Lactalis roept 12 miljoen verpakkingen babymelk terug | RetailDetail

Lactalis roept 12 miljoen verpakkingen babymelk terug

Lactalis roept 12 miljoen verpakkingen babymelk terug
Shutterstock

In Frankrijk is een heus schandaal ontstaan rond babymelk van zuivelproducent Lactalis, die besmet is geraakt met salmonella. Daarbij heeft het bedrijf maar liefst 12 miljoen verpakkingen in 83 landen uit de winkelrekken moeten halen.

 

35 besmette baby’s

De voorbije maanden geraakten er in Frankrijk 35 baby’s besmet met salmonella, nadat ze een product van Lactalis hadden gebruikt. Ook in Spanje en Griekenland wordt er melding gemaakt van besmettingen. “Het gaat om zuigelingen tot zes maanden oud. Dat baart ons natuurlijk enorme zorgen. Maar ons is verteld dat het nu goed gaat met de baby’s. Dat is het belangrijkste. Alle families die gedupeerd zijn, zullen schadeloos worden gesteld”, zegt CEO Emmanuel Besnier volgens De Standaard.

 

De eerste besmettingen werden al meer dan een maand geleden vastgesteld, maar nu pas heeft de CEO een eerste reactie gegeven op het schandaal, nadat hij uitleg moest komen geven bij minister van Economische Zaken Bruno Le Maire. “Misschien had ik eerder publiekelijk uitleg moeten geven. Maar in zo’n crisissituatie wil je eerst handelen”, aldus Besnier.

 

2.000 verpakkingen toch verkocht

Begin december was het al duidelijk dat verschillende partijen van de babymelk uit de handel moesten worden genomen, omdat ze mogelijk besmet waren, maar vorige week raakte bekend dat 30 supermarkten, 44 apotheken, 12 ziekenhuizen en 2 kindercrèches in Frankrijk de babymelk toch verkocht of gebruikt hadden. In totaal gaat het over ongeveer 2.000 verpakkingen.

 

Na overleg met het ministerie besloot Lactalis dan maar om alle babymelk uit de besmette fabriek terug te roepen, goed voor 12 miljoen verpakkingen. “Zo hoeven de verkopers niet meer te zoeken wat wel en niet weg moet. Ze weten dat álles moet worden verwijderd”, aldus Besnier.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Dure voeding duwt consument over de grens

20/06/2018

Terwijl de export van Belgische voedingsproducten boomt, daalt de consumptie op de binnenlandse markt omdat de prijzen stijgen. Een onrustwekkende trend, zegt de industrie: het beleid moet ingrijpen.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Albert Frère lust wel een Vanreusel frikandel

20/06/2018

Ergon, een investeringsfonds van de holding GBL, neemt een participatie in Beltaste, het bedrijf achter frikandellenfabrikant Vanreusel. Dat was al een tijd op zoek naar een financiële partner.

Colruyt Group presteert beter dan verwacht

19/06/2018

Mede dankzij een sterk eindejaar kon Colruyt Group afgelopen boekjaar zijn marktaandeel opnieuw licht verhogen. Een beetje tegen de verwachtingen in bleven de marges op peil. Ook de onlineactiviteiten deden het goed.

Delhaize krijgt saladebars van Foodmaker

19/06/2018

In de Delhaize-supermarkt van de Antwerpse Stadsfeestzaal is voortaan een saladbar van Foodmaker te vinden. De gezonde fastfoodketen zal daarnaast ook andere eilanden in Delhaizes krijgen: er liggen al een vijftal projecten vast.

Melkmerk Joyvalle gaat op in Campina

19/06/2018

Zuivelproducent FrieslandCampina wil de focus voortaan op één sterk melkmerk leggen: Joyvalle wordt geïntegreerd onder de Campina-paraplu.