Kleine Turnhoutse brouwer verovert Brazilië dankzij speelkaarten

Kleine Turnhoutse brouwer verovert Brazilië dankzij speelkaarten
Shutterstock

De bieren van de kleine Turnhoutse brouwer Het Nest worden voortaan ook in Brazilië gebrouwen. De brouwerij gaat daarvoor een samenwerking aan met Cervejaria Premium Paulista, dat de bieren lokaal zal brouwen en verdelen.

Export

Niet enkel in Brazilië zullen ze vanaf volgende maand kunnen genieten van de bieren SchuppenBoer, KoekeDam, HertenHeer en PokerFace kunnen genieten, want het bier zal in heel Zuid-Amerika verdeeld worden. Die namen zijn een verwijzing naar Cartamundi, de wereldspeler op vlak van speelkaarten die ook in Turnhout gevestigd is.

 

Het Nest zal zijn Braziliaanse collega’s bijstaan met het recept en raad waar nodig, en in ruil krijgt de brouwer een vergoeding per verkocht flesje. De samenwerking is een grote stap voor een brouwerij die jaarlijks slechts 4.000 hectoliter bier brouwt en een omzet heeft van 870.000 euro. Nu al wordt 50% van de productie naar vijftien landen geëxporteerd, waaronder Japan, China, Rusland en Spanje. Dat heeft een praktische reden: “Buitenlandse klanten moeten nog voor de levering betalen. In België betalen ze pas achteraf. We hoeven ook geen leeggoed terug te nemen”, zegt directeur Bart Cuypers aan De Tijd.

 

Nieuwe brouwerij

De productie van Het Nest is vorig jaar al verdubbeld en het doel is om zo snel mogelijk door te groeien naar 9.000 hectoliter. Dat is mogelijk dankzij de nieuwe brouwerij die in 2015 voor twee miljoen euro werd neergepoot in Turnhout.

 

Het Nest begon vijftien jaar geleden als een bierproeversclub, die in 2004 besloot om ook zelf bier te brouwen. In 2006 besloten ze om professioneel te gaan werken, waarbij het bier werd gebrouwen bij een onafhankelijke brouwer. Sinds 2015 beschikt Het Nest dus over een eigen brouwerij.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Popsss verkoopt Belgische topwijnen in pop(sss)-up store

17/11/2017

Wijndistributeur Popsss, die uitsluitend wijnen van Belgische wijnboeren online verdeelt, opent een tijdelijke winkel in hartje Brussel. Tot het einde van het jaar vinden wijnliefhebbers er onder andere de fijnproeverscollectie "Crazy Belgians".

Filet Pur: Een kwestie van indigestie

17/11/2017

In sommige hoofdkwartieren stijgt de nervositeit zienderogen, maar voor fijnproevers was het geen al te kwade week. Iets gemist? Met het pittig gekruide overzicht van RetailDetail Food bent u weer helemaal mee!

‘Back to the future’ in food met Jean-Pierre Roelands

17/11/2017

In food gaan we ‘back to the future’, gelooft Jean-Pierre Roelands, die meer dan 20 jaar lang commercieel directeur van de Colruyt Group was en exclusief op de RetailDetail Night zijn visie op de toekomt van foodretail deelt.

 

"Onthaalmoeder wordt winkelier"

17/11/2017

Marieke Vermeire runt met haar man de Carrefour Express aan de Luikersteenweg in Hasselt. "Toevallig was Carrefour, net op het moment dat wij de stap overwogen, op zoek naar franchisenemers om het pand uit te baten en zo hebben we elkaar gevonden."

Delhaize schenkt zeven miljoen maaltijden weg

17/11/2017

Tegen 2020 wil Delhaize de helft van haar onverkochte voedingsproducten kunnen schenken aan sociale verenigingen. Daarmee zet de supermarktketen een tandje bij in de strijd tegen voedselverspilling.

RetailDetail Food #25 staat online

17/11/2017

Hoe gaan foodwinkeliers om met agressieve klanten in de winkel? Dat is één van de thema’s in het 25e nummer van RetailDetail Food, de gepersonaliseerde krant voor supermarktondernemers.

Back to top