Kwartaalomzet Nestlé blijft onder eigen doelstelling

Kwartaalomzet Nestlé blijft onder eigen doelstelling

Met een organische groei van 4,2% bleef Nestlé in het eerste kwartaal licht onder zijn eigen jaardoelstelling van 5%. Door de sterke Zwitserse frank ging de omzet echter dik 5% lager, om af te klokken op 20,8 miljard CHF, omgerekend 17,1 miljard euro.

Europa blijft moeilijk verhaal

Nestlé splitst zijn omzetcijfers op in zes operationele segmenten: drie geografische units (Europa, Amerika's en Azië-Oceanië-Afrika) en drie business units (Nestlé Waters, Nestlé Nutrition en een trio van andere activiteiten, waaronder Nespresso). Opvallend daarbij is dat die drie laatste door de band genomen sneller groeien.

 

In de zone Europa blijft Nestlé het moeilijk hebben: de organische Europese omzet daalde zelfs tot 3,53 miljard CHF (-0,8% organisch). Spanje en Portugal tonen "bemoedigende tekenen van herstel", maar "Frankrijk, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk kenden een trage start van het jaar". In Oost-Europa gaat Rusland sterk vooruit, maar de rest van de regio lijdt onder "de huidige instabiliteit en onzekerheid".

 

Azië, Oceanië en Afrika tekenen voor de sterkste autonome groei (+5,3%) en klokken af op 4,44 miljard CHF, terwijl Noord- en Zuid-Amerika - met 6 miljard CHF nog altijd de belangrijkste zone - daar qua groei niet veel voor moeten onderdoen (+4,1%).

 

Daarmee vergeleken doen de drie business units het een pak beter: zo ziet Nestlé Waters zijn omzet 6,2% stijgen tot 1,6 miljard frank, terwijl Nestlé Nutrion afklokt op 2,3 miljard frank (+6,4%) en het trio Nestlé Professional - Nespresso - Nestlé Health Sciences realiseert een omzet van 2,9 miljard frank (+6,4%).

 

Vooruitzichten 2014 bevestigd

De organische groei van 4,2% is meteen de zwakste kwartaalgroei sinds 2009, nadat 2013 ook al aan de zwakke kant was. "Onze organische groei in de eerste maanden van het jaar was in lijn met de verwachtingen en meer gedreven door volume dan door prijs", nuanceert de Belgische topman Paul Bulcke (foto).

 

De CEO bevestigt wel zijn vooruitzichten voor heel 2014: een autonome groei van om en bij de 5% en een verbetering van de marges en de onderliggende winstgevendheid, en dat "ondanks de verdere versterking van de Zwitserse frank".

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Private-equitybedrijf KKR dicht bij overname margarines Unilever

15/12/2017

Unilever en het private-equitybedrijf KKR hebben een deal bereikt voor de overname van de margarinedivisie van Unilever. KKR zou ongeveer 6,8 miljard euro neertellen en de transactie moet midden volgend jaar afgerond zijn.

Filet Pur: Hallucinante waanbeelden? Eén adres!

15/12/2017

Jef Colruyt is een onverstoorbaar toonbeeld van sereniteit, en de pata negra ham is de bitcoin van de charcuterie. Slechts twee conclusies uit een alweer leerrijke FMCG-week, voor u op smaak gebracht door RetailDetail Food!

Ellis Gourmet Burger zoekt partner voor internationale expansie

15/12/2017

De Belgische hamburgerketen Ellis Gourmet Burger wil na België, Nederland en Frankrijk ook andere landen veroveren en is daarom op zoek naar een investeerder om die expansie te financieren. Mogelijk komt er een nieuwe meerderheidsaandeelhouder.

Heineken gaat Mort Subite internationaal uitrollen

15/12/2017

Heineken gaat het Belgische biermerk Mort Subite wereldwijd aan de man proberen te brengen. Dat deed het eerder ook al met Affligem en dat werd een groot succes. Mort Subite wordt beschikbaar in alle landen waar Heineken te vinden is.

RetailDetail Food #26 staat online

15/12/2017

Zijn sales reps nog welkom op de winkelvloer? Die vraag stelden we in het 26ste nummer van RetailDetail Food, de gepersonaliseerde krant voor supermarktondernemers. De antwoorden liepen uiteen.

Amazon brengt zijn huismerken naar Europa

14/12/2017

Nu Amazon Prime in steeds meer Europese landen beschikbaar is, haalt Amazon ook zijn FMCG-huismerken naar boven. De voorbije weken lanceerde het online warenhuis een aantal nieuwe producten onder private label in Europa en meer is op komst. 

Back to top