Kwartaalwinst Delhaize België met de helft gedaald | RetailDetail

Kwartaalwinst Delhaize België met de helft gedaald

Kwartaalwinst Delhaize België met de helft gedaald

De herstructureringsplannen doen Delhaize België geen deugd: de operationele kwartaalwinst daalde liefst 51,3% tegenover vorig jaar. De groep, die in zijn geheel wel opnieuw winst maakte, heeft ook een deal met Aldi over de verkoop van Bottom Dollar Food.

Hele groep maakt terug winst

Delhaize Group heeft in het derde kwartaal 109 miljoen euro winst geboekt. In hetzelfde kwartaal een jaar eerder was er nog een verlies van 81 miljoen euro, voornamelijk als gevolg van waardeverminderingen op de Servische activiteiten (voor zo'n 200 miljoen euro).

 

De omzet op groepsniveau steeg met 3,1% tot 5,46 miljard euro tegenover 5,30 miljard vorig jaar, met dank aan de omzetgroei met 5,7% in de Verenigde Staten - goed voor circa 60% van de groepsomzet - en ook in Zuidoost-Europa (+3,7%).

 

...maar winst gehalveerd in België

Die groei compenseerde de flinke omzetdaling met -4,2% in België ruimschoots: Delhaize België klokte af op een omezt van 1,2 miljard euro. Het management schrijft dat resultaat toe aan de zwakke zomer, minder marketinginspanningen en vooral de onzekerheid als gevolg van het deze zomer aangekondigde transformatieplan. Daarbij gaan 14 van de 138 eigen supermarkten dicht en verdwijnen zo'n 2.500 banen.

 

Dat alles doet de operationele winst geen deugd: die halveerde van 35 naar 16 miljoen euro als gevolg van de slechte verkoop en de sterke prijsdaling van groenten en fruit.

 

"Nog niet onderhandeld"

Delhaize verwacht nog niet meteen beterschap in België en spreekt zelfs van "waarschijnlijk een significante impact" op de cijfers van het vierde kwartaal. De distributeur kampte de laatste weken dan ook met werkonderbrekingen in de supermarkten en zelfs blokkades van een aantal distributiecentra. Daardoor waren er dagenlang lege rekken in tal van vestigingen.

 

CEO Frans Muller (foto) geeft toe dat "de omstandigheden verslechterd zijn" in het vierde kwartaal, maar voegt er meteen aan toe: "We blijven vastberaden om onze activiteiten duurzamer te maken op lange termijn en zijn in dialoog met onze sociale partners om dit te verwezenlijken", aldus nog de Nederlander.

 

Well verloopt die dialoog bijzonder moeilijk: eergisteren zat de directie samen met de bediendenbonden, gisteren met die van de arbeiders. De eerste groep reageerde na afloop teleurgesteld: zij hadden gehoopt op nieuwe voorstellen, "maar wat er gepresenteerd werd, was nog slechter dan wat we al gehoord hadden, meer bepaald rond flexibiliteit of polyvalentie van het personeel", zegt Myriam Delmée van de socialistische vakbond. Op 13 november zitten de partijen opnieuw samen.

 

Ook met de arbeidersbonden blijft de dialoog moeilijk: "Er is nog niet onderhandeld, wij hebben enkel kennis genomen van het nieuwe plan en vragen gesteld", zegt Nancy Tas van ACV Voeding en Diensten. "We hebben al meegedeeld dat we niet willen onderhandelen over de bruto looninlevering van 90 euro en een vermindering van de premies". Volgens de directie is de meeting "verlopen zoals gehoopt" en zijn "extra elementen toegelicht in een serene en constructieve dialoog". De volgende vergadering is gepland op 20 november.

 

Bottom Dollar Food naar Aldi

Intussen heeft Delhaize een koper gevonden voor de 66 vestigingen van Bottom Dollar Food in de regio rond Philadelphia en Pittsburgh. Discounter Aldi koopt de keten voor ongeveer 15 miljoen dollar (bijna 12 miljoen euro), en neemt ook de bestaande leasingcontracten over.

 

Volgens de Delhaize Groep zal de transactie een waardeverminderingsverlies op activa en andere kosten genereren van om en bij de 140 miljoen euro. De verkoop van de Amerikaanse prijsvechter zal de activiteiten van de Groep "verder vereenvoudigen, de schuldcapaciteit verhogen en aandeelhouderswaarde creëren", aldus nog Delhaize Group. De transactie zou tegen het einde van het eerste kwartaal van 2015 afgerond moeten zijn.

 

Nog in de VS heropende Delhaize 31 Food Lion-winkels in augustus onder de strategie rond "Gemakkelijk, Vers & Betaalbaar" en worden volgende week nog eens 45 bijkomende winkels opnieuw gelanceerd.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid. De retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.

Delhaize-café siert hoofdkantoor Ahold Delhaize

16/07/2018

Sinds kort is het merk Delhaize sterker aanwezig op het hoofdkantoor van Ahold Delhaize in Zaandam: de retailer opende er een café dat versierd is met stukken uit de rijke geschiedenis van De Leeuw.

Listeriabesmetting brengt Greenyard in problemen

16/07/2018

Groentenproducent Greenyard ligt onder vuur na een listeriabesmetting in zijn Hongaarse fabriek. Het bedrijf zegt alle nodige maatregelen te nemen, maar de beurskoers keldert.

Eerste OKay met Collect&Go-afhaalpunt opent in Heusden

16/07/2018

OKay, de buurtsupermarkt van Colruyt Group, opent een eerste vestiging met Collect&Go-afhaalpunt in Heusden. De nieuwe vestiging test de afhaalservice, die bij succes ook naar andere OKay-winkels wordt uitgerold.

Carrefour doet inspanning voor werknemers met brugpensioen

16/07/2018

In het kader van haar transformatieplan voorziet Carrefour Belgium een bijkomende premie tot 500 euro voor werknemers die in het SWT-stelsel stappen, als ze een opleiding volgen voor een knelpuntberoep.