Koffie wordt duurder in 2016

Koffie wordt duurder in 2016

In een nieuw sectorrapport stelt het Economisch Bureau van ABN Amro dat de prijs van koffie in 2016 opnieuw zal stijgen. In 2015 was de prijs nog flink gedaald, maar een lagere productie en een hogere vraag gaan die trend omkeren.

Slechte weersomstandigheden

ABN Amro verwacht dat in 2016 de vraag naar koffie met 2,4 procent zal stijgen. Vooral in opkomende landen zal koffie meer gedronken worden. Daar moet de vraag met 5,4 procent stijgen. Langs de andere kant zal de productie van koffie het komende jaar lager liggen dan voorheen, vooral vanwege grote droogte in bepaalde landen. Die combinatie zal er voor zorgen dat de prijs voor koffie in 2016 licht zal stijgen.

 

De prijs van cacaobonen zal in 2016 dan weer licht dalen, nadat hij in 2015 met ruim tien procent was gestegen. Een groot gedeelte van die prijsstijging is in 2016 echter al terug verdwenen en ABN Amro verwacht dat de prijs met meer dan 10 procent zal dalen ten opzichte van een jaar eerder.

 

De suikermarkt zal van zijn kant in 2016 voor het eerste afstevenen op een productietekort, waardoor de prijsval die in 2010 is ingezet ten einde zal komen. Ook bij suiker stijgt de vraag nog, terwijl de productie te maken heeft met slechte weersomstandigheden. ABN Amro verwacht daarom een prijsstijging van ruim 15 procent ten opzichte van een jaar eerder.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


AB InBev zoekt groei in Australië

26/09/2017

De Leuvense biergroep AB InBev heeft alweer een microbrouwerij overgenomen: ditmaal gaat het om 4 Pines uit Australië. De verkoopsom voor de brouwerij uit Sydney werd niet bekendgemaakt.

Directeur HR verlaat Carrefour Belgium

25/09/2017

Kathleen Van Der Paelt, directeur HR bij Carrefour Belgium, heeft na zeven jaar besloten om het supermarktbedrijf te verlaten. Ze wordt opgevolgd door Sonia Frey, die de voorbije vijf jaar een gelijkaardige functie invulde bij De Lijn.

AD Delhaize Lochristi springt op de kar van cartoontassen

25/09/2017

De AD Delhaize in Lochristi is de eerste Belgische supermarkt die mee op de trein van een Nederlandse hype springt. Daar zijn draagtassen met cartoons die gepersonaliseerd zijn naargelang de locatie een echt verzamelitem geworden.

Filet Pur: Gratis is het nieuwe duur

22/09/2017

Wat een week! De ene na de andere retailer wordt onder curatele geplaatst, en een omgekeerde driehoek zet de foodsector op zijn kop. Klinkt mysterieus? Lees dan gauw het FMCG-overzicht van RetailDetail Food.

Spar Good Food verbindt retail met horeca

22/09/2017

Beleving is essentieel voor het succes van de buurtwinkel. Spar Lambrechts bedacht daarom het onderscheidende concept Spar Good Food, dat een bruggetje legt richting buitenhuisconsumptie.

RetailDetail Food #22 staat online

22/09/2017

In het nieuwe nummer van RetailDetail Food maken we een stand van zaken op met enkele franchiseformules. Waar zijn ze momenteel mee bezig, bij Spar Colruyt Group, Lambrechts, Delhaize, Carrefour en Alvo?  

Back to top