Koffiemaker Miko groeit sterk | RetailDetail

Koffiemaker Miko groeit sterk

Koffiemaker Miko groeit sterk
Miko

De Turnhoutse koffie- en kunststofgroep Miko is in de eerste helft van het jaar met meer dan 12% gegroeid en is goed op weg om zo voor de eerste keer een jaaromzet van meer dan 200 miljoen euro te halen.

Hogere omzet, lagere winst

In de eerste zes maanden van 2017 haalde Miko een omzet van 106,8 miljoen euro, goed voor een stijging van 12,4%. Daarbij deed vooral de koffietak van het bedrijf het goed (+14,4%), dankzij de overname van het Zweedse Smiling Faces en groei in bijna alle markten waar het merk aanwezig is.

 

Ondanks die hogere omzet kon Miko toch niet pronken met een hogere winst, want ook de kosten namen flink toe. De bedrijfswinst ging er dan wel met 4,4% op vooruit naar 8,1 miljoen euro, volledig te danken aan een sterke stijging bij de koffietak die een daling bij de kunststofdivisie teniet deed, maar netto was er sprake van een winstdaling van 3,3% naar 4,8 miljoen euro.

 

Een deel van die lagere winst is te verklaren door de herwaardering van de aandelenopties voor het personeel. “Door onze fors gestegen aandelenkoers moeten we volgens de IFRS-boekhoudregels een hogere provisie aanleggen voor die aandelenopties en dat weegt op de nettowinst”, zegt CEO Frans Van Tilborg aan De Tijd.

 

200 miljoen euro geen garantie

In 2016 haalde Miko een omzet van 191 miljoen euro en met de cijfers van de eerste helft van 2017 lijkt de kaap van 200 miljoen euro voor dit jaar binnen handbereik, al wil Van Tilborg die prognose nog niet uitspreken.

 

“Dat we over de 100 miljoen gingen in de eerste jaarhelft is geen garantie dat we over heel het jaar meer dan 200 miljoen omzet boeken. De eerste jaarhelft is traditioneel sterker dan de tweede. We zijn tevreden over de eerste jaarhelft en behouden ons investeringsbudget van 15,8 miljoen euro. Als teken van zelfvertrouwen.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Kassaloos shoppen en betalen nu ook naar OKay

13/08/2018

Na de Spar-winkels van Colruyt Group kan je nu ook kassaloos winkelen bij OKay en OKay Compact. Met de app ‘Scan. Pay. Go.’ lopen shoppers de winkel uit zonder nog aan een kassa aan te hoeven schuiven.

Omzet modegroep WE blijft teruglopen

10/08/2018

Modegroep WE International blijft omzet verliezen: de verkoopcijfers liepen vorig jaar met 2,8% terug naar 275,8 miljoen euro. Ook de operationele winst gaat erop achteruit, al blijft de nettowinst stabiel.

United Petfood blijft op overnamepad

09/08/2018

United Petfood, fabrikant van honden- en kattenbrokken en hofleverancier van menig huismerk van supermarkten, rijgt de overnames aan elkaar. Een maand na de overname van een Spaanse concurrent doen de Gentenaars dat kunstje nog eens over in Roemenië.

Adidas scoort dankzij WK voetbal

09/08/2018

Het Duitse sportmodemerk Adidas heeft een topkwartaal achter de rug, met dank aan het voorbije WK voetbal. De totale omzet steeg 4% tot 5,26 miljard euro. liefst 3,2 miljard daarvan haalde Adidas uit de verkoop van sportschoenen.

Prima halfjaar voor Rakuten

09/08/2018

De Japanse e-commercereus Rakuten, ’s werelds nummer 5 gemeten naar handelsvolume, zag zowel zijn omzet als zijn winst de voorbije zes maanden flink toenemen. Intussen gaat de groep zijn interne structuur grondig reorganiseren om sneller te kunnen inspelen op de almaar sneller wijzigende marktomstandigheden.

AB InBev wil Afrika aan de drank krijgen

09/08/2018

Het groeipotentieel van AB InBev ligt in Afrika. De brouwerij heeft hoge verwachtingen van het continent: de welvaart en de bevolking, die steeds vaker een biertje lust, groeien er snel.