Laagste groei voor Nestlé in vier jaar | RetailDetail

Laagste groei voor Nestlé in vier jaar

Laagste groei voor Nestlé in vier jaar

De Zwitserse voedingsgigant Nestlé boekte in 2013 minder winst dan het jaar voordien, ondanks een stijging van de omzet. Wel ging het om de zwakste omzetgroei van de voorbije vier jaar. Topman Bulcke wil nu meer inzetten op medische verzorging.

Europa zwakste van de groep

Zonder overnames en wisselkoerseffecten kwam de omzet uit op 92,2 miljard Zwitserse frank (ruim 75 miljard euro), een stijging met 4,6%. De nettowinst klokte af op 10 miljard Zwitserse frank (zo'n 8 miljard euro), een "lichte daling als gevolg van herstructureringskosten en negatieve wisselkoerseffecten", laat het bedrijf weten.

 

Topman Paul Bulcke (foto) verwijst voor een verklaring naar de toegenomen prijsdruk in Europa – waar de verkoop zo goed als gelijk bleef (+0,8%, meteen de slechtste regio) – en de vertragende vraag in de groeilanden. Die laatste vertegenwoordigen intussen wel al 44% van de totale omzet en schakelden in het laatste kwartaal van het jaar weer een versnelling hoger: +9,3% (tegenover +8,8% in de eerste drie kwartalen). In Noord- en Zuid-Amerika groeide Nestlé vorig jaar 5,3%.

 

Nestlé boekte trouwens omzetgroei in alle afdelingen van het concern. Vooral de verkoop voedings- en verzorgingsproducten zat in de lift (+7,6%), de verkoop van water groeide het minst sterk (+2%). "Het voorbije jaar was een moeilijk jaar en 2014 dreigt dat ook te worden", zegt Bulcke. Voor 2014 mikt onze landgenoot op "een groei van 5%, beter dan de markt" en op "hogere marges". Wel voegt hij er meteen aan toe dat "vooral de tweede jaarhelft" voor dat resultaat zal moeten tekenen.

 

Focus op medische verzorging

Eerder deze week verkocht Nestlé 8% van zijn aandelen in het Franse cosmeticabedrijf L'Oréal, voor een totale waarde van 6 miljard euro. Intussen is duidelijk geworden dat de Zwitsers daarvoor 3,4 miljard euro cash ontvangen plus de volledige controle over hun (gewezen) joint venture Galderma. Die producent van huidverzorgingsproducten werd in 1981 door Nestlé en L'Oréal opgericht, telt intussen zo'n 5.000 medewerkers en boekte in 2012 een omzet van 1,59 miljard euro.

 

Met die "inlijving" wil CEO Bulcke zijn bedrijf, van 's werelds grootste producent van voedingsmiddelen (zoals KitKat, Maggi of Nescafé), nog meer de medische toer laten opgaan. Er komt nu zelfs een aparte divisie voor medische verzorgingsproducten, Nestlé Skin Health.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: Snoep maar lekker verder!

18/05/2018

Hoe Colruyt zo goedkoop kan blijven, wat Albert Heijn bekokstooft in het versrayon, waarom Delhaize glutenvrij wordt en hoe vrolijk het er bij Aldi aan toe gaat? Dat verneemt u in het pittig gekruide weekoverzicht van RetailDetail Food.

Hoegaarden verhuist deel productie naar Vietnam en China

18/05/2018

Het witbier Hoegaarden groeit sterk in Azië, maar verliest zijn pluimen in Europa. AB InBev verhuist daarom een deel van de productie naar China en Vietnam: in de brouwerij in Hoegaarden zelf wordt twee dagen per week minder gebrouwen.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.

Coca-Cola blijft sterkste wereldmerk, lokale merken groeien

17/05/2018

Coca-Cola, Colgate en Maggi zijn wereldwijd de populairste FMCG-merken, blijkt uit een nieuw rapport van Kantar Worldpanel. Lokale merken knabbelen echter aan het marktaandeel van de grote jongens.