Kinder- en dwangarbeid bij productie palmolie

Kinder- en dwangarbeid bij productie palmolie

Uit een nieuw rapport van Amnesty International blijkt dat er nog steeds heel wat mensenrechten worden geschonden bij de productie van palmolie in Indonesië, waar onder andere Nestlé, Procter & Gamble en Unilever gebruik van maken.

Kinderen vanaf 8 jaar

In het rapport van Amnesty worden de werkomstandigheden op verschillende plantages in Indonesië bekeken. Al die plantages leveren aan het Singaporese bedrijf Wilmar, de belangrijkste verwerker en verkoper van palmolie en bevoorrader van enkele van de grootste consumentenbedrijven ter wereld.

 

Het rapport beschrijft hoe kinderen van 8 tot 14 jaar gevaarlijk werk moeten verrichten op de plantages. Daarnaast werken ze zonder bescherming, terwijl er giftige pesticiden worden gebruikt. Sommige kinderen blijven vanwege het werk gedeeltelijk of volledig weg van school. Veel kinderen werken op de plantages, omdat hun ouders alleen niet voldoende verdienen om het gezin te onderhouden.

 

Discriminatie van vrouwen

Ook ten opzichte van vrouwen zijn er heel wat problemen: die worden vrijwel enkel aangenomen als tijdelijke arbeiders, zonder sociale zekerheidsvoorzieningen, zoals ziekteverzekering en pensioen. Amnesty spreekt in sommige gevallen zelfs van dwangarbeid, waarbij de vrouwen worden bedreigd door de ploegbazen. Amnesty International slaagde er ook in om het spoor van de palmolie te volgen naar negen internationale bedrijven: naast Nestlé, Procter & Gamble en Unilever zijn dat AFAMSA, ADM, Colgate-Palmolive, Elevance, Kellogg's en Reckitt Benckiser.

 

"Toen we hen contacteerden, bevestigden zeven van de negen bedrijven dat zij Indonesische palmolie kopen via Wilmar, maar slechts twee - Kellogg's en Reckitt Benckiser - waren bereid in detail te zeggen welke van hun producten betrokken zijn", aldus het rapport. Ze gaven ook allemaal toe dat ze wisten van de misbruiken, maar geen van hen kon een concreet voorbeeld geven van een actie die werd ondernomen om de schending van de arbeidsrechten aan te pakken.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Lastig derde kwartaal voor Carrefour

18/10/2017

De kwartaalresultaten die Carrefour woensdagavond publiceerde, illustreren de grote uitdagingen waar de nieuwe CEO en zijn team voor staan, vooral dan in West-Europa. Ook in België daalde de vergelijkbare omzet.

Delhaize opent z’n stadsmoestuin

18/10/2017

Voortaan kunnen de klanten van Delhaize Boondael in Elsene groenten kopen die net geplukt zijn op het dak van hun supermarkt. Geen marketingstunt, wel een onderdeel van de duurzaamheidsstrategie van de retailer.

Sainsbury’s gaat 2.000 banen schrappen

18/10/2017

De Britse supermarktketen Sainsbury’s gaat in het Verenigd Koninkrijk ongeveer 2.000 banen schrappen. Zo wil het tot 500 miljoen pond (560 miljoen euro) besparen, in een poging om de concurrentie met de discounters aan te gaan.

Colruyt lanceert maaltijdbox

18/10/2017

Colruyt brengt een maaltijdbox voor gezinnen met kinderen op de markt, met alle nodige ingrediënten voor drie maaltijden. De kleinste maaltijdbox kost 52 euro, terwijl een iets grotere 59 euro kost. De keten maakt daarbij geen gebruik van een abonnementsformule.

63 banen op de tocht bij Coca-Cola Belgium

18/10/2017

Coca-Cola is van plan om in België 63 van de 2.200 banen te schrappen. De frisdrankenproducent gaat daarover overleg plegen met de vakbonden, om zo veel mogelijk naakte ontslagen te vermijden.

Ferrero en Unilever gaan Kinder-ijsjes maken

17/10/2017

Het Italiaanse Ferrero heeft een samenwerking afgesloten met Unilever voor de creatie van Kinder-ijsjes. Unilever heeft op die markt al heel wat ervaring en is onder andere de producent van het merk Magnum.

Back to top