Koffieketens veroveren de wereld | RetailDetail

Koffieketens veroveren de wereld

Koffieketens veroveren de wereld

Koffiebars zijn wereldwijd het snelst groeiende horecasegment, blijkt uit cijfers van Euromonitor International. De concurrentie in de sector neemt sterk toe, het innovatieritme wordt opgedreven.

Gefragmenteerde markt

Met een omzetgroei van 9,1% tussen 2015 en 2014 deden koffiebars het significant beter dan de horecamarkt in het algemeen (+5,7%) en ook beter dan het fastfood segment (+5,8%). In West-Europa noteerden koffiebars zelfs een recordgroei van 10,8%.

 

Het speelveld wordt meer divers, noteert Euromonitor. De grote koffieketens breiden gestaag hun territorium uit. Momenteel zijn slechts twee grote ketens in meer dan één wereldregio actief: Starbucks en McCafe (McDonalds). Het Britse Costa Coffee breidt nu wel uit naar Oost-Europa en Azië, het Japanse Doutor Coffee trekt richting Zuid-Korea en Taiwan. Het Zuid-Koreaanse Caffe Bene viseert dan weer China en de Verenigde Staten.

 

Tegelijk zijn in elke markt lokale spelers – kleine ketens en zelfstandigen – actief met onderscheidende concepten. Sommigen werken rond thema’s, anderen voegen alcohol toe aan het aanbod, of ontbijt- en lunchopties. Steeds meer spelers zien immers de snel stijgende vraag naar koffiebars en willen hun deel van de koek voor het te laat is, analyseert Euromonitor. Dat leidt tot een zeer diverse, gefragmenteerde en competitieve markt. 

 

Dit zijn de grootste koffieketens wereldwijd

 Merk  Eigenaar  Omzet 2015 (miljoen euro)  Aantal vestigingen 2015
 Starbucks  Starbucks  18.500  22.557
 Costa Coffee  Whitbread  1.600  3.036
 McCafe  McDonalds  1.280  5.044
 Doutor Coffee Shop  Doutor Nichires  630  1.108
 Coffee Bean & Tea Leaf  International Coffee & Tea  450  925
 Caffe Nero  Caffe Nero Group  390  683
 Tully's  Tully's Coffee  385  605
 Ediya Espresso  Ediya Co  315  1.240

(Bron: Euromonitor)

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Binnenkort geen sigaretten meer in de supermarkt?

23/05/2018

Supermarkten moeten stoppen met de verkoop van sigaretten, vindt Waals minister van Volksgezondheid Greoli. In een nieuw anti-tabaksplan zet Wallonië vooral op preventie in, maar de minister vraagt om tabak ook uit de rekken te halen.

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Lidl opent restaurant voor blokkende studenten

22/05/2018

Lidl wil studenten in de ‘blok’ helpen om gezond te eten: de supermarktketen opent een pop-uprestaurant in Gent, dat 24 uur op 24 en 7 dagen op 7 open is om studenten door de examenperiode te loodsen.

Carrefour genoodzaakt om honderden Dia-winkels te sluiten

22/05/2018

Carrefour vindt geen kopers voor honderden van zijn voormalige Dia-winkels in Frankrijk. Bijna 230 vestigingen zullen daardoor waarschijnlijk de deuren moeten sluiten. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Carrefour geeft meer details over transformatieplan

22/05/2018

Gezondheid en digitalisering zijn speerpunten in de plannen van Carrefour Belgium. Binnenkort kunnen klanten e-commerce bestellingen afhalen of terugbrengen in alle Express buurtwinkels. In de hypermarkten maakt non-food plaats voor bio en horeca.