Koekjesfabrikanten testen duurzaam leverplatform

Koekjesfabrikanten testen duurzaam leverplatform
GS1

Vier Belgische koekjesfabrikanten consolideren hun leveringen aan de winkelketens Delhaize, Colruyt, Okay en Retail Partners Colruyt Group. Zo vermindert het aantal vrachtwagenbewegingen en worden de vrachtwagens beter gevuld.

Duur en milieuonvriendelijk

Leveringen van kleine en middelgrote fabrikanten aan distributiecentra worden steeds moeilijker, duurder en milieuonvriendelijker, onder meer door de toenemende fileproblematiek. Bovendien kampen veel fabrikanten met een tekort aan opslagruimte. De retailers van hun kant zijn verplicht om de vele, dikwijls zeer kleine leveringen van de fabrikanten te ontvangen en te verwerken op hun distributieplatforms. Een verhoging van de bestelhoeveelheid is geen optie voor een retailer, aangezien hij dan zelf het financiële risico verbonden aan de voorraad moet dragen.

 

De oplossing? Een zogenaamd ‘Multi-Supplier/ Multi-Retailer Platform’, een magazijn waar de koekjesfabrikanten een voorraad van hun producten zetten en van waaruit de retailers volle vrachten met een mix van de producten van de fabrikanten laten vertrekken naar de eigen distributieplatforms. Van 6 tot 31 maart 2017 hebben vier Belgische koekjesfabrikanten zo’n platform getest: Vondelmolen, Vermeiren Princeps, Poppies en Desobry.

 

Onpartijdig en neutraal

Hoe het werkt? De koekjesfabrikanten zijn verantwoordelijk om voldoende voorraad op het consolidatieplatform te houden. In plaats van het hele land te moeten doorkruisen met kleine leveringen, moeten ze nu enkel de voorraad op het consolidatiecentrum aanvullen, met volle vrachten. Dergelijke platforms zijn niet nieuw en hebben hun voordelen al aangetoond, maar ze werden tot op vandaag opgezet door een retailer alleen, die er dan ook de meeste baten van opstreek.

 

Een andere opmerkelijke eigenschap van dit consolidatieplatform is de aansturing door een neutrale tussenpersoon die garandeert dat het kader waarbinnen gewerkt wordt, volledig in lijn ligt met de anti-mededingingswet van de EU en dat dus concurrerende bedrijven zonder risico op kartelvorming logistiek kunnen samenwerken. Tri-Vizor en Giventis, met ondersteuning van de advocaten van Kneppelhout & Korthals, zijn de trustees van deze test, die verder ook ondersteund werd door academische instellingen (Vlerick Business School en Vrije Universiteit Amsterdam) en GS1 België. Het gaat om een project in het kader van NexTrust, een Horizon 2020-project van de EU. 

 

Alle betrokken partijen zullen nu de resultaten analyseren en evalueren of een doorstart naar een vast consolidatieplatform voor de distributie van koekjes mogelijk is.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Nestlé Belgilux heeft een nieuwe CEO

23/11/2017

Nestlé heeft bekend gemaakt dat Michel Mersch aan de slag gaat als de nieuwe CEO van Nestlé Belgilux. Hij volgt in die functie Alexander von Maillot op, die een nieuwe positie krijgt op het hoofdkantoor in Zwitserland.

Dure cognacs van Rémy Cointreau doet het goed in Azië

23/11/2017

De Franse drankengroep Rémy Cointreau pakt uit met uitstekende cijfers: vooral de duurdere flessen cognac gaan vlot over de toonbank. Zeker in China, Japan en Singapore is de groei opzienbarend.

Ex-CEO Delhaize investeert in startup YouMeal

23/11/2017

YouMeal, een startup die restaurantuitbaters toelaat hun klanten eenvoudig te informeren over de samenstelling van hun gerechten, heeft 800.000 euro aan nieuwe fondsen opgehaald. Een van de investeerders is Pierre-Olivier Beckers, voormalig CEO van Delhaize en momenteel voorzitter van het BOIC. 

Onlineverkoop FMCG verder in de lift

22/11/2017

Volgens nieuwe cijfers van Kantar Worldpanel groeien online boodschappen met 30%, terwijl de totale markt met slechts 1,3% vooruitgaat. E-commerce heeft nu een aandeel van 4,6% in FMCG. Tegen 2025 zal dat 10% zijn, goed voor 145 miljard euro.

Nestlé denkt aan overname Hain Celestial

22/11/2017

Nestlé zou interesse hebben in een overname van Hain Celestial, een Amerikaanse voedingsbedrijf dat zich richt op de productie van natuurlijke en vegetarische voeding. De waarde van het bedrijf wordt op ongeveer 3,5 miljard euro geschat.

Schotland voert als eerste minimumprijs in voor alcohol

21/11/2017

Schotland heeft een wereldprimeur te pakken, want het mag eindelijk een minimumprijs voor alcohol invoeren. De wet werd in 2012 al goedgekeurd, maar werd sindsdien tegengehouden door de whiskystokers.

Back to top