Komst Picnic raakt verschillend aan omzet supermarkten

Komst Picnic raakt verschillend aan omzet supermarkten
Picnic

De komst van app only super Picnic raakt verschillend aan de omzet van Nederlandse supermarkten. Niet alle ketens zijn zich bewust van het risico dat online boodschappen doen met zich meebrengt.

Hogere inkomens

Wanneer supermarkten geen actie ondernemen daalt de omzet naar verwachting op korte termijn bij Albert Heijn, Dirk en Vomar met respectievelijk 0,89 procent, 0,98 procent en 0,93 procent, becijferde data-analysebureau Veneficus op basis van onderzoek dat deze week wordt gepresenteerd. Albert Heijn zal op korte termijn meer last ondervinden van Picnic dan Jumbo, aldus Veneficus.
 

Supermarktketens lopen in verschillende mate risico door online concurrentie, wijst het onderzoek uit. Online bestellen wordt vooral gedaan door een- en tweepersoonshuishoudens en in gebieden met hogere inkomens. Sinds app only formule Picnic actief is, liet deze formule in de gemeenten waar ze actief is het online marktaandeel flink groeien. Picnic wil dit jaar uitbreiden naar vijftien nieuwe steden.


De online super kan de komende tijd harder groeien wanneer nieuwe bezorggebieden ook worden geselecteerd aan de hand van de potentiele groei van online boodschappen per gemeente, blijkt uit de onderzoeksresultaten.

 


 
 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Private-equitybedrijf KKR dicht bij overname margarines Unilever

15/12/2017

Unilever en het private-equitybedrijf KKR hebben een deal bereikt voor de overname van de margarinedivisie van Unilever. KKR zou ongeveer 6,8 miljard euro neertellen en de transactie moet midden volgend jaar afgerond zijn.

Filet Pur: Hallucinante waanbeelden? Eén adres!

15/12/2017

Jef Colruyt is een onverstoorbaar toonbeeld van sereniteit, en de pata negra ham is de bitcoin van de charcuterie. Slechts twee conclusies uit een alweer leerrijke FMCG-week, voor u op smaak gebracht door RetailDetail Food!

Deze retailers pakken uit met knappe kerstcommercials

15/12/2017

Heel wat internationale retailers pakken in de aanloop naar de eindejaarsfeesten uit met ambitieuze kerstcommercials. RetailDetail selecteerde twaalf opmerkelijke reclamespots. Laat u ook een traantje van ontroering?

Ellis Gourmet Burger zoekt partner voor internationale expansie

15/12/2017

De Belgische hamburgerketen Ellis Gourmet Burger wil na België, Nederland en Frankrijk ook andere landen veroveren en is daarom op zoek naar een investeerder om die expansie te financieren. Mogelijk komt er een nieuwe meerderheidsaandeelhouder.

Heineken gaat Mort Subite internationaal uitrollen

15/12/2017

Heineken gaat het Belgische biermerk Mort Subite wereldwijd aan de man proberen te brengen. Dat deed het eerder ook al met Affligem en dat werd een groot succes. Mort Subite wordt beschikbaar in alle landen waar Heineken te vinden is.

RetailDetail Food #26 staat online

15/12/2017

Zijn sales reps nog welkom op de winkelvloer? Die vraag stelden we in het 26ste nummer van RetailDetail Food, de gepersonaliseerde krant voor supermarktondernemers. De antwoorden liepen uiteen.

Back to top