Bieren van kleine Turnhoutse brouwer nu ook naar Brazilië | RetailDetail

Kleine Turnhoutse brouwer verovert Brazilië dankzij speelkaarten

Kleine Turnhoutse brouwer verovert Brazilië dankzij speelkaarten
Shutterstock

De bieren van de kleine Turnhoutse brouwer Het Nest worden voortaan ook in Brazilië gebrouwen. De brouwerij gaat daarvoor een samenwerking aan met Cervejaria Premium Paulista, dat de bieren lokaal zal brouwen en verdelen.

Export

Niet enkel in Brazilië zullen ze vanaf volgende maand kunnen genieten van de bieren SchuppenBoer, KoekeDam, HertenHeer en PokerFace kunnen genieten, want het bier zal in heel Zuid-Amerika verdeeld worden. Die namen zijn een verwijzing naar Cartamundi, de wereldspeler op vlak van speelkaarten die ook in Turnhout gevestigd is.

 

Het Nest zal zijn Braziliaanse collega’s bijstaan met het recept en raad waar nodig, en in ruil krijgt de brouwer een vergoeding per verkocht flesje. De samenwerking is een grote stap voor een brouwerij die jaarlijks slechts 4.000 hectoliter bier brouwt en een omzet heeft van 870.000 euro. Nu al wordt 50% van de productie naar vijftien landen geëxporteerd, waaronder Japan, China, Rusland en Spanje. Dat heeft een praktische reden: “Buitenlandse klanten moeten nog voor de levering betalen. In België betalen ze pas achteraf. We hoeven ook geen leeggoed terug te nemen”, zegt directeur Bart Cuypers aan De Tijd.

 

Nieuwe brouwerij

De productie van Het Nest is vorig jaar al verdubbeld en het doel is om zo snel mogelijk door te groeien naar 9.000 hectoliter. Dat is mogelijk dankzij de nieuwe brouwerij die in 2015 voor twee miljoen euro werd neergepoot in Turnhout.

 

Het Nest begon vijftien jaar geleden als een bierproeversclub, die in 2004 besloot om ook zelf bier te brouwen. In 2006 besloten ze om professioneel te gaan werken, waarbij het bier werd gebrouwen bij een onafhankelijke brouwer. Sinds 2015 beschikt Het Nest dus over een eigen brouwerij.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Panos vervangt klantenkaart door app

21/06/2018

Na bijna een kwarteeuw heeft broodjesketen Panos zijn klantenprogramma gedigitaliseerd: exit plastic kaart, welkom app. “Op korte termijn mikken we erop om via het kanaal 150.000 klanten te bereiken en te leren kennen”, klinkt het.

Kellogg’s aangeklaagd wegens misleidende verpakking

21/06/2018

Test-Aankoop heeft bij de FOD Economie een klacht ingediend tegen Kellogg’s, omdat volgens de consumentenorganisatie de informatie op de verpakking van de Special K-graanreep met rode vruchten misleidend is.

Dure voeding duwt consument over de grens

20/06/2018

Terwijl de export van Belgische voedingsproducten boomt, daalt de consumptie op de binnenlandse markt omdat de prijzen stijgen. Een onrustwekkende trend, zegt de industrie: het beleid moet ingrijpen.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Albert Frère lust wel een Vanreusel frikandel

20/06/2018

Ergon, een investeringsfonds van de holding GBL, neemt een participatie in Beltaste, het bedrijf achter frikandellenfabrikant Vanreusel. Dat was al een tijd op zoek naar een financiële partner.

Colruyt Group presteert beter dan verwacht

19/06/2018

Mede dankzij een sterk eindejaar kon Colruyt Group afgelopen boekjaar zijn marktaandeel opnieuw licht verhogen. Een beetje tegen de verwachtingen in bleven de marges op peil. Ook de onlineactiviteiten deden het goed.