Kwartaalwinst Delhaize België met de helft gedaald | RetailDetail

Kwartaalwinst Delhaize België met de helft gedaald

Kwartaalwinst Delhaize België met de helft gedaald

De herstructureringsplannen doen Delhaize België geen deugd: de operationele kwartaalwinst daalde liefst 51,3% tegenover vorig jaar. De groep, die in zijn geheel wel opnieuw winst maakte, heeft ook een deal met Aldi over de verkoop van Bottom Dollar Food.

Hele groep maakt terug winst

Delhaize Group heeft in het derde kwartaal 109 miljoen euro winst geboekt. In hetzelfde kwartaal een jaar eerder was er nog een verlies van 81 miljoen euro, voornamelijk als gevolg van waardeverminderingen op de Servische activiteiten (voor zo'n 200 miljoen euro).

 

De omzet op groepsniveau steeg met 3,1% tot 5,46 miljard euro tegenover 5,30 miljard vorig jaar, met dank aan de omzetgroei met 5,7% in de Verenigde Staten - goed voor circa 60% van de groepsomzet - en ook in Zuidoost-Europa (+3,7%).

 

...maar winst gehalveerd in België

Die groei compenseerde de flinke omzetdaling met -4,2% in België ruimschoots: Delhaize België klokte af op een omezt van 1,2 miljard euro. Het management schrijft dat resultaat toe aan de zwakke zomer, minder marketinginspanningen en vooral de onzekerheid als gevolg van het deze zomer aangekondigde transformatieplan. Daarbij gaan 14 van de 138 eigen supermarkten dicht en verdwijnen zo'n 2.500 banen.

 

Dat alles doet de operationele winst geen deugd: die halveerde van 35 naar 16 miljoen euro als gevolg van de slechte verkoop en de sterke prijsdaling van groenten en fruit.

 

"Nog niet onderhandeld"

Delhaize verwacht nog niet meteen beterschap in België en spreekt zelfs van "waarschijnlijk een significante impact" op de cijfers van het vierde kwartaal. De distributeur kampte de laatste weken dan ook met werkonderbrekingen in de supermarkten en zelfs blokkades van een aantal distributiecentra. Daardoor waren er dagenlang lege rekken in tal van vestigingen.

 

CEO Frans Muller (foto) geeft toe dat "de omstandigheden verslechterd zijn" in het vierde kwartaal, maar voegt er meteen aan toe: "We blijven vastberaden om onze activiteiten duurzamer te maken op lange termijn en zijn in dialoog met onze sociale partners om dit te verwezenlijken", aldus nog de Nederlander.

 

Well verloopt die dialoog bijzonder moeilijk: eergisteren zat de directie samen met de bediendenbonden, gisteren met die van de arbeiders. De eerste groep reageerde na afloop teleurgesteld: zij hadden gehoopt op nieuwe voorstellen, "maar wat er gepresenteerd werd, was nog slechter dan wat we al gehoord hadden, meer bepaald rond flexibiliteit of polyvalentie van het personeel", zegt Myriam Delmée van de socialistische vakbond. Op 13 november zitten de partijen opnieuw samen.

 

Ook met de arbeidersbonden blijft de dialoog moeilijk: "Er is nog niet onderhandeld, wij hebben enkel kennis genomen van het nieuwe plan en vragen gesteld", zegt Nancy Tas van ACV Voeding en Diensten. "We hebben al meegedeeld dat we niet willen onderhandelen over de bruto looninlevering van 90 euro en een vermindering van de premies". Volgens de directie is de meeting "verlopen zoals gehoopt" en zijn "extra elementen toegelicht in een serene en constructieve dialoog". De volgende vergadering is gepland op 20 november.

 

Bottom Dollar Food naar Aldi

Intussen heeft Delhaize een koper gevonden voor de 66 vestigingen van Bottom Dollar Food in de regio rond Philadelphia en Pittsburgh. Discounter Aldi koopt de keten voor ongeveer 15 miljoen dollar (bijna 12 miljoen euro), en neemt ook de bestaande leasingcontracten over.

 

Volgens de Delhaize Groep zal de transactie een waardeverminderingsverlies op activa en andere kosten genereren van om en bij de 140 miljoen euro. De verkoop van de Amerikaanse prijsvechter zal de activiteiten van de Groep "verder vereenvoudigen, de schuldcapaciteit verhogen en aandeelhouderswaarde creëren", aldus nog Delhaize Group. De transactie zou tegen het einde van het eerste kwartaal van 2015 afgerond moeten zijn.

 

Nog in de VS heropende Delhaize 31 Food Lion-winkels in augustus onder de strategie rond "Gemakkelijk, Vers & Betaalbaar" en worden volgende week nog eens 45 bijkomende winkels opnieuw gelanceerd.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Lidl opent restaurant voor blokkende studenten

22/05/2018

Lidl wil studenten in de ‘blok’ helpen om gezond te eten: de supermarktketen opent een pop-uprestaurant in Gent, dat 24 uur op 24 en 7 dagen op 7 open is om studenten door de examenperiode te loodsen.

Carrefour genoodzaakt om honderden Dia-winkels te sluiten

22/05/2018

Carrefour vindt geen kopers voor honderden van zijn voormalige Dia-winkels in Frankrijk. Bijna 230 vestigingen zullen daardoor waarschijnlijk de deuren moeten sluiten. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Carrefour geeft meer details over transformatieplan

22/05/2018

Gezondheid en digitalisering zijn speerpunten in de plannen van Carrefour Belgium. Binnenkort kunnen klanten e-commerce bestellingen afhalen of terugbrengen in alle Express buurtwinkels. In de hypermarkten maakt non-food plaats voor bio en horeca.

Filet Pur: Snoep maar lekker verder!

18/05/2018

Hoe Colruyt zo goedkoop kan blijven, wat Albert Heijn bekokstooft in het versrayon, waarom Delhaize glutenvrij wordt en hoe vrolijk het er bij Aldi aan toe gaat? Dat verneemt u in het pittig gekruide weekoverzicht van RetailDetail Food.