Kwartaalomzet Nestlé blijft onder eigen doelstelling

Kwartaalomzet Nestlé blijft onder eigen doelstelling

Met een organische groei van 4,2% bleef Nestlé in het eerste kwartaal licht onder zijn eigen jaardoelstelling van 5%. Door de sterke Zwitserse frank ging de omzet echter dik 5% lager, om af te klokken op 20,8 miljard CHF, omgerekend 17,1 miljard euro.

Europa blijft moeilijk verhaal

Nestlé splitst zijn omzetcijfers op in zes operationele segmenten: drie geografische units (Europa, Amerika's en Azië-Oceanië-Afrika) en drie business units (Nestlé Waters, Nestlé Nutrition en een trio van andere activiteiten, waaronder Nespresso). Opvallend daarbij is dat die drie laatste door de band genomen sneller groeien.

 

In de zone Europa blijft Nestlé het moeilijk hebben: de organische Europese omzet daalde zelfs tot 3,53 miljard CHF (-0,8% organisch). Spanje en Portugal tonen "bemoedigende tekenen van herstel", maar "Frankrijk, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk kenden een trage start van het jaar". In Oost-Europa gaat Rusland sterk vooruit, maar de rest van de regio lijdt onder "de huidige instabiliteit en onzekerheid".

 

Azië, Oceanië en Afrika tekenen voor de sterkste autonome groei (+5,3%) en klokken af op 4,44 miljard CHF, terwijl Noord- en Zuid-Amerika - met 6 miljard CHF nog altijd de belangrijkste zone - daar qua groei niet veel voor moeten onderdoen (+4,1%).

 

Daarmee vergeleken doen de drie business units het een pak beter: zo ziet Nestlé Waters zijn omzet 6,2% stijgen tot 1,6 miljard frank, terwijl Nestlé Nutrion afklokt op 2,3 miljard frank (+6,4%) en het trio Nestlé Professional - Nespresso - Nestlé Health Sciences realiseert een omzet van 2,9 miljard frank (+6,4%).

 

Vooruitzichten 2014 bevestigd

De organische groei van 4,2% is meteen de zwakste kwartaalgroei sinds 2009, nadat 2013 ook al aan de zwakke kant was. "Onze organische groei in de eerste maanden van het jaar was in lijn met de verwachtingen en meer gedreven door volume dan door prijs", nuanceert de Belgische topman Paul Bulcke (foto).

 

De CEO bevestigt wel zijn vooruitzichten voor heel 2014: een autonome groei van om en bij de 5% en een verbetering van de marges en de onderliggende winstgevendheid, en dat "ondanks de verdere versterking van de Zwitserse frank".

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: Het kan altijd nog erger

20/10/2017

Het is geen feestje hoor, werken in FMCG. Slechts enkelen komen er vrolijk mee weg, de meerderheid lijdt in stilte. Zoals nogmaals blijkt uit het ironische weekoverzicht van RetailDetail Food, dat vandaag vol nuttig advies staat.

RetailDetail Food #24 staat online

20/10/2017

Zijn winkels in drukke stadscentra steeds moeilijker bereikbaar? Voelen ze het aan de omzet, nemen ze maatregelen? Het nieuwe nummer van de gepersonaliseerde RetailDetail Food krant gaat er dieper op in.

Vleesvervangers bezig aan sterke opmars

20/10/2017

De verkoop van vleesvervangers is de voorbij drie jaar met maar liefst 40% gestegen. Ondertussen koopt een kwart van de Belgische huishoudens wel eens een vleesvervanger en is het aanbod sterk gegroeid.

Metro kent kleine groei in 2016/2017

20/10/2017

Uit de voorlopige cijfers van het Duitse Metro blijkt dat het bedrijf in het boekjaar 2016/2017 met 1,6% is gegroeid. Ook op vergelijkbare basis was er nog net sprake van groei. Metro spreekt van een succesvol jaar.

Emté blijft wegen op resultaten Sligro Food Group

19/10/2017

Bij de bekendmaking van de resultaten voor het derde kwartaal heeft Sligro Food Group laten verstaan dat het nog steeds op zoek is naar een oplossing voor Emté. Ondertussen blijft de omzet van die bedrijfstak dalen.

Unilever verkoopt minder ijsjes in magere zomer

19/10/2017

De voorbije zomer was er maar weinig sprake van stralend weer en dat heeft ook zijn effect gehad op de ijsverkoop van Unilever. Dat onderdeel van het Brits-Nederlandse bedrijf zag zijn omzet met 6,7% dalen.

Back to top