Koekjesfabrikanten testen duurzaam leverplatform | RetailDetail

Koekjesfabrikanten testen duurzaam leverplatform

Koekjesfabrikanten testen duurzaam leverplatform
GS1

Vier Belgische koekjesfabrikanten consolideren hun leveringen aan de winkelketens Delhaize, Colruyt, Okay en Retail Partners Colruyt Group. Zo vermindert het aantal vrachtwagenbewegingen en worden de vrachtwagens beter gevuld.

Duur en milieuonvriendelijk

Leveringen van kleine en middelgrote fabrikanten aan distributiecentra worden steeds moeilijker, duurder en milieuonvriendelijker, onder meer door de toenemende fileproblematiek. Bovendien kampen veel fabrikanten met een tekort aan opslagruimte. De retailers van hun kant zijn verplicht om de vele, dikwijls zeer kleine leveringen van de fabrikanten te ontvangen en te verwerken op hun distributieplatforms. Een verhoging van de bestelhoeveelheid is geen optie voor een retailer, aangezien hij dan zelf het financiële risico verbonden aan de voorraad moet dragen.

 

De oplossing? Een zogenaamd ‘Multi-Supplier/ Multi-Retailer Platform’, een magazijn waar de koekjesfabrikanten een voorraad van hun producten zetten en van waaruit de retailers volle vrachten met een mix van de producten van de fabrikanten laten vertrekken naar de eigen distributieplatforms. Van 6 tot 31 maart 2017 hebben vier Belgische koekjesfabrikanten zo’n platform getest: Vondelmolen, Vermeiren Princeps, Poppies en Desobry.

 

Onpartijdig en neutraal

Hoe het werkt? De koekjesfabrikanten zijn verantwoordelijk om voldoende voorraad op het consolidatieplatform te houden. In plaats van het hele land te moeten doorkruisen met kleine leveringen, moeten ze nu enkel de voorraad op het consolidatiecentrum aanvullen, met volle vrachten. Dergelijke platforms zijn niet nieuw en hebben hun voordelen al aangetoond, maar ze werden tot op vandaag opgezet door een retailer alleen, die er dan ook de meeste baten van opstreek.

 

Een andere opmerkelijke eigenschap van dit consolidatieplatform is de aansturing door een neutrale tussenpersoon die garandeert dat het kader waarbinnen gewerkt wordt, volledig in lijn ligt met de anti-mededingingswet van de EU en dat dus concurrerende bedrijven zonder risico op kartelvorming logistiek kunnen samenwerken. Tri-Vizor en Giventis, met ondersteuning van de advocaten van Kneppelhout & Korthals, zijn de trustees van deze test, die verder ook ondersteund werd door academische instellingen (Vlerick Business School en Vrije Universiteit Amsterdam) en GS1 België. Het gaat om een project in het kader van NexTrust, een Horizon 2020-project van de EU. 

 

Alle betrokken partijen zullen nu de resultaten analyseren en evalueren of een doorstart naar een vast consolidatieplatform voor de distributie van koekjes mogelijk is.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Amazon wil nog zes kassaloze winkels openen

23/02/2018

Er komen na de opening van de eerste Amazon Go-winkel vorige maand nog minstens zes van de hoogtechnologische en kassaloze winkels gemakswinkels bij. Onder meer Los Angeles en Seattle krijgen nieuwe Amazon Go-winkels.

Belgische CEO Le Pain Quotidien verlaat bedrijf

23/02/2018

Vincent Herbert heeft na 17 jaar besloten om zijn functie als CEO van Le Pain Quotidien neer te leggen. Hij wordt opgevolgd door Jerry Gamez, die flink wat ervaring heeft bij fastfoodketen Burger King en Walmart.

Filet Pur: Uw portie speculatieve onzin

23/02/2018

Here we go again: foodretail is in essentie slechts een loopgravenoorlog. Maar wie haalt de consument uit z’n winterdepressie? Hier ligt een ondankbare taak voor het wekelijkse nieuwsoverzicht van RetailDetail Food!

Ontdek de smaak van morgen op Tavola 2018: 11-12-13 maart 2018 in Kortrijk Xpo

23/02/2018

(publireportage) Delicatessen & hoge kwaliteit maken van Tavola een topevent voor de foodretail,  met 450 marktleiders én ambachtelijke fabrikanten, en veel nieuwigheden. We stellen u graag de winnaars van de Gouden Tavola voor.

Takeaway.com neemt Oost-Europese concurrenten over

23/02/2018

Fastfoodleveraar Takeaway.com heeft zijn Bulgaarse sectorgenoot BGmenu en het Roemeense Oliviera overgekocht en komt zo weer een stap dichter bij zijn doel Europees marktleider te worden.

Spar test dit voorjaar contactloos en kassaloos betalen

22/02/2018

Retail Partners Colruyt Group – de zelfstandigentak van Colruyt Group – werkt voor Spar aan een app waarmee klanten hun eigen boodschappen kunnen scannen en afrekenen via hun smartphone.

Back to top