Kipster en Lidl brengen hanenvlees op de Nederlandse markt | RetailDetail

Kipster en Lidl brengen hanenvlees op de Nederlandse markt

Kipster en Lidl brengen hanenvlees op de Nederlandse markt
Lidl

Vanaf volgende week verkoopt Lidl in Nederland een aantal producten van hanenvlees. Die worden gemaakt van het vlees van mannelijke haankuikens, die normaal in Nederland bij de geboorte al worden vergast.

 

40 miljoen dieren vergast

De hanen leggen immers geen eieren en bevatten minder vlees dan een kip, waardoor ze lang als economisch onrendabel werden beschouwd. Elk jaar worden er zo meer dan veertig miljoen dieren vergast. De Nederlandse eierproducent Kipster wil daar nu verandering in brengen en lanceert in samenwerking met Lidl de ‘Hollandse Haanburger’. "We zijn de eerste die dit doen", zegt kippenboer Ruud Zanders van Kipster tegen RTL Z. "Onze doelstelling is om ook de hanen groot te brengen. Want waar eieren zijn, is ook vlees, en dat vlees kun je maar beter een goede bestemming geven."

 

Lidl is de eerste supermarkt die de haanburgers aanbiedt. "We hebben voor onze eieren met verschillende supermarkten gesproken en Lidl was het meest enthousiast over onze visie – en werd ook snel concreet. Al is het best spannend of het ook verkocht wordt." De prijs van een haanburger ligt rond 12,50 euro per kilo. Daarmee is hij een pak duurder dan de gewone ‘plofkip’, maar komt de prijs in dezelfde categorie van biologische vleeskippen.

 

Wakker Dier tevreden

Als de verkoop goed loopt, dan wil Kipster de productie verder opvoeren en aan de slag gaan met andere supermarkten en in andere landen.

 

Ook Wakker Dier is zeer te spreken over de haanburger. "We hopen dat de consument de haanburgers omarmt. Want daarmee wordt het vergassen van mannelijke kuikentjes verleden tijd", zegt campagnemedewerker Anne Hilhorst.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Franprix levert de boodschappen tot in de koelkast

25/05/2018

De Franse supermarktketen Franprix test de thuislevering van boodschappen wanneer niemand thuis is: de bezorger komt zelf binnen in huis. In de toekomst wil het de boodschappen zelfs voor klanten in de koelkast opruimen.

Filet Pur: De duurste supermarkt van West-Europa

25/05/2018

Waarom Carrefour het nieuws beheerste, Colruyt failliet gaat, multinationals moeten leren rekenen en de voedingsindustrie 3.0 voor de deur staat? Dat verneemt u in het slechts min of meer GDPR-conforme weekoverzicht van RetailDetail Food!

Waarom grote FMCG-fabrikanten meer geld vrijmaken voor innovatie

25/05/2018

Zowel Nestlé als Kraft Heinz maakten zopas nieuwe investeringen bekend in onderzoek en ontwikkeling. De grote merkfabrikanten voelen de hete adem van innovatieve startups in de nek en willen sneller schakelen.

“Minder verschillende tarieven voor statiegeld nodig”

24/05/2018

De tarieven voor statiegeld op leeggoed moeten eenvoudiger, bepleit het Vlaams Innovatieplatform voor de Logistiek. Het VIL roept op om het aantal statiegeldtarieven voor glazen flessen te herleiden tot drie tarieven voor losse flessen en drie tarieven voor bakken.

Multinationals gezakt voor gezonde voeding

24/05/2018

Voedingsmultinationals leveren nog te weinig inspanningen om hun producten gezonder te maken, zegt de Access to Nutrition Foundation. Nestlé, Unilever en Danone behoren tot de besten van de klas.  

Binnenkort geen sigaretten meer in de supermarkt?

23/05/2018

Supermarkten moeten stoppen met de verkoop van sigaretten, vindt Waals minister van Volksgezondheid Greoli. In een nieuw anti-tabaksplan zet Wallonië vooral op preventie in, maar de minister vraagt om tabak ook uit de rekken te halen.