Koffiemaker Miko groeit sterk

Koffiemaker Miko groeit sterk
Miko

De Turnhoutse koffie- en kunststofgroep Miko is in de eerste helft van het jaar met meer dan 12% gegroeid en is goed op weg om zo voor de eerste keer een jaaromzet van meer dan 200 miljoen euro te halen.

Hogere omzet, lagere winst

In de eerste zes maanden van 2017 haalde Miko een omzet van 106,8 miljoen euro, goed voor een stijging van 12,4%. Daarbij deed vooral de koffietak van het bedrijf het goed (+14,4%), dankzij de overname van het Zweedse Smiling Faces en groei in bijna alle markten waar het merk aanwezig is.

 

Ondanks die hogere omzet kon Miko toch niet pronken met een hogere winst, want ook de kosten namen flink toe. De bedrijfswinst ging er dan wel met 4,4% op vooruit naar 8,1 miljoen euro, volledig te danken aan een sterke stijging bij de koffietak die een daling bij de kunststofdivisie teniet deed, maar netto was er sprake van een winstdaling van 3,3% naar 4,8 miljoen euro.

 

Een deel van die lagere winst is te verklaren door de herwaardering van de aandelenopties voor het personeel. “Door onze fors gestegen aandelenkoers moeten we volgens de IFRS-boekhoudregels een hogere provisie aanleggen voor die aandelenopties en dat weegt op de nettowinst”, zegt CEO Frans Van Tilborg aan De Tijd.

 

200 miljoen euro geen garantie

In 2016 haalde Miko een omzet van 191 miljoen euro en met de cijfers van de eerste helft van 2017 lijkt de kaap van 200 miljoen euro voor dit jaar binnen handbereik, al wil Van Tilborg die prognose nog niet uitspreken.

 

“Dat we over de 100 miljoen gingen in de eerste jaarhelft is geen garantie dat we over heel het jaar meer dan 200 miljoen omzet boeken. De eerste jaarhelft is traditioneel sterker dan de tweede. We zijn tevreden over de eerste jaarhelft en behouden ons investeringsbudget van 15,8 miljoen euro. Als teken van zelfvertrouwen.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Filet Pur: Hallucinante waanbeelden? Eén adres!

15/12/2017

Jef Colruyt is een onverstoorbaar toonbeeld van sereniteit, en de pata negra ham is de bitcoin van de charcuterie. Slechts twee conclusies uit een alweer leerrijke FMCG-week, voor u op smaak gebracht door RetailDetail Food!

Ellis Gourmet Burger zoekt partner voor internationale expansie

15/12/2017

De Belgische hamburgerketen Ellis Gourmet Burger wil na België, Nederland en Frankrijk ook andere landen veroveren en is daarom op zoek naar een investeerder om die expansie te financieren. Mogelijk komt er een nieuwe meerderheidsaandeelhouder.

Minder klanten en dus minder omzet voor H&M

15/12/2017

De Zweedse H&M Group heeft in het vierde kwartaal de omzet met 4 procent zien dalen. Die daling is te wijten aan het feit dat de winkels van het modebedrijf minder klanten over de vloer hebben gekregen.

Heineken gaat Mort Subite internationaal uitrollen

15/12/2017

Heineken gaat het Belgische biermerk Mort Subite wereldwijd aan de man proberen te brengen. Dat deed het eerder ook al met Affligem en dat werd een groot succes. Mort Subite wordt beschikbaar in alle landen waar Heineken te vinden is.

RetailDetail Food #26 staat online

15/12/2017

Zijn sales reps nog welkom op de winkelvloer? Die vraag stelden we in het 26ste nummer van RetailDetail Food, de gepersonaliseerde krant voor supermarktondernemers. De antwoorden liepen uiteen.

Amazon brengt zijn huismerken naar Europa

14/12/2017

Nu Amazon Prime in steeds meer Europese landen beschikbaar is, haalt Amazon ook zijn FMCG-huismerken naar boven. De voorbije weken lanceerde het online warenhuis een aantal nieuwe producten onder private label in Europa en meer is op komst. 

Back to top