Lage dollar speelt Unilever parten

Lage dollar speelt Unilever parten

Lage dollar speelt Unilever parten
Shutterstock

Unilever zag zijn omzet over het eerste kwartaal met ruim 5% teruglopen als gevolg van negatieve wisselkoerseffecten. Zonder die impact zou de omzet van het levensmiddelen- en verzorgingsproductenconcern gestegen zijn met 3,4%.

 

12,6 miljard euro omzet

Unilever boekte in de eerste drie maanden van dit jaar een omzet van 12,6 miljard euro, zo maakte de groep vanochtend in een trading statement bekend. Dat is minder dan de analisten hadden verwacht. Exclusief wisselkoerseffecten haalde de groep met een groei van 3,4% wel net de lat die het management had vooropgesteld: een onderliggende groei tussen 3% en 5%.

 

Vooral de lage dollar speelt de producent van onder meer Knorr en Dove parten: de negatieve wisselkoerseffecten hadden alles samen een impact van 10% op de omzet. In de regio’s Noord- en Zuid-Amerika ging de omzet dan ook het sterkst achteruit.

 

In de marge van die resultaten had Unilever nog goed nieuws voor de aandeelhouders: het concern gaat voor maximaal 6 miljard euro aan eigen aandelen inkopen en het kwartaaldividend (dat in juni wordt uitbetaald) wordt met 8% opgetrokken. Die kosten worden deels gedragen door de opbrengst van de margarinetak, die Unilever eind vorig jaar verkocht aan private-equitybedrijf KKR voor de som van 6,8 miljard euro.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Filet Pur: Een wervelende slechtnieuwsshow

22/06/2018

Ook al deden flink wat foodspelers hafslachtige pogingen om hun beroerde berichten weg te moffelen, Filet Pur achterhaalde ze wel. Hier is het ietwat pijnlijke maar alweer leerrijke weekoverzicht van RetailDetail Food!

Panos vervangt klantenkaart door app

21/06/2018

Na bijna een kwarteeuw heeft broodjesketen Panos zijn klantenprogramma gedigitaliseerd: exit plastic kaart, welkom app. “Op korte termijn mikken we erop om via het kanaal 150.000 klanten te bereiken en te leren kennen”, klinkt het.

Kellogg’s aangeklaagd wegens misleidende verpakking

21/06/2018

Test-Aankoop heeft bij de FOD Economie een klacht ingediend tegen Kellogg’s, omdat volgens de consumentenorganisatie de informatie op de verpakking van de Special K-graanreep met rode vruchten misleidend is.

Dure voeding duwt consument over de grens

20/06/2018

Terwijl de export van Belgische voedingsproducten boomt, daalt de consumptie op de binnenlandse markt omdat de prijzen stijgen. Een onrustwekkende trend, zegt de industrie: het beleid moet ingrijpen.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Albert Frère lust wel een Vanreusel frikandel

20/06/2018

Ergon, een investeringsfonds van de holding GBL, neemt een participatie in Beltaste, het bedrijf achter frikandellenfabrikant Vanreusel. Dat was al een tijd op zoek naar een financiële partner.