Kleine groei voor Kraft Heinz dankzij Europese prestaties | RetailDetail

Kleine groei voor Kraft Heinz dankzij Europese prestaties

Kleine groei voor Kraft Heinz dankzij Europese prestaties
Shutterstock

Het Amerikaanse Kraft Heinz heeft in het derde kwartaal een kleine omzetgroei van 0,7% behaald. Dat heeft het voornamelijk te danken aan sterke prestaties in Europa, waar de omzet met meer dan 7% steeg.

Daling in VS, sterke groei in Europa

De totale omzet van Kraft Heinz kwam in het derde kwartaal uit op 6,314 miljard dollar (5,4 miljard euro): een kleine groei van 0,7% ten opzichte van een jaar eerder. 0,4% van die groei werd wel behaald dankzij positieve wisselkoerseffecten. De nettowinst ging er wel met 12,1% op vooruit, van 842 miljoen dollar naar 944 miljoen dollar (810 miljoen euro). Die hogere winst was vooral te danken aan lagere kosten.

 

In de Verenigde Staten moest Kraft Heinz wel een omzetdaling van 0,4% naar 4,38 miljard dollar (3,8 miljard euro) slikken, terwijl de aangepaste EBITDA met 6,8% steeg naar 1,44 miljard dollar (1,2 miljard euro). De omzetdaling in de Verenigde Staten heeft voor een stuk te maken met het veranderende consumentengedrag, waarbij de consument steeds meer op zoek gaat naar verse voeding. Het is al het zesde kwartaal op rij dat Kraft Heinz een daling moet toestaan in de Verenigde Staten.

 

In de andere regio’s steeg de omzet wel: in Europa maakte Kraft Heinz een opmars van 7,3% naar 599 miljoen dollar (510 miljoen euro). Op vergelijkbare basis bleef daar wel maar 3,4% van over, omdat de wisselkoersen een positief effect hadden van 3,9%. Omdat Europa maar een klein onderdeel is van de totale omzet, had de groei in de regio maar een beperkt effect op de totale groeicijfers.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Eerste gezonde eetmuur in Amsterdam

13/07/2018

Eind augustus opent in de Kinkerstraat van Amsterdam de Health Food Wall. Goed nieuws voor de liefhebbers van gezonde voeding die een salade boven een kroket verkiezen.

Delhaize schrapt partners voor Pluskaart

12/07/2018

Delhaize-klanten gaan wat minder punten kunnen sprokkelen met hun Pluskaart, want de samenwerking met de andere retailers waar klanten punten konden verzamelen en bonnen inwisselen (DI, Planet Parfum, Q8 en Tom&Co) wordt stopgezet.

Starbucks wil af van plastic rietjes

12/07/2018

De Amerikaanse koffieketen Starbucks doet vanaf 2020 plastic rietjes in de ban. Een kleine stap voor de koffiefan, maar een grote stap voor het milieu: de koffiegigant gebruikt immers wereldwijd zo’n miljard rietjes per jaar.

AB InBev in tandem met Turkse Efes op Russische markt

12/07/2018

Om het tanende succes op de Russische markt te counteren, heeft AB InBev zijn actitviteiten in het land van Vladimir Poetin ondergebracht in een joint venture met het Turkse Anadolu Efes.

Verkoop Burberry stijgt dankzij nieuwe strategie

11/07/2018

De nieuwe strategie van het Britse modemerk Burberry begint te renderen: het bedrijf zag het afgelopen kwartaal de omzet in de eigen filialen met 3% stijgen. In totaal boekte Burberry een omzet van 479 miljoen pond (520 miljoen euro).

Jumbo Groep Holding stelt nieuwe directieleden aan

11/07/2018

Jumbo Groep Holding, het bedrijf achter supermarktketen Jumbo, maakte vandaag een aantal wissels bekend in de eigen directie. Jumbo België krijgt Peter Isaac als algemeen directeur, La Place neemt afscheid van Bart van den Nieuwenhof.