Kippenvlees uit laboratoria binnenkort in Europa? | RetailDetail

Kippenvlees uit laboratoria binnenkort in Europa?

Kippenvlees uit laboratoria binnenkort in Europa?

De Duitse kippenvleesproducent PHW slaat de handen in elkaar met labovlees-startup SuperMeat om kweekvlees naar Europa te brengen. De twee willen labovlees snel op de markt brengen in Europa en daarbuiten, klinkt het.

 

Doel: kweekkip samen op de markt brengen

PHW, één van de grootste gevogelteproducenten van Europa, gaat een strategisch partnership aan met SuperMeat, een startup die zich specialiseert in het kweken van vlees zonder dat er nog een dier aan te pas komt. De startup produceert kippenvlees in laboratoria aan de hand van slechts enkele cellen. Een kleine biopsie bij een kip is volgens SuperMeat voldoende om, mogelijk zelfs eindeloos veel, kippenvlees te kweken.

 

Interessant, vindt kippenverwerker PHW, want dat vlees is volgens hen ook geschikt voor vegetariërs en komt tegemoet aan de toenemende vraag naar duurzamere en ‘schone’ voeding. PHW investeert dan ook financieel in SuperMeat en gaat het Israëlische bedrijf ondersteunen bij zijn productontwikkeling (R&D) en strategische positionering op de Europese markt. Medeoprichter en CEO van SuperMeat Ido Savir zegt in een persbericht trots zijn op de samenwerking met een topvleesproducent als PHW en dat het partnership zal helpen om labovlees op de markt te brengen in Europa en daarbuiten.

 

SuperMeat gaf eerder al te kennen dat het in de heel nabije toekomst verwacht labovlees aan te kunnen bieden aan prijzen vergelijkbaar met gewoon kippenvlees. Het bedrijf hoopt ooit mensen thuis hun eigen vlees te laten kweken. Het kweekvlees heeft immers een veel kleinere ecologische voetafdruk dan traditioneel vlees: er is 99% minder grond, tot 96% minder uitstoot en 90% minder water voor nodig. 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Zalmprijzen verdrievoudigd door vraag uit Azië

28/05/2018

De zalmprijzen stijgen fors: zalm uit Noorwegen is in de afgelopen vijf jaar liefst drie maal duurder geworden. Vooral de groeiende vraag uit Azië zorgt daarvoor, al hadden ook de kwekers tegenslagen.

Zo verhoogt Wouter Kolk de snelheid van innovatie bij Albert Heijn

28/05/2018

Albert Heijn moet sneller innoveren om over dertig jaar nog relevant te zijn, meent topman Wouter Kolk. Een bezorgdienst voor warme maaltijden en een dashboard dat klanten toont hoe gezond ze boodschappen doen, zitten in de pijplijn.

Franprix levert de boodschappen tot in de koelkast

25/05/2018

De Franse supermarktketen Franprix test de thuislevering van boodschappen wanneer niemand thuis is: de bezorger komt zelf binnen in huis. In de toekomst wil het de boodschappen zelfs voor klanten in de koelkast opruimen.

Filet Pur: De duurste supermarkt van West-Europa

25/05/2018

Waarom Carrefour het nieuws beheerste, Colruyt failliet gaat, multinationals moeten leren rekenen en de voedingsindustrie 3.0 voor de deur staat? Dat verneemt u in het slechts min of meer GDPR-conforme weekoverzicht van RetailDetail Food!

Waarom grote FMCG-fabrikanten meer geld vrijmaken voor innovatie

25/05/2018

Zowel Nestlé als Kraft Heinz maakten zopas nieuwe investeringen bekend in onderzoek en ontwikkeling. De grote merkfabrikanten voelen de hete adem van innovatieve startups in de nek en willen sneller schakelen.

“Minder verschillende tarieven voor statiegeld nodig”

24/05/2018

De tarieven voor statiegeld op leeggoed moeten eenvoudiger, bepleit het Vlaams Innovatieplatform voor de Logistiek. Het VIL roept op om het aantal statiegeldtarieven voor glazen flessen te herleiden tot drie tarieven voor losse flessen en drie tarieven voor bakken.