Koffieketens veroveren de wereld | RetailDetail

Koffieketens veroveren de wereld

Koffieketens veroveren de wereld

Koffiebars zijn wereldwijd het snelst groeiende horecasegment, blijkt uit cijfers van Euromonitor International. De concurrentie in de sector neemt sterk toe, het innovatieritme wordt opgedreven.

Gefragmenteerde markt

Met een omzetgroei van 9,1% tussen 2015 en 2014 deden koffiebars het significant beter dan de horecamarkt in het algemeen (+5,7%) en ook beter dan het fastfood segment (+5,8%). In West-Europa noteerden koffiebars zelfs een recordgroei van 10,8%.

 

Het speelveld wordt meer divers, noteert Euromonitor. De grote koffieketens breiden gestaag hun territorium uit. Momenteel zijn slechts twee grote ketens in meer dan één wereldregio actief: Starbucks en McCafe (McDonalds). Het Britse Costa Coffee breidt nu wel uit naar Oost-Europa en Azië, het Japanse Doutor Coffee trekt richting Zuid-Korea en Taiwan. Het Zuid-Koreaanse Caffe Bene viseert dan weer China en de Verenigde Staten.

 

Tegelijk zijn in elke markt lokale spelers – kleine ketens en zelfstandigen – actief met onderscheidende concepten. Sommigen werken rond thema’s, anderen voegen alcohol toe aan het aanbod, of ontbijt- en lunchopties. Steeds meer spelers zien immers de snel stijgende vraag naar koffiebars en willen hun deel van de koek voor het te laat is, analyseert Euromonitor. Dat leidt tot een zeer diverse, gefragmenteerde en competitieve markt. 

 

Dit zijn de grootste koffieketens wereldwijd

 Merk  Eigenaar  Omzet 2015 (miljoen euro)  Aantal vestigingen 2015
 Starbucks  Starbucks  18.500  22.557
 Costa Coffee  Whitbread  1.600  3.036
 McCafe  McDonalds  1.280  5.044
 Doutor Coffee Shop  Doutor Nichires  630  1.108
 Coffee Bean & Tea Leaf  International Coffee & Tea  450  925
 Caffe Nero  Caffe Nero Group  390  683
 Tully's  Tully's Coffee  385  605
 Ediya Espresso  Ediya Co  315  1.240

(Bron: Euromonitor)

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Amazon wil nog zes kassaloze winkels openen

23/02/2018

Er komen na de opening van de eerste Amazon Go-winkel vorige maand nog minstens zes van de hoogtechnologische en kassaloze winkels gemakswinkels bij. Onder meer Los Angeles en Seattle krijgen nieuwe Amazon Go-winkels.

Belgische CEO Le Pain Quotidien verlaat bedrijf

23/02/2018

Vincent Herbert heeft na 17 jaar besloten om zijn functie als CEO van Le Pain Quotidien neer te leggen. Hij wordt opgevolgd door Jerry Gamez, die flink wat ervaring heeft bij fastfoodketen Burger King en Walmart.

Filet Pur: Uw portie speculatieve onzin

23/02/2018

Here we go again: foodretail is in essentie slechts een loopgravenoorlog. Maar wie haalt de consument uit z’n winterdepressie? Hier ligt een ondankbare taak voor het wekelijkse nieuwsoverzicht van RetailDetail Food!

Ontdek de smaak van morgen op Tavola 2018: 11-12-13 maart 2018 in Kortrijk Xpo

23/02/2018

(publireportage) Delicatessen & hoge kwaliteit maken van Tavola een topevent voor de foodretail,  met 450 marktleiders én ambachtelijke fabrikanten, en veel nieuwigheden. We stellen u graag de winnaars van de Gouden Tavola voor.

Takeaway.com neemt Oost-Europese concurrenten over

23/02/2018

Fastfoodleveraar Takeaway.com heeft zijn Bulgaarse sectorgenoot BGmenu en het Roemeense Oliviera overgekocht en komt zo weer een stap dichter bij zijn doel Europees marktleider te worden.

Spar test dit voorjaar contactloos en kassaloos betalen

22/02/2018

Retail Partners Colruyt Group – de zelfstandigentak van Colruyt Group – werkt voor Spar aan een app waarmee klanten hun eigen boodschappen kunnen scannen en afrekenen via hun smartphone.

Back to top