Kleine Turnhoutse brouwer verovert Brazilië dankzij speelkaarten

Kleine Turnhoutse brouwer verovert Brazilië dankzij speelkaarten
Shutterstock

De bieren van de kleine Turnhoutse brouwer Het Nest worden voortaan ook in Brazilië gebrouwen. De brouwerij gaat daarvoor een samenwerking aan met Cervejaria Premium Paulista, dat de bieren lokaal zal brouwen en verdelen.

Export

Niet enkel in Brazilië zullen ze vanaf volgende maand kunnen genieten van de bieren SchuppenBoer, KoekeDam, HertenHeer en PokerFace kunnen genieten, want het bier zal in heel Zuid-Amerika verdeeld worden. Die namen zijn een verwijzing naar Cartamundi, de wereldspeler op vlak van speelkaarten die ook in Turnhout gevestigd is.

 

Het Nest zal zijn Braziliaanse collega’s bijstaan met het recept en raad waar nodig, en in ruil krijgt de brouwer een vergoeding per verkocht flesje. De samenwerking is een grote stap voor een brouwerij die jaarlijks slechts 4.000 hectoliter bier brouwt en een omzet heeft van 870.000 euro. Nu al wordt 50% van de productie naar vijftien landen geëxporteerd, waaronder Japan, China, Rusland en Spanje. Dat heeft een praktische reden: “Buitenlandse klanten moeten nog voor de levering betalen. In België betalen ze pas achteraf. We hoeven ook geen leeggoed terug te nemen”, zegt directeur Bart Cuypers aan De Tijd.

 

Nieuwe brouwerij

De productie van Het Nest is vorig jaar al verdubbeld en het doel is om zo snel mogelijk door te groeien naar 9.000 hectoliter. Dat is mogelijk dankzij de nieuwe brouwerij die in 2015 voor twee miljoen euro werd neergepoot in Turnhout.

 

Het Nest begon vijftien jaar geleden als een bierproeversclub, die in 2004 besloot om ook zelf bier te brouwen. In 2006 besloten ze om professioneel te gaan werken, waarbij het bier werd gebrouwen bij een onafhankelijke brouwer. Sinds 2015 beschikt Het Nest dus over een eigen brouwerij.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Alpro haalt sojabonen alleen uit Europa en Canada

19/09/2017

Alpro, de fabrikant van sojadranken, koopt zijn sojabonen nog uitsluitend bij producenten in Europa en Canada. Op die manier wil het bedrijf er zeker van zijn dat ze niet genetisch gemodificeerd zijn. Om dat doel te bereiken, heeft het ook al diverse lokale initiatieven opgestart.

Wat zijn de gevolgen van de nieuwe voedingsdriehoek voor de industrie?

19/09/2017

Het Vlaams Instituut Gezond Leven heeft een nieuwe voedingsdriehoek voorgesteld. De aangepaste driehoek sluit beter aan bij de huidige ideeën over gezond eten, maar de voedingsindustrie vreest voor negatieve gevolgen.

Aandeel Heineken onderuit nadat Mexicanen uitstappen

19/09/2017

Het Mexicaanse Femsa, dat 15% percent van de aandelen van Heineken bezat, heeft besloten om voor 2,5 miljard aandelen van de Nederlandse brouwerijgroep te gaan verkopen. Op de beurs kreeg het aandeel meteen een flinke tik.

Zelfstandige supermarkt wil e-commerce boot niet missen

18/09/2017

E-commerce is en blijft hét magische woord in gesprekken over de toekomst van de voedingsdistributie. Zijn de zelfstandige winkeluitbaters ermee begaan? Wat verwachten ze? Weten ze wat hun moederhuizen op dat vlak aan het bekokstoven zijn?

Carrefour opent 15 nieuwe drives

18/09/2017

Supermarktketen Carrefour opent op 29 september drie nieuwe afhaalpunten voor drive.be, wat het totaal voor de maand op vijftien nieuwe 'drives' brengt. In totaal werden er sinds het begin van het jaar al 72 afhaalpunten geopend.

Bierplatform Beerwulf.com komt naar België

18/09/2017

Beerwulf, een online platform voor speciaalbieren, is voortaan ook te vinden in België. De website geeft elk van zijn 150 aangesloten brouwers een eigen pagina, waarop ze hun bieren aan een groter publiek kunnen aanbieden.

Back to top