Kwart meer winst voor chocoladespecialist Lindt & Sprüngli | RetailDetail

Kwart meer winst voor chocoladespecialist Lindt & Sprüngli

Kwart meer winst voor chocoladespecialist Lindt & Sprüngli

De Zwitserse chocolatier Lindt & Sprüngli, bekend van zijn gouden paashazen, heeft er een sterk 2013 op zitten. De omzet steeg ruim 8% en de nettowinst ging er liefst 24% op vooruit.

Net geen kwart miljard euro winst

Lindt & Sprüngli boekte in 2013 een omzet van 2,88 miljard Zwitserse frank (ca. 2,4 miljard euro). Een stijging met 8,6%, onder meer dankzij "een sterke groei van de verkoop in Noord-Amerika" en "stijgende marktaandelen elders".

 

De nettowinst lag over het voorbije jaar liefst een kwart hoger en klokte af op 303 miljoen frank, omgerekend zo'n 250 miljoen euro. Daarmee doet de Zwitserse chocolatier een fractie minder goed dan de analisten hadden verwacht: die hadden gerekend op 306 miljoen frank.

 

Braziliaanse joint venture

Ook voor dit jaar rekent de groep, gesticht in 1845, op een omzetgroei van 6 tot 8%. De Zwitsers gaan daarbij uit van een "sterke verbetering van de economische situatie in 2014", al voegen ze er meteen aan toe dat de grondstoffenprijzen op een hoog niveau zullen blijven en dat de druk op de verkoopprijzen ook dit jaar nog zal aanhouden.

 

Lindt & Sprüngli kondigt meteen ook de oprichting aan van een joint venture met de Braziliaanse retailspecialist CRM, die in Brazilië het chocolademerk "Kopenhagen" commercialiseert en beschikt over een uitgebreid winkelnetwerk. De Zwitsers hebben 51% van de aandelen in de nieuwe joint venture, die Lindt & Sprüngli Brazil Holding zal heten.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Colruyt Group presteert beter dan verwacht

19/06/2018

Mede dank zij een sterk eindejaar kon Colruyt Group afgelopen boekjaar opnieuw z’n marktaandeel licht verhogen. Een beetje tegen de verwachtingen in bleven de marges op peil. Ook de onlineactiviteiten deden het goed.

Delhaize krijgt saladebars van Foodmaker

19/06/2018

In de Delhaize-supermarkt van de Antwerpse Stadsfeestzaal is voortaan een saladbar van Foodmaker te vinden. De gezonde fastfoodketen zal daarnaast ook andere eilanden in Delhaizes krijgen: er liggen al een vijftal projecten vast.

Melkmerk Joyvalle gaat op in Campina

19/06/2018

Zuivelproducent FrieslandCampina wil de focus voortaan op één sterk melkmerk leggen: Joyvalle wordt geïntegreerd onder de Campina-paraplu.

Nieuw commercieel plan moet Makro reanimeren

18/06/2018

Met een professioneel assortiment en grote verpakkingen wil Makro meer consumenten vaker tot kopen verleiden. De retailer gaat ook lokale klanten beter bedienen. Maar de klok tikt: al eind 2019 moet de ommekeer zichtbaar zijn.  

Toch geen royale vertrekpremie voor ex-topman Carrefour

18/06/2018

Georges Plassat, de voormalige CEO van Carrefour, ziet af van de royale vertrekregeling die voor hem was voorzien. Hij doet dat onder druk van de publieke opinie.

Online supermarkt Wink.be stopt ermee

18/06/2018

De groep Louis Delhaize trekt de stekker uit zijn webshop Wink.be. De specialist voor online boodschappen kreeg sinds de start in 2013 nooit uitzicht op rentabiliteit.