Kassaloos betalen met de smartphone bij Delhaize Fresh Atelier

Bij Delhaize Fresh Atelier, het nieuwste gemaksconcept van Delhaize, kunnen klanten weldra mobiel hun aankopen scannen en met de smartphone betalen, zonder nog langs de kassa te hoeven. Vanaf nu kan het al in de vestiging in Galerij Ravenstein in Brussel.

 

App met NFC en barcodescanner

Delhaize lanceert YesWeScan, de eerste mobiele zelfscan- en betaaltoepassing voor kassaloos afrekenen van de supermarktketen. De toepassing gaat van start bij de formule Fresh Atelier, het gemaksconcept rond snelle, ‘on the go’ maar toch verse voeding dat sinds 2018 wordt uitgerold, en wordt vanaf 3 april getest in de vestiging in Galerij Ravenstein in het centrum van Brussel.


Om in de winkel kassaloos te betalen, installeren consumenten de app YesWeScan op hun smartphone en maken ze een account aan. Daarmee kunnen ze zich bij het binnengaan van de winkel identificeren (door een QR-code aan de ingang te scannen), waarna ze de barcodes kunnen beginnen scannen van de producten die ze in hun winkelmandje stoppen. Een andere mogelijkheid is de prijslabels scannen dankzij NFC-technologie: de smartphone tegen de prijstag in het winkelrek houden is dan al genoeg om het product aan het elektronisch winkelmandje toe te voegen.

 

Instant retail voor piekmomenten

Betalen gebeurt uiteindelijk via de Payconiq/Bancontact-applicatie, Apple Pay of binnenkort met Google Pay, ook op de smartphone. Na betaling krijgt de klant nog een digitaal ticket in de app te zien, met daarop een barcode waarmee hij of zij de winkel kan verlaten. Het kasticket krijgen gebruikers nadien ook nog per mail toegestuurd.


In de beginfase wil Delhaize de applicatie eerst in zijn Delhaize Fresh Ateliers aanbieden, maar een mogelijke toekomstige uitbreiding wordt niet uitgesloten. “De applicatie YesWeScan is ontstaan vanuit het idee dat klanten tijdens piekmomenten snel een aankoop kunnen realiseren en mogelijke wachtrijen aan de Quickscan kassa’s kunnen vermijden. Dit past binnen het concept ‘instant retail’ waarbij ‘on the go’, fysiek en digitaal winkelen worden gecombineerd”, klinkt de uitleg.