Kwart meer winst voor chocoladespecialist Lindt & Sprüngli

Kwart meer winst voor chocoladespecialist Lindt & Sprüngli

De Zwitserse chocolatier Lindt & Sprüngli, bekend van zijn gouden paashazen, heeft er een sterk 2013 op zitten. De omzet steeg ruim 8% en de nettowinst ging er liefst 24% op vooruit.

Net geen kwart miljard euro winst

Lindt & Sprüngli boekte in 2013 een omzet van 2,88 miljard Zwitserse frank (ca. 2,4 miljard euro). Een stijging met 8,6%, onder meer dankzij "een sterke groei van de verkoop in Noord-Amerika" en "stijgende marktaandelen elders".

 

De nettowinst lag over het voorbije jaar liefst een kwart hoger en klokte af op 303 miljoen frank, omgerekend zo'n 250 miljoen euro. Daarmee doet de Zwitserse chocolatier een fractie minder goed dan de analisten hadden verwacht: die hadden gerekend op 306 miljoen frank.

 

Braziliaanse joint venture

Ook voor dit jaar rekent de groep, gesticht in 1845, op een omzetgroei van 6 tot 8%. De Zwitsers gaan daarbij uit van een "sterke verbetering van de economische situatie in 2014", al voegen ze er meteen aan toe dat de grondstoffenprijzen op een hoog niveau zullen blijven en dat de druk op de verkoopprijzen ook dit jaar nog zal aanhouden.

 

Lindt & Sprüngli kondigt meteen ook de oprichting aan van een joint venture met de Braziliaanse retailspecialist CRM, die in Brazilië het chocolademerk "Kopenhagen" commercialiseert en beschikt over een uitgebreid winkelnetwerk. De Zwitsers hebben 51% van de aandelen in de nieuwe joint venture, die Lindt & Sprüngli Brazil Holding zal heten.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Neemt Unilever tonicmerk Fever-Tree over?

19/01/2018

Het tonicmerk Fever-Tree heeft een nieuwe bestuurder aangesteld: Kevin Havelock, hoofd van de afdeling frisdranken van Unilever. De benoeming leidt tot speculaties dat Unilever moederbedrijf Fevertree Drinks wil overnemen en stuwt het aandeel de hoogte in.

Filet Pur: Een haar in de plastieksoep

19/01/2018

Zijn retailers ruziemakers en bedriegers? Moeten energiedrankjes verboden worden? Staat Carrefour voor een sanering en wordt Delhaize zo Hollands als kaas? Alweer een bewogen week, zoals blijkt uit het plasticvrije overzicht van RetailDetail Food.

Colruyt en PepsiCo begraven de strijdbijl: weer Pepsi in de rekken

19/01/2018

Het vertrouwde assortiment van Pepsi en Lay’s komt weer in de rekken bij Colruyt. In november startte de keten een boycot tegen 29 producten van PepsiCo, omdat de merkproducent geen lagere prijzen wilde geven, maar de supermarktketen stopt daar nu mee.

Recordomzet voor BelOrta

19/01/2018

Groente- en fruitbedrijf BelOrta heeft in 2017 een recordomzet gehaald van 439 miljoen euro, een stijging van 7% ten opzichte van een jaar eerder. Het volume steeg met 2,5% en nadert de 500 miljoen kilogram.

Aldi Nord en Aldi Süd werken samen voor dierenwelzijn

18/01/2018

Aldi Nord en Aldi Süd slaan de handen in elkaar voor een unieke samenwerking: de discountbroers lanceren samen een eigen keurmerk voor dierenwelzijn. Het label Fair & Gut start enkel in Duitsland en voor gevogelteproducten, maar wordt later uitgebreid.

Hoe weinig suiker is te weinig? Rewe test de limieten met chocoladepudding

18/01/2018

Hoe weinig suiker kan een mens verdragen? Dat test de Duitse supermarktketen Rewe met een klantenbevraging. Het wil het suikergehalte in huismerkproducten verlagen, maar de consument beslist zelf hoeveel.

Back to top