Koffiemaker Miko groeit sterk

Koffiemaker Miko groeit sterk
Miko

De Turnhoutse koffie- en kunststofgroep Miko is in de eerste helft van het jaar met meer dan 12% gegroeid en is goed op weg om zo voor de eerste keer een jaaromzet van meer dan 200 miljoen euro te halen.

Hogere omzet, lagere winst

In de eerste zes maanden van 2017 haalde Miko een omzet van 106,8 miljoen euro, goed voor een stijging van 12,4%. Daarbij deed vooral de koffietak van het bedrijf het goed (+14,4%), dankzij de overname van het Zweedse Smiling Faces en groei in bijna alle markten waar het merk aanwezig is.

 

Ondanks die hogere omzet kon Miko toch niet pronken met een hogere winst, want ook de kosten namen flink toe. De bedrijfswinst ging er dan wel met 4,4% op vooruit naar 8,1 miljoen euro, volledig te danken aan een sterke stijging bij de koffietak die een daling bij de kunststofdivisie teniet deed, maar netto was er sprake van een winstdaling van 3,3% naar 4,8 miljoen euro.

 

Een deel van die lagere winst is te verklaren door de herwaardering van de aandelenopties voor het personeel. “Door onze fors gestegen aandelenkoers moeten we volgens de IFRS-boekhoudregels een hogere provisie aanleggen voor die aandelenopties en dat weegt op de nettowinst”, zegt CEO Frans Van Tilborg aan De Tijd.

 

200 miljoen euro geen garantie

In 2016 haalde Miko een omzet van 191 miljoen euro en met de cijfers van de eerste helft van 2017 lijkt de kaap van 200 miljoen euro voor dit jaar binnen handbereik, al wil Van Tilborg die prognose nog niet uitspreken.

 

“Dat we over de 100 miljoen gingen in de eerste jaarhelft is geen garantie dat we over heel het jaar meer dan 200 miljoen omzet boeken. De eerste jaarhelft is traditioneel sterker dan de tweede. We zijn tevreden over de eerste jaarhelft en behouden ons investeringsbudget van 15,8 miljoen euro. Als teken van zelfvertrouwen.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Danone groeit vooral dankzij prijsstijgingen

17/10/2017

De omzet van Danone is in het derde kwartaal met 16,6 procent gestegen naar 6,454 miljard euro. Die sterke groei was vooral te danken aan de overname van WhiteWave. Op vergelijkbare basis was de groei 4,7 procent.

Richemont verwacht forse winststijging voor eerste halfjaar

17/10/2017

Luxebedrijf Richemont, eigenaar van onder andere horlogemerk Cartier, verwacht dat de winst voor de eerste helft van het boekjaar met maar liefst 80 procent de hoogte in gaat. Ook de omzet gaat met meer dan 10 procent vooruit.

Walmart bespaart dankzij nieuwe zakjes en kassatickets

17/10/2017

De Amerikaanse warenhuisketen Walmart heeft 27 miljoen dollar (23 miljoen euro) bespaard dankzij enkele kleine wijzigingen aan de plastic zakjes en de kassatickets. Ook de investeringen in e-commerce worden stilaan lager.

Regering stelt richtlijnen rond gebruik ‘artisanaal’ en ‘ambachtelijk’

16/10/2017

De FOD Economie heeft een lijst richtlijnen opgesteld rond het gebruik van de woorden ‘artisanaal’ en ‘ambachtelijk’ in productbenamingen. Een aantal supermarktketens en merken hebben zich op dat vlak al aangepast na een eerdere ophef in maart.

Spaans voedingsbedrijf wil Continental Foods overnemen

13/10/2017

Het Spaanse voedingsbedrijf GB Foods wil volgende week een bod uitbrengen op het Belgische Continental Foods, dat eigenaar is van merken als Devos Lemmens, Aiki en Royco. Ook twee andere partijen zouden interesse tonen.

“BABM nu hét aanspreekpunt van merkfabrikanten”

13/10/2017

De Belgische merkfabrikantenvereniging BABM is voortaan het belangrijkste aanspreekpunt voor retailers en andere stakeholders, na de integratie van de belangenverenigingen BMA (Business Managers Association) en AFV (Algemene Fabrikanten Vereniging). 

Back to top