Kochhaus moet faillissement aanvragen

Kochhaus moet faillissement aanvragen

De Duitse gerechtenwinkel Kochhaus, die ook de inspiratie leverde voor soortgelijke concepten Bilder & De Clercq en HNGRY in de Benelux, heeft het faillissement aangevraagd. Voorlopig wordt er wel doorgewerkt.

 

Einde nabij?

Het in Berlijn gevestigde Kochhaus heeft een faillissementsaanvraag ingediend. Het bericht is intussen ook bevestigd door CEO Ramin Goo, al worden de activiteiten voorlopig wel verdergezet. "We willen het Kochhaus saneren en, op basis van ons concept, alle vestigingen op de lange termijn behouden. Het Kochhaus is populair bij klanten en heeft een levensvatbaar bedrijfsconcept voor de toekomst.”

 

Ramin Goo richtte Kochhaus in 2008 op samen met Max Renneberg en Dorothée Karsch. Vandaag exploiteert Kochhaus negen landelijke vestigingen, in 2017 waren dat er twaalf. Drie vestigingen, die het samen met franchisenemers runde, zijn al gesloten. Het bedrijf groeide afgelopen jaar met vijf procent en haalde een omzet van 8,4 miljoen euro, maar rendabel is het niet.

 

Receptenwinkel

In de winkels van Kochhaus is alles ingericht volgens recepten en niet op basis van productcategorieën, zoals in een traditionele voedingswinkel. De benodigde ingrediënten voor een gerecht zijn al afgewogen en verpakt. Je kan er ook kookgerei kopen, er is een bistroruimte en je kan er inspiratie opdoen. Na sluitingstijd vinden er kooklessen plaats.

 

Online heeft Kochhaus het steeds erg lastig gehad: hoewel het bedrijf ook ‘kant-en-klare kookdozen’ verzendt, hebben Marley Spoon en vooral HelloFresh deze markt stevig in handen. Ramin Goo heeft de afgelopen jaren daarom de nadruk gelegd op samenwerkingsverbanden met grotere spelers als Edeka en Amazon Fresh. Kochhaus haalt ongeveer twintig procent van zijn verkopen online.

 

Het concept van Kochhaus kreeg ook navolging in België en Nederland met de opening van Bilder & De Clercq in Amsterdam en HNGRY in Antwerpen. Maar beide winkels zijn intussen weeral gesloten.