Konings neemt fruitsappenfabriek Copella over | RetailDetail

Konings neemt fruitsappenfabriek Copella over

Konings neemt fruitsappenfabriek Copella over

De Zonhovense drankenproducent Konings neemt nu ook de productiefaciliteit van de Copella- en Trop50-fruitsappen in het Britse Boxford over van PepsiCo. In 2011 ging ook de Looza-afvulfabriek in Borgloon al van PepsiCo naar Konings.

Parallellen met Looza

De fruitsappenfabriek in Boxford haalt een jaarlijks volume van veertig miljoen liter en stelt 100 mensen tewerk. Copella en Trop50 blijven bij hun respectieve eigenaars. Oopmerkelijk: voor ze in handen van PepsiCo kwamen, waren zowel Copella en Looza eigendom van Tropicana. Na de overname blijft Konings voor de betrokken merken werken.

 

Sinds Konings in 2011 zijn jenevermerk Smeets (dat het pas tien jaar voordien had gekocht) weer van de hand deed, heeft het geen eigen merken meer in portefeuille. Het bedrijf legt zich sindsdien toe op loonproductie voor derden. In 2011 nam Konings van PepsiCo de productiefaciliteiten en het personeel over van de Looza-afvulfabriek in Borgloon. Vorig jaar volgde de productiesite van Hero in Breda.

 

In de Britse pers maken fruittelers zich intussen bezorgd over de toelevering van Jonagold-appels voor de productie van Copella-fruitsappen. Hoewel ze toegeven dat het te vroeg is om een oordeel te vellen, vrezen ze dat Konings een deel van het benodigde fruit zal invoeren.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Franprix levert de boodschappen tot in de koelkast

25/05/2018

De Franse supermarktketen Franprix test de thuislevering van boodschappen wanneer niemand thuis is: de bezorger komt zelf binnen in huis. In de toekomst wil het de boodschappen zelfs voor klanten in de koelkast opruimen.

Filet Pur: De duurste supermarkt van West-Europa

25/05/2018

Waarom Carrefour het nieuws beheerste, Colruyt failliet gaat, multinationals moeten leren rekenen en de voedingsindustrie 3.0 voor de deur staat? Dat verneemt u in het slechts min of meer GDPR-conforme weekoverzicht van RetailDetail Food!

Waarom grote FMCG-fabrikanten meer geld vrijmaken voor innovatie

25/05/2018

Zowel Nestlé als Kraft Heinz maakten zopas nieuwe investeringen bekend in onderzoek en ontwikkeling. De grote merkfabrikanten voelen de hete adem van innovatieve startups in de nek en willen sneller schakelen.

“Minder verschillende tarieven voor statiegeld nodig”

24/05/2018

De tarieven voor statiegeld op leeggoed moeten eenvoudiger, bepleit het Vlaams Innovatieplatform voor de Logistiek. Het VIL roept op om het aantal statiegeldtarieven voor glazen flessen te herleiden tot drie tarieven voor losse flessen en drie tarieven voor bakken.

Multinationals gezakt voor gezonde voeding

24/05/2018

Voedingsmultinationals leveren nog te weinig inspanningen om hun producten gezonder te maken, zegt de Access to Nutrition Foundation. Nestlé, Unilever en Danone behoren tot de besten van de klas.  

Binnenkort geen sigaretten meer in de supermarkt?

23/05/2018

Supermarkten moeten stoppen met de verkoop van sigaretten, vindt Waals minister van Volksgezondheid Greoli. In een nieuw anti-tabaksplan zet Wallonië vooral op preventie in, maar de minister vraagt om tabak ook uit de rekken te halen.