Koekjesfabrikanten testen duurzaam leverplatform | RetailDetail

Koekjesfabrikanten testen duurzaam leverplatform

Koekjesfabrikanten testen duurzaam leverplatform
GS1

Vier Belgische koekjesfabrikanten consolideren hun leveringen aan de winkelketens Delhaize, Colruyt, Okay en Retail Partners Colruyt Group. Zo vermindert het aantal vrachtwagenbewegingen en worden de vrachtwagens beter gevuld.

Duur en milieuonvriendelijk

Leveringen van kleine en middelgrote fabrikanten aan distributiecentra worden steeds moeilijker, duurder en milieuonvriendelijker, onder meer door de toenemende fileproblematiek. Bovendien kampen veel fabrikanten met een tekort aan opslagruimte. De retailers van hun kant zijn verplicht om de vele, dikwijls zeer kleine leveringen van de fabrikanten te ontvangen en te verwerken op hun distributieplatforms. Een verhoging van de bestelhoeveelheid is geen optie voor een retailer, aangezien hij dan zelf het financiële risico verbonden aan de voorraad moet dragen.

 

De oplossing? Een zogenaamd ‘Multi-Supplier/ Multi-Retailer Platform’, een magazijn waar de koekjesfabrikanten een voorraad van hun producten zetten en van waaruit de retailers volle vrachten met een mix van de producten van de fabrikanten laten vertrekken naar de eigen distributieplatforms. Van 6 tot 31 maart 2017 hebben vier Belgische koekjesfabrikanten zo’n platform getest: Vondelmolen, Vermeiren Princeps, Poppies en Desobry.

 

Onpartijdig en neutraal

Hoe het werkt? De koekjesfabrikanten zijn verantwoordelijk om voldoende voorraad op het consolidatieplatform te houden. In plaats van het hele land te moeten doorkruisen met kleine leveringen, moeten ze nu enkel de voorraad op het consolidatiecentrum aanvullen, met volle vrachten. Dergelijke platforms zijn niet nieuw en hebben hun voordelen al aangetoond, maar ze werden tot op vandaag opgezet door een retailer alleen, die er dan ook de meeste baten van opstreek.

 

Een andere opmerkelijke eigenschap van dit consolidatieplatform is de aansturing door een neutrale tussenpersoon die garandeert dat het kader waarbinnen gewerkt wordt, volledig in lijn ligt met de anti-mededingingswet van de EU en dat dus concurrerende bedrijven zonder risico op kartelvorming logistiek kunnen samenwerken. Tri-Vizor en Giventis, met ondersteuning van de advocaten van Kneppelhout & Korthals, zijn de trustees van deze test, die verder ook ondersteund werd door academische instellingen (Vlerick Business School en Vrije Universiteit Amsterdam) en GS1 België. Het gaat om een project in het kader van NexTrust, een Horizon 2020-project van de EU. 

 

Alle betrokken partijen zullen nu de resultaten analyseren en evalueren of een doorstart naar een vast consolidatieplatform voor de distributie van koekjes mogelijk is.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Eerste gezonde eetmuur in Amsterdam

13/07/2018

Eind augustus opent in de Kinkerstraat van Amsterdam de Health Food Wall. Goed nieuws voor de liefhebbers van gezonde voeding die een salade boven een kroket verkiezen.

Delhaize schrapt partners voor Pluskaart

12/07/2018

Delhaize-klanten gaan wat minder punten kunnen sprokkelen met hun Pluskaart, want de samenwerking met de andere retailers waar klanten punten konden verzamelen en bonnen inwisselen (DI, Planet Parfum, Q8 en Tom&Co) wordt stopgezet.

Starbucks wil af van plastic rietjes

12/07/2018

De Amerikaanse koffieketen Starbucks doet vanaf 2020 plastic rietjes in de ban. Een kleine stap voor de koffiefan, maar een grote stap voor het milieu: de koffiegigant gebruikt immers wereldwijd zo’n miljard rietjes per jaar.

AB InBev in tandem met Turkse Efes op Russische markt

12/07/2018

Om het tanende succes op de Russische markt te counteren, heeft AB InBev zijn actitviteiten in het land van Vladimir Poetin ondergebracht in een joint venture met het Turkse Anadolu Efes.

Chinese webreus zet aanval op Italië in

11/07/2018

De Chinese webreus JD.com wil gaan uitbreiden naar Italië. Het zou voor de grote rivaal van Alibaba het tweede Europese kantoor op korte tijd betekenen.

Jumbo Groep Holding stelt nieuwe directieleden aan

11/07/2018

Jumbo Groep Holding, het bedrijf achter supermarktketen Jumbo, maakte vandaag een aantal wissels bekend in de eigen directie. Jumbo België krijgt Peter Isaac als algemeen directeur, La Place neemt afscheid van Bart van den Nieuwenhof.