Laagste groei voor Nestlé in vier jaar

Laagste groei voor Nestlé in vier jaar

De Zwitserse voedingsgigant Nestlé boekte in 2013 minder winst dan het jaar voordien, ondanks een stijging van de omzet. Wel ging het om de zwakste omzetgroei van de voorbije vier jaar. Topman Bulcke wil nu meer inzetten op medische verzorging.

Europa zwakste van de groep

Zonder overnames en wisselkoerseffecten kwam de omzet uit op 92,2 miljard Zwitserse frank (ruim 75 miljard euro), een stijging met 4,6%. De nettowinst klokte af op 10 miljard Zwitserse frank (zo'n 8 miljard euro), een "lichte daling als gevolg van herstructureringskosten en negatieve wisselkoerseffecten", laat het bedrijf weten.

 

Topman Paul Bulcke (foto) verwijst voor een verklaring naar de toegenomen prijsdruk in Europa – waar de verkoop zo goed als gelijk bleef (+0,8%, meteen de slechtste regio) – en de vertragende vraag in de groeilanden. Die laatste vertegenwoordigen intussen wel al 44% van de totale omzet en schakelden in het laatste kwartaal van het jaar weer een versnelling hoger: +9,3% (tegenover +8,8% in de eerste drie kwartalen). In Noord- en Zuid-Amerika groeide Nestlé vorig jaar 5,3%.

 

Nestlé boekte trouwens omzetgroei in alle afdelingen van het concern. Vooral de verkoop voedings- en verzorgingsproducten zat in de lift (+7,6%), de verkoop van water groeide het minst sterk (+2%). "Het voorbije jaar was een moeilijk jaar en 2014 dreigt dat ook te worden", zegt Bulcke. Voor 2014 mikt onze landgenoot op "een groei van 5%, beter dan de markt" en op "hogere marges". Wel voegt hij er meteen aan toe dat "vooral de tweede jaarhelft" voor dat resultaat zal moeten tekenen.

 

Focus op medische verzorging

Eerder deze week verkocht Nestlé 8% van zijn aandelen in het Franse cosmeticabedrijf L'Oréal, voor een totale waarde van 6 miljard euro. Intussen is duidelijk geworden dat de Zwitsers daarvoor 3,4 miljard euro cash ontvangen plus de volledige controle over hun (gewezen) joint venture Galderma. Die producent van huidverzorgingsproducten werd in 1981 door Nestlé en L'Oréal opgericht, telt intussen zo'n 5.000 medewerkers en boekte in 2012 een omzet van 1,59 miljard euro.

 

Met die "inlijving" wil CEO Bulcke zijn bedrijf, van 's werelds grootste producent van voedingsmiddelen (zoals KitKat, Maggi of Nescafé), nog meer de medische toer laten opgaan. Er komt nu zelfs een aparte divisie voor medische verzorgingsproducten, Nestlé Skin Health.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Neemt Unilever tonicmerk Fever-Tree over?

19/01/2018

Het tonicmerk Fever-Tree heeft een nieuwe bestuurder aangesteld: Kevin Havelock, hoofd van de afdeling frisdranken van Unilever. De benoeming leidt tot speculaties dat Unilever moederbedrijf Fevertree Drinks wil overnemen en stuwt het aandeel de hoogte in.

Filet Pur: Een haar in de plastieksoep

19/01/2018

Zijn retailers ruziemakers en bedriegers? Moeten energiedrankjes verboden worden? Staat Carrefour voor een sanering en wordt Delhaize zo Hollands als kaas? Alweer een bewogen week, zoals blijkt uit het plasticvrije overzicht van RetailDetail Food.

Colruyt en PepsiCo begraven de strijdbijl: weer Pepsi in de rekken

19/01/2018

Het vertrouwde assortiment van Pepsi en Lay’s komt weer in de rekken bij Colruyt. In november startte de keten een boycot tegen 29 producten van PepsiCo, omdat de merkproducent geen lagere prijzen wilde geven, maar de supermarktketen stopt daar nu mee.

Recordomzet voor BelOrta

19/01/2018

Groente- en fruitbedrijf BelOrta heeft in 2017 een recordomzet gehaald van 439 miljoen euro, een stijging van 7% ten opzichte van een jaar eerder. Het volume steeg met 2,5% en nadert de 500 miljoen kilogram.

Aldi Nord en Aldi Süd werken samen voor dierenwelzijn

18/01/2018

Aldi Nord en Aldi Süd slaan de handen in elkaar voor een unieke samenwerking: de discountbroers lanceren samen een eigen keurmerk voor dierenwelzijn. Het label Fair & Gut start enkel in Duitsland en voor gevogelteproducten, maar wordt later uitgebreid.

Hoe weinig suiker is te weinig? Rewe test de limieten met chocoladepudding

18/01/2018

Hoe weinig suiker kan een mens verdragen? Dat test de Duitse supermarktketen Rewe met een klantenbevraging. Het wil het suikergehalte in huismerkproducten verlagen, maar de consument beslist zelf hoeveel.

Back to top