Kraft Heinz voldoet niet aan verwachtingen | RetailDetail

Kraft Heinz voldoet niet aan verwachtingen

Kraft Heinz voldoet niet aan verwachtingen
Shutterstock

Het Amerikaanse Kraft Heinz heeft in het vierde kwartaal zowel op vlak van omzet als op vlak van winst niet kunnen voldoen aan de verwachtingen van de analisten. De winst vernegenvoudigde wel, maar dat overtuigde de analisten niet.

 

Monsterwinst

De immense winstgroei was dan ook te danken aan een hervorming van de belastingen in de Verenigde Staten. De omzet steeg met amper 0,3% naar 6,9 miljard dollar (5,5 miljard euro), maar op vergelijkbare basis was er sprake van een daling van 0,6%. De winst steeg van 944 miljoen dollar naar liefst 8 miljard dollar (6,4 miljard euro), maar dat was volledig te danken aan eenmalige inkomsten die gepaard gingen met een belastinghervorming in de Verenigde Staten.

 

In Europa doet Kraft Heinz het nog best goed, met een vergelijkbare omzetgroei van 0,9%, maar zowel in Canada als in de Verenigde Staten is er een terugval (van respectievelijk 8,6% en 1,1%). Vooral de daling in de Verenigde Staten weegt zwaar door, aangezien dat veruit de grootste markt is voor Kraft Heinz. Op de thuismarkt daalde onder andere de verkoop van noten, kaas en vleeswaren.

 

Potentieel niet weerspiegeld

“Het is duidelijk dat onze financiële prestatie in 2017 onze vooruitgang of potentieel niet weerspiegelt”, zegt CEO Bernardo Hees. “We hebben belangrijke verbeteringen gemaakt in veel van onze zaken en we slaagden er in om een aantal belangrijke investeringen aan het einde van het jaar te versnellen. Dat zou ons moeten helpen om het bedrijf te laten groeien in 2018 en daarna.”

 

Analisten stellen dat Kraft Heinz het moeilijk zal hebben om nog op eigen houtje verder te groeien en denken dat het nodig zal zijn om een belangrijke overname door te voeren. Dat probeerde Kraft Heinz vorig jaar al toen het een bod deed op Unilever, maar dat werd afgeslagen door het Brits-Nederlandse bedrijf.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Panos vervangt klantenkaart door app

21/06/2018

Na bijna een kwarteeuw heeft broodjesketen Panos zijn klantenprogramma gedigitaliseerd: exit plastic kaart, welkom app. “Op korte termijn mikken we erop om via het kanaal 150.000 klanten te bereiken en te leren kennen”, klinkt het.

Kellogg’s aangeklaagd wegens misleidende verpakking

21/06/2018

Test-Aankoop heeft bij de FOD Economie een klacht ingediend tegen Kellogg’s, omdat volgens de consumentenorganisatie de informatie op de verpakking van de Special K-graanreep met rode vruchten misleidend is.

Dure voeding duwt consument over de grens

20/06/2018

Terwijl de export van Belgische voedingsproducten boomt, daalt de consumptie op de binnenlandse markt omdat de prijzen stijgen. Een onrustwekkende trend, zegt de industrie: het beleid moet ingrijpen.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Albert Frère lust wel een Vanreusel frikandel

20/06/2018

Ergon, een investeringsfonds van de holding GBL, neemt een participatie in Beltaste, het bedrijf achter frikandellenfabrikant Vanreusel. Dat was al een tijd op zoek naar een financiële partner.

Colruyt Group presteert beter dan verwacht

19/06/2018

Mede dankzij een sterk eindejaar kon Colruyt Group afgelopen boekjaar zijn marktaandeel opnieuw licht verhogen. Een beetje tegen de verwachtingen in bleven de marges op peil. Ook de onlineactiviteiten deden het goed.