La Place is beste horecamerk | RetailDetail

La Place is beste horecamerk

La Place is beste horecamerk

La Place staat op de eerste plaats als beste horecamerk van Nederland, gevolgd door McDonald’s en Van Der Valk. Dit blijkt uit het Horeca Merkenonderzoek van Hendrik Beerda Brand Consultancy, dat de reputatie van de 50 grootste consumentenmerken in foodservice aangeeft.

 

Scoren op waardering en vertrouwdheid

Het verschil in de kracht van de merken La Place en McDonald’s is maar klein, blijkt uit het merkenonderzoek. McDonald’s is het bekendste horecamerk van Nederland, maar bij La Place heeft de Nederlandse consument een warmer gevoel. Vooral onder hoger opgeleiden is La Place populair. Van Der Valk is het meest geliefd onder 55-plussers.

 

La Place scoort met name op waardering en vertrouwdheid hoog onder consumenten. Het La Place-merk  is vrijwel even sterk als het moedermerk Jumbo. Beide merken doen het even goed op merkkracht, bekendheid en waardering. Jumbo komt op het vlak van binding weliswaar beter uit de bus, dankzij de hogere bezoekfrequentie aan de supermarkten.

 

Op de ranglijst van sterkste horecamerken staan achtereenvolgens vanaf nummer vier Starbucks, Burger King, Subway, Thuisbezorgd.nlDomino’s Pizza, Délifrance en KFC.

 

Thuisbezorgd.nl hoogste verwachting

Het merk Thuisbezorgd.nl kent de hoogste verwachting voor groei. Ook voor Starbucks en Van Der Valk zijn de verwachtingen positief. Ondanks de negatieve publiciteit over de kwaliteit en duurzaamheid van fast-servicerestaurants verwacht de Nederlandse consument bij dit segment de meeste groei, met McDonald’s als voorloper. Burger King en KFC staan eveneens in de top tien van verwachte groeiers.

 

Zes van de tien sterkste merken van de Nederlandse horecasector bevinden zich in het lunch- en fastservice-segment. Naast La Place staan ook de lunchzaken Subway en Délifrance in de top tien. Ook de drie fast-servicemerken (McDonald’s, Burger King en KFC) staan op een dominante positie.

 

Bij de consumenten van 18 tot 30 jaar wordt de top drie zelfs bezet door lunchzaken en fastservice-restaurants. La Place staat ook voor jongeren op de eerste plaats, gevolgd door McDonald’s en Subway. Ook KFC heeft een sterke plaats bij de jongere consument. Terwijl de gemiddelde Nederlander voorkeur heeft voor Burger King boven KFC, zijn deze twee merken onder jongeren even geliefd.

 

Voor het Horeca Merkenonderzoek werden 750 respondenten ondervraagd over kracht en imago van de vijftig grootste horecamerken in omzet. Ieder merk is op veertig factoren onderzocht: merkkracht (bekendheid, waardering en binding), persoonlijkheid (zestien factoren), prestatie (achttien factoren), (intentie tot) bezoek/aankoop en groeiverwachting.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Filet Pur: Een wervelende slechtnieuwsshow

22/06/2018

Ook al deden flink wat foodspelers hafslachtige pogingen om hun beroerde berichten weg te moffelen, Filet Pur achterhaalde ze wel. Hier is het ietwat pijnlijke maar alweer leerrijke weekoverzicht van RetailDetail Food!

Panos vervangt klantenkaart door app

21/06/2018

Na bijna een kwarteeuw heeft broodjesketen Panos zijn klantenprogramma gedigitaliseerd: exit plastic kaart, welkom app. “Op korte termijn mikken we erop om via het kanaal 150.000 klanten te bereiken en te leren kennen”, klinkt het.

Kellogg’s aangeklaagd wegens misleidende verpakking

21/06/2018

Test-Aankoop heeft bij de FOD Economie een klacht ingediend tegen Kellogg’s, omdat volgens de consumentenorganisatie de informatie op de verpakking van de Special K-graanreep met rode vruchten misleidend is.

Dure voeding duwt consument over de grens

20/06/2018

Terwijl de export van Belgische voedingsproducten boomt, daalt de consumptie op de binnenlandse markt omdat de prijzen stijgen. Een onrustwekkende trend, zegt de industrie: het beleid moet ingrijpen.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Albert Frère lust wel een Vanreusel frikandel

20/06/2018

Ergon, een investeringsfonds van de holding GBL, neemt een participatie in Beltaste, het bedrijf achter frikandellenfabrikant Vanreusel. Dat was al een tijd op zoek naar een financiële partner.