Kleinste omzetgroei sinds 2009 voor Nestlé | RetailDetail

Kleinste omzetgroei sinds 2009 voor Nestlé

Kleinste omzetgroei sinds 2009 voor Nestlé

Het Zwitserse voedingsconcern Nestlé zag zijn omzet in het eerste kwartaal op autonome basis met 3,9% groeien, het laagste groeicijfer sinds 2009. Toch houdt de groep vast aan zijn jaarprognose van 4,2% groei.

Minder pizza’s en gemaksmaaltijden

Nestlé heeft in zijn eerste kwartaal een omzet van 20,9 miljard Zwitserse frank geboekt, omgerekend 19 miljard euro. Dat maakte het Zwitserse concern vanochtend bekend. De Zwitsers zagen hun omzet op autonome basis aandikken met 3,9%. Het cijfer verdeelt de analisten: die gingen uit van een autonome groei met ‘maar’ 3,6%, al mikten zij wel op een omzet van 21,11 miljard CHF. In elk geval verwelkomen de analisten het resultaat als “extreem bemoedigend gezien de teleurstellingen van de afgelopen kwartalen”.

 

Nestlé ‑ bekend van onder meer KitKat, Perrier, Maggi, Nespresso en Nescafé ‑ zag vooral de vraag naar diepgevroren pizza’s en gemaksmaaltijden in de Verenigde Staten afkalven. Al was er ook goed nieuws van koffiedochters Nescafé en Nespresso en van Maggi, dat in India opnieuw marktaandeel won na de dramatische terugroepactie van vorig jaar.

 

In de groeimarkten ging de verkoop er 5,6% op vooruit, in de mature markten bleef de stijging beperkt tot 2,5%. De Belgische topman Paul Bulcke bevestigde wel de eerder geformuleerde jaarprognose van 4,2% groei.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Filet Pur: Snoep maar lekker verder!

18/05/2018

Hoe Colruyt zo goedkoop kan blijven, wat Albert Heijn bekokstooft in het versrayon, waarom Delhaize glutenvrij wordt en hoe vrolijk het er bij Aldi aan toe gaat? Dat verneemt u in het pittig gekruide weekoverzicht van RetailDetail Food.

Hoegaarden verhuist deel productie naar Vietnam en China

18/05/2018

Het witbier Hoegaarden groeit sterk in Azië, maar verliest zijn pluimen in Europa. AB InBev verhuist daarom een deel van de productie naar China en Vietnam: in de brouwerij in Hoegaarden zelf wordt twee dagen per week minder gebrouwen.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.

Coca-Cola blijft sterkste wereldmerk, lokale merken groeien

17/05/2018

Coca-Cola, Colgate en Maggi zijn wereldwijd de populairste FMCG-merken, blijkt uit een nieuw rapport van Kantar Worldpanel. Lokale merken knabbelen echter aan het marktaandeel van de grote jongens.