Komst Picnic raakt verschillend aan omzet supermarkten | RetailDetail

Komst Picnic raakt verschillend aan omzet supermarkten

Komst Picnic raakt verschillend aan omzet supermarkten
Picnic

De komst van app only super Picnic raakt verschillend aan de omzet van Nederlandse supermarkten. Niet alle ketens zijn zich bewust van het risico dat online boodschappen doen met zich meebrengt.

Hogere inkomens

Wanneer supermarkten geen actie ondernemen daalt de omzet naar verwachting op korte termijn bij Albert Heijn, Dirk en Vomar met respectievelijk 0,89 procent, 0,98 procent en 0,93 procent, becijferde data-analysebureau Veneficus op basis van onderzoek dat deze week wordt gepresenteerd. Albert Heijn zal op korte termijn meer last ondervinden van Picnic dan Jumbo, aldus Veneficus.
 

Supermarktketens lopen in verschillende mate risico door online concurrentie, wijst het onderzoek uit. Online bestellen wordt vooral gedaan door een- en tweepersoonshuishoudens en in gebieden met hogere inkomens. Sinds app only formule Picnic actief is, liet deze formule in de gemeenten waar ze actief is het online marktaandeel flink groeien. Picnic wil dit jaar uitbreiden naar vijftien nieuwe steden.


De online super kan de komende tijd harder groeien wanneer nieuwe bezorggebieden ook worden geselecteerd aan de hand van de potentiele groei van online boodschappen per gemeente, blijkt uit de onderzoeksresultaten.

 


 
 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Dure voeding duwt consument over de grens

20/06/2018

Terwijl de export van Belgische voedingsproducten boomt, daalt de consumptie op de binnenlandse markt omdat de prijzen stijgen. Een onrustwekkende trend, zegt de industrie: het beleid moet ingrijpen.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Albert Frère lust wel een Vanreusel frikandel

20/06/2018

Ergon, een investeringsfonds van de holding GBL, neemt een participatie in Beltaste, het bedrijf achter frikandellenfabrikant Vanreusel. Dat was al een tijd op zoek naar een financiële partner.

Colruyt Group presteert beter dan verwacht

19/06/2018

Mede dankzij een sterk eindejaar kon Colruyt Group afgelopen boekjaar zijn marktaandeel opnieuw licht verhogen. Een beetje tegen de verwachtingen in bleven de marges op peil. Ook de onlineactiviteiten deden het goed.

Delhaize krijgt saladebars van Foodmaker

19/06/2018

In de Delhaize-supermarkt van de Antwerpse Stadsfeestzaal is voortaan een saladbar van Foodmaker te vinden. De gezonde fastfoodketen zal daarnaast ook andere eilanden in Delhaizes krijgen: er liggen al een vijftal projecten vast.

Melkmerk Joyvalle gaat op in Campina

19/06/2018

Zuivelproducent FrieslandCampina wil de focus voortaan op één sterk melkmerk leggen: Joyvalle wordt geïntegreerd onder de Campina-paraplu.