Kwartaalwinst Delhaize België met de helft gedaald

Kwartaalwinst Delhaize België met de helft gedaald

De herstructureringsplannen doen Delhaize België geen deugd: de operationele kwartaalwinst daalde liefst 51,3% tegenover vorig jaar. De groep, die in zijn geheel wel opnieuw winst maakte, heeft ook een deal met Aldi over de verkoop van Bottom Dollar Food.

Hele groep maakt terug winst

Delhaize Group heeft in het derde kwartaal 109 miljoen euro winst geboekt. In hetzelfde kwartaal een jaar eerder was er nog een verlies van 81 miljoen euro, voornamelijk als gevolg van waardeverminderingen op de Servische activiteiten (voor zo'n 200 miljoen euro).

 

De omzet op groepsniveau steeg met 3,1% tot 5,46 miljard euro tegenover 5,30 miljard vorig jaar, met dank aan de omzetgroei met 5,7% in de Verenigde Staten - goed voor circa 60% van de groepsomzet - en ook in Zuidoost-Europa (+3,7%).

 

...maar winst gehalveerd in België

Die groei compenseerde de flinke omzetdaling met -4,2% in België ruimschoots: Delhaize België klokte af op een omezt van 1,2 miljard euro. Het management schrijft dat resultaat toe aan de zwakke zomer, minder marketinginspanningen en vooral de onzekerheid als gevolg van het deze zomer aangekondigde transformatieplan. Daarbij gaan 14 van de 138 eigen supermarkten dicht en verdwijnen zo'n 2.500 banen.

 

Dat alles doet de operationele winst geen deugd: die halveerde van 35 naar 16 miljoen euro als gevolg van de slechte verkoop en de sterke prijsdaling van groenten en fruit.

 

"Nog niet onderhandeld"

Delhaize verwacht nog niet meteen beterschap in België en spreekt zelfs van "waarschijnlijk een significante impact" op de cijfers van het vierde kwartaal. De distributeur kampte de laatste weken dan ook met werkonderbrekingen in de supermarkten en zelfs blokkades van een aantal distributiecentra. Daardoor waren er dagenlang lege rekken in tal van vestigingen.

 

CEO Frans Muller (foto) geeft toe dat "de omstandigheden verslechterd zijn" in het vierde kwartaal, maar voegt er meteen aan toe: "We blijven vastberaden om onze activiteiten duurzamer te maken op lange termijn en zijn in dialoog met onze sociale partners om dit te verwezenlijken", aldus nog de Nederlander.

 

Well verloopt die dialoog bijzonder moeilijk: eergisteren zat de directie samen met de bediendenbonden, gisteren met die van de arbeiders. De eerste groep reageerde na afloop teleurgesteld: zij hadden gehoopt op nieuwe voorstellen, "maar wat er gepresenteerd werd, was nog slechter dan wat we al gehoord hadden, meer bepaald rond flexibiliteit of polyvalentie van het personeel", zegt Myriam Delmée van de socialistische vakbond. Op 13 november zitten de partijen opnieuw samen.

 

Ook met de arbeidersbonden blijft de dialoog moeilijk: "Er is nog niet onderhandeld, wij hebben enkel kennis genomen van het nieuwe plan en vragen gesteld", zegt Nancy Tas van ACV Voeding en Diensten. "We hebben al meegedeeld dat we niet willen onderhandelen over de bruto looninlevering van 90 euro en een vermindering van de premies". Volgens de directie is de meeting "verlopen zoals gehoopt" en zijn "extra elementen toegelicht in een serene en constructieve dialoog". De volgende vergadering is gepland op 20 november.

 

Bottom Dollar Food naar Aldi

Intussen heeft Delhaize een koper gevonden voor de 66 vestigingen van Bottom Dollar Food in de regio rond Philadelphia en Pittsburgh. Discounter Aldi koopt de keten voor ongeveer 15 miljoen dollar (bijna 12 miljoen euro), en neemt ook de bestaande leasingcontracten over.

 

Volgens de Delhaize Groep zal de transactie een waardeverminderingsverlies op activa en andere kosten genereren van om en bij de 140 miljoen euro. De verkoop van de Amerikaanse prijsvechter zal de activiteiten van de Groep "verder vereenvoudigen, de schuldcapaciteit verhogen en aandeelhouderswaarde creëren", aldus nog Delhaize Group. De transactie zou tegen het einde van het eerste kwartaal van 2015 afgerond moeten zijn.

 

Nog in de VS heropende Delhaize 31 Food Lion-winkels in augustus onder de strategie rond "Gemakkelijk, Vers & Betaalbaar" en worden volgende week nog eens 45 bijkomende winkels opnieuw gelanceerd.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Popsss verkoopt Belgische topwijnen in pop(sss)-up store

17/11/2017

Wijndistributeur Popsss, die uitsluitend wijnen van Belgische wijnboeren online verdeelt, opent een tijdelijke winkel in hartje Brussel. Tot het einde van het jaar vinden wijnliefhebbers er onder andere de fijnproeverscollectie "Crazy Belgians".

Filet Pur: Een kwestie van indigestie

17/11/2017

In sommige hoofdkwartieren stijgt de nervositeit zienderogen, maar voor fijnproevers was het geen al te kwade week. Iets gemist? Met het pittig gekruide overzicht van RetailDetail Food bent u weer helemaal mee!

‘Back to the future’ in food met Jean-Pierre Roelands

17/11/2017

In food gaan we ‘back to the future’, gelooft Jean-Pierre Roelands, die meer dan 20 jaar lang commercieel directeur van de Colruyt Group was en exclusief op de RetailDetail Night zijn visie op de toekomt van foodretail deelt.

 

"Onthaalmoeder wordt winkelier"

17/11/2017

Marieke Vermeire runt met haar man de Carrefour Express aan de Luikersteenweg in Hasselt. "Toevallig was Carrefour, net op het moment dat wij de stap overwogen, op zoek naar franchisenemers om het pand uit te baten en zo hebben we elkaar gevonden."

Delhaize schenkt zeven miljoen maaltijden weg

17/11/2017

Tegen 2020 wil Delhaize de helft van haar onverkochte voedingsproducten kunnen schenken aan sociale verenigingen. Daarmee zet de supermarktketen een tandje bij in de strijd tegen voedselverspilling.

RetailDetail Food #25 staat online

17/11/2017

Hoe gaan foodwinkeliers om met agressieve klanten in de winkel? Dat is één van de thema’s in het 25e nummer van RetailDetail Food, de gepersonaliseerde krant voor supermarktondernemers.

Back to top