Konings neemt fruitsappenfabriek Copella over | RetailDetail

Konings neemt fruitsappenfabriek Copella over

Konings neemt fruitsappenfabriek Copella over

De Zonhovense drankenproducent Konings neemt nu ook de productiefaciliteit van de Copella- en Trop50-fruitsappen in het Britse Boxford over van PepsiCo. In 2011 ging ook de Looza-afvulfabriek in Borgloon al van PepsiCo naar Konings.

Parallellen met Looza

De fruitsappenfabriek in Boxford haalt een jaarlijks volume van veertig miljoen liter en stelt 100 mensen tewerk. Copella en Trop50 blijven bij hun respectieve eigenaars. Oopmerkelijk: voor ze in handen van PepsiCo kwamen, waren zowel Copella en Looza eigendom van Tropicana. Na de overname blijft Konings voor de betrokken merken werken.

 

Sinds Konings in 2011 zijn jenevermerk Smeets (dat het pas tien jaar voordien had gekocht) weer van de hand deed, heeft het geen eigen merken meer in portefeuille. Het bedrijf legt zich sindsdien toe op loonproductie voor derden. In 2011 nam Konings van PepsiCo de productiefaciliteiten en het personeel over van de Looza-afvulfabriek in Borgloon. Vorig jaar volgde de productiesite van Hero in Breda.

 

In de Britse pers maken fruittelers zich intussen bezorgd over de toelevering van Jonagold-appels voor de productie van Copella-fruitsappen. Hoewel ze toegeven dat het te vroeg is om een oordeel te vellen, vrezen ze dat Konings een deel van het benodigde fruit zal invoeren.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.

Delhaize-café siert hoofdkantoor Ahold Delhaize

16/07/2018

Sinds kort is het merk Delhaize sterker aanwezig op het hoofdkantoor van Ahold Delhaize in Zaandam: de retailer opende er een café dat versierd is met stukken uit de rijke geschiedenis van De Leeuw.

Listeriabesmetting brengt Greenyard in problemen

16/07/2018

Groentenproducent Greenyard ligt onder vuur na een listeriabesmetting in zijn Hongaarse fabriek. Het bedrijf zegt alle nodige maatregelen te nemen, maar de beurskoers keldert.