Bieren van kleine Turnhoutse brouwer nu ook naar Brazilië | RetailDetail

Kleine Turnhoutse brouwer verovert Brazilië dankzij speelkaarten

Kleine Turnhoutse brouwer verovert Brazilië dankzij speelkaarten
Shutterstock

De bieren van de kleine Turnhoutse brouwer Het Nest worden voortaan ook in Brazilië gebrouwen. De brouwerij gaat daarvoor een samenwerking aan met Cervejaria Premium Paulista, dat de bieren lokaal zal brouwen en verdelen.

Export

Niet enkel in Brazilië zullen ze vanaf volgende maand kunnen genieten van de bieren SchuppenBoer, KoekeDam, HertenHeer en PokerFace kunnen genieten, want het bier zal in heel Zuid-Amerika verdeeld worden. Die namen zijn een verwijzing naar Cartamundi, de wereldspeler op vlak van speelkaarten die ook in Turnhout gevestigd is.

 

Het Nest zal zijn Braziliaanse collega’s bijstaan met het recept en raad waar nodig, en in ruil krijgt de brouwer een vergoeding per verkocht flesje. De samenwerking is een grote stap voor een brouwerij die jaarlijks slechts 4.000 hectoliter bier brouwt en een omzet heeft van 870.000 euro. Nu al wordt 50% van de productie naar vijftien landen geëxporteerd, waaronder Japan, China, Rusland en Spanje. Dat heeft een praktische reden: “Buitenlandse klanten moeten nog voor de levering betalen. In België betalen ze pas achteraf. We hoeven ook geen leeggoed terug te nemen”, zegt directeur Bart Cuypers aan De Tijd.

 

Nieuwe brouwerij

De productie van Het Nest is vorig jaar al verdubbeld en het doel is om zo snel mogelijk door te groeien naar 9.000 hectoliter. Dat is mogelijk dankzij de nieuwe brouwerij die in 2015 voor twee miljoen euro werd neergepoot in Turnhout.

 

Het Nest begon vijftien jaar geleden als een bierproeversclub, die in 2004 besloot om ook zelf bier te brouwen. In 2006 besloten ze om professioneel te gaan werken, waarbij het bier werd gebrouwen bij een onafhankelijke brouwer. Sinds 2015 beschikt Het Nest dus over een eigen brouwerij.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Mayonaisemerk Hellmann’s opent eigen deli in Antwerpen

23/04/2018

Op de Antwerpse Grote Markt heeft Unilever voor haar sauzenmerk Hellmann’s een deli in New Yorkse stijl geopend. De broodjes- en burgerbar “Richard’s by Hellmann’s” is wel slechts een pop-up, die zes weken open blijft.

Nestlé is de vier vingers van KitKat kwijt

23/04/2018

De vier ‘vingers’ van de chocoladereep KitKat zijn niet typisch genoeg om Nestlé het alleenrecht ervoor toe te kennen. Het Europees Gerechtshof beslecht zo een lange juridische strijd tussen KitKat en Leo.

Picnic bouwt distributiecentrum vlakbij België

23/04/2018

Vorige week nog maakte Picnic bekend zijn service uit te breiden naar twee nieuwe Noord-Brabantse steden; vandaag kondigt de online supermarkt de bouw van een distributiecentrum in Eindhoven aan. Het magazijn moet in mei al operationeel zijn.

Colruyt zet volop in op ‘vleesloos vlees’

20/04/2018

Vleesvervangers zijn hot, en dat heeft ook Colruyt begrepen. De Belgische retailer gaat samen met het Ierse voedingsbedrijf Kerry plantaardige vleesvervangers maken, een jaar nadat het al 'soja-kippenvleesproducent' Ojah overnam.

Filet Pur: Hete standjes in het versrayon

20/04/2018

De meteorologische experts van RetailDetail Food voorspellen nu al: het wordt een gloeiend hete zomer voor de FMCG-branche. Waarom? Dat onthult ons ongezouten en flink gepeperde weekoverzicht.

EU stemt wet voor betere biolabels

20/04/2018

Het Europees Parlement heeft een wet aangenomen om de biosector strenger, maar eerlijker en duidelijker te reglementeren. Met onder meer een biolabel en importregels wil Europa vooral bioproductie van eigen bodem een duwtje in de rug geven.