Lactalis roept 12 miljoen verpakkingen babymelk terug | RetailDetail

Lactalis roept 12 miljoen verpakkingen babymelk terug

Lactalis roept 12 miljoen verpakkingen babymelk terug
Shutterstock

In Frankrijk is een heus schandaal ontstaan rond babymelk van zuivelproducent Lactalis, die besmet is geraakt met salmonella. Daarbij heeft het bedrijf maar liefst 12 miljoen verpakkingen in 83 landen uit de winkelrekken moeten halen.

 

35 besmette baby’s

De voorbije maanden geraakten er in Frankrijk 35 baby’s besmet met salmonella, nadat ze een product van Lactalis hadden gebruikt. Ook in Spanje en Griekenland wordt er melding gemaakt van besmettingen. “Het gaat om zuigelingen tot zes maanden oud. Dat baart ons natuurlijk enorme zorgen. Maar ons is verteld dat het nu goed gaat met de baby’s. Dat is het belangrijkste. Alle families die gedupeerd zijn, zullen schadeloos worden gesteld”, zegt CEO Emmanuel Besnier volgens De Standaard.

 

De eerste besmettingen werden al meer dan een maand geleden vastgesteld, maar nu pas heeft de CEO een eerste reactie gegeven op het schandaal, nadat hij uitleg moest komen geven bij minister van Economische Zaken Bruno Le Maire. “Misschien had ik eerder publiekelijk uitleg moeten geven. Maar in zo’n crisissituatie wil je eerst handelen”, aldus Besnier.

 

2.000 verpakkingen toch verkocht

Begin december was het al duidelijk dat verschillende partijen van de babymelk uit de handel moesten worden genomen, omdat ze mogelijk besmet waren, maar vorige week raakte bekend dat 30 supermarkten, 44 apotheken, 12 ziekenhuizen en 2 kindercrèches in Frankrijk de babymelk toch verkocht of gebruikt hadden. In totaal gaat het over ongeveer 2.000 verpakkingen.

 

Na overleg met het ministerie besloot Lactalis dan maar om alle babymelk uit de besmette fabriek terug te roepen, goed voor 12 miljoen verpakkingen. “Zo hoeven de verkopers niet meer te zoeken wat wel en niet weg moet. Ze weten dat álles moet worden verwijderd”, aldus Besnier.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Filet Pur: Hete standjes in het versrayon

20/04/2018

De meteorologische experts van RetailDetail Food voorspellen nu al: het wordt een gloeiend hete zomer voor de FMCG-branche. Waarom? Dat onthult ons ongezouten en flink gepeperde weekoverzicht.

EU stemt wet voor betere biolabels

20/04/2018

Het Europees Parlement heeft een wet aangenomen om de biosector strenger, maar eerlijker en duidelijker te reglementeren. Met onder meer een biolabel en importregels wil Europa vooral bioproductie van eigen bodem een duwtje in de rug geven.

Heineken en Bavaria zoeken geluk buiten Europa

19/04/2018

Hoewel de Europese biermarkt het lastig blijft hebben, tekenen brouwerijgroepen Heineken en Bavaria groeiende omzetcijfers op. Bavaria haalde vorig jaar een recordomzet, bij Heineken steeg het volume in het voorbije kwartaal met 4,3%.

Danone boekt sterkste vergelijkbare omzetgroei in 5 jaar

19/04/2018

De Franse voedingsreus Danone heeft er een beresterk eerste kwartaal op zitten. De omzet groeide op vergelijkbare basis met 4,9%, meteen de sterkste prestatie van de voorbije vijf jaar.

Sligro dankt omzetgroei aan overnames

19/04/2018

Sligro Food Group zag in het eerste kwartaal zijn omzet groeien met 8% tegenover dezelfde periode vorig jaar. De goede cijfers dankt het groothandelsbedrijf, dat begin vorige maand zijn supermarktketen Emté van de hand deed, volledig aan overnames.

Lidl breidt huismerkassortiment uit met babyproducten

19/04/2018

Lidl mag stilaan het jasje van discounter inruilen voor dat van een complete retailer. De warenhuisketen ontwikkelt nu ook voor zijn babyassortiment producten van de huismerken Lupilu en Cien, die alvast sterk scoren bij de klanten.