Kipster en Lidl brengen hanenvlees op de Nederlandse markt | RetailDetail

Kipster en Lidl brengen hanenvlees op de Nederlandse markt

Kipster en Lidl brengen hanenvlees op de Nederlandse markt
Lidl

Vanaf volgende week verkoopt Lidl in Nederland een aantal producten van hanenvlees. Die worden gemaakt van het vlees van mannelijke haankuikens, die normaal in Nederland bij de geboorte al worden vergast.

 

40 miljoen dieren vergast

De hanen leggen immers geen eieren en bevatten minder vlees dan een kip, waardoor ze lang als economisch onrendabel werden beschouwd. Elk jaar worden er zo meer dan veertig miljoen dieren vergast. De Nederlandse eierproducent Kipster wil daar nu verandering in brengen en lanceert in samenwerking met Lidl de ‘Hollandse Haanburger’. "We zijn de eerste die dit doen", zegt kippenboer Ruud Zanders van Kipster tegen RTL Z. "Onze doelstelling is om ook de hanen groot te brengen. Want waar eieren zijn, is ook vlees, en dat vlees kun je maar beter een goede bestemming geven."

 

Lidl is de eerste supermarkt die de haanburgers aanbiedt. "We hebben voor onze eieren met verschillende supermarkten gesproken en Lidl was het meest enthousiast over onze visie – en werd ook snel concreet. Al is het best spannend of het ook verkocht wordt." De prijs van een haanburger ligt rond 12,50 euro per kilo. Daarmee is hij een pak duurder dan de gewone ‘plofkip’, maar komt de prijs in dezelfde categorie van biologische vleeskippen.

 

Wakker Dier tevreden

Als de verkoop goed loopt, dan wil Kipster de productie verder opvoeren en aan de slag gaan met andere supermarkten en in andere landen.

 

Ook Wakker Dier is zeer te spreken over de haanburger. "We hopen dat de consument de haanburgers omarmt. Want daarmee wordt het vergassen van mannelijke kuikentjes verleden tijd", zegt campagnemedewerker Anne Hilhorst.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Minister Peeters toch akkoord met brugpensioenplan Carrefour

18/07/2018

Zoals verwacht heeft economieminister Kris Peeters het herstructureringsplan van Carrefour goedgekeurd, inclusief de 'brugpensioen'-regeling. De minister zei dat hij zekerheid voor werknemers verkoos boven het bestrijden van "een verkeerd signaal".

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Supermarkt mag concurreren met apotheek

17/07/2018

Minister van Volksgezondheid Maggie De Block werkt aan een Koninklijk Besluit om de verkoop van medische hulpmiddelen mogelijk te maken in supermarkten. Retailers reageren positief, apothekers zijn kritisch. 

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.