Komt Eataly naar Brussel? | RetailDetail

Komt Eataly naar Brussel?

Komt Eataly naar Brussel?
Shutterstock.com

De Italiaanse delicatessensupermarkt Eataly zou op weg zijn naar ons land. De retailer zou het pand van Delhaize innemen op de Anspachlaan, in de Brusselse voetgangerszone.

 

Aantrekkingspool

De zaak zal in franchise worden uitgebaat door Dick Vervoordt (zoon van de bekende antiquair Axel) en zijn vrouw Marleen. De familie Vervoordt heeft de voormalige hoofdzetel van Actiris gekocht van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, schrijft de krant Le Soir. Eataly zou 17.500 m² innemen op het gelijkvloers en de eerste etage. De Delhaize supermarkt die daar nu nog huist, vertrekt. De hogere etages worden omgebouwd tot kantoren en appartementen.

 

Er is nog een voorbehoud: de Brusselse regering moet nog formeel haar fiat geven. Eataly zou in elk geval een sterke aantrekkingspool vormen voor de voetgangerszone die momenteel wordt ingericht: “Ik denk dat het concept Eataly als enige een echte verandering kan teweegbrengen in deze zone, en een nieuwe sfeer kan creëren in de straat”, aldus Dick Vervoordt.

 

Slow Food concept Eataly – een samentrekking van Eat en Italy – werd in 2004 opgericht door Oscar Farinetti. De eerste vestiging opende in 2007 in Turijn. Het concept combineert de verkoop van ambachtelijke voedingsproducten met een restaurant en een wijnbar. Intussen zijn er winkels in verschillende wereldsteden. Eind vorig jaar opende het bedrijf ook een groot themapark rond Italiaanse voeding in Bologna. FICO Eataly World groepeert op 100.000 m² tientallen winkels, restaurants en productiefaciliteiten. Van 6 tot 8 juni gaat RetailDetail er met een groep retailprofessionals op bezoek.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Hoe Polette de Zara van de brillen wil worden

25/06/2018

Excentrieke designmonturen voor geen geld, online besteld en rechtstreeks geleverd vanuit de fabriek in China: Polette gaat voor niets minder dan disruptie in de optiekwereld. Het fast-fashion brillenmerk wil de wereld veroveren.

Standaard Boekhandel opent Brusselse flagshipstore

25/06/2018

In de Brusselse voetgangerszone mikt Standaard Boekhandel op een internationaal publiek met een grote keuze aan boeken in het Frans en het Engels. Ook de schrijf- en papierwaren van zusterketen Club krijgen alle ruimte.

Filet Pur: Een wervelende slechtnieuwsshow

22/06/2018

Ook al deden flink wat foodspelers hafslachtige pogingen om hun beroerde berichten weg te moffelen, Filet Pur achterhaalde ze wel. Hier is het ietwat pijnlijke maar alweer leerrijke weekoverzicht van RetailDetail Food!

Panos vervangt klantenkaart door app

21/06/2018

Na bijna een kwarteeuw heeft broodjesketen Panos zijn klantenprogramma gedigitaliseerd: exit plastic kaart, welkom app. “Op korte termijn mikken we erop om via het kanaal 150.000 klanten te bereiken en te leren kennen”, klinkt het.

Kellogg’s aangeklaagd wegens misleidende verpakking

21/06/2018

Test-Aankoop heeft bij de FOD Economie een klacht ingediend tegen Kellogg’s, omdat volgens de consumentenorganisatie de informatie op de verpakking van de Special K-graanreep met rode vruchten misleidend is.

Dure voeding duwt consument over de grens

20/06/2018

Terwijl de export van Belgische voedingsproducten boomt, daalt de consumptie op de binnenlandse markt omdat de prijzen stijgen. Een onrustwekkende trend, zegt de industrie: het beleid moet ingrijpen.