Lage prijzen, zwakke cijfers: het foodnieuws deze week

Lage prijzen, zwakke cijfers: het foodnieuws deze week

Wat mocht u afgelopen week niet missen? Stagnerende consumptiecijfers zijn geen goed nieuws voor retailers en fabrikanten, leerden we. En voeding is een bron van schadelijke uitstoot. 

 

Prijsconcurrentie


“Lotus, daar zit liefde in”: die slogan werd even heel actueel deze week toen zelfs kwaliteitskrant De Tijd zich genoodzaakt zag een stuk te wijden aan de liefdesperikelen van de CEO van de koekjesbakker, weliswaar in een ietwat andere stijl dan het artikel in Het Laatste Nieuws waarnaar we u niet zullen doorverwijzen. 
 

Tja, graag hadden we u een overdaad aan goed nieuws bezorgd deze vrijdag, maar helaas: de retailsector deed het in de eerste helft van dit jaar allesbehalve goed, bleek uit cijfers van de FOD Economie. Enkel de supermarkten deden wat beter. 


Erg veel kan dat niet geweest zijn, want ook Nielsen publiceerde cijfers, en die wezen uit dat de consumptie van fast moving consumer goods amper groeit, en in België stagneert als gevolg van hogere prijzen maar lagere volumes. Met die hogere prijzen is ons land een uitzondering, want hevige prijsconcurrentie tussen de supermarkten veroorzaakt historisch lage prestaties in heel Europa, zegt Nielsen. Oh, is er bij ons geen concurrentie dan? 

 

Deprimerend


Een mens zou van die deprimerende cijfers naar het glas grijpen, maar dat blijkt niet te gebeuren, afgaande op de dalende omzetcijfers bij Carlsberg. Ook Nestlé kon deze week geen sterke groeicijfers presenteren voor de eerste helft van 2016. Prijsdruk bleek één van de redenen voor de teleurstellende evolutie. De multinational verwacht wel dat die prijzen de komende maanden zullen verbeteren. Vreemd. Is Nestlé nog niet op de koffie geweest bij Ahold Delhaize misschien? 


De fusiegroep blijft namelijk het nationale en internationale retailnieuws domineren, en dat zonder zelf te communiceren. Faut le faire. Fabrikanten zijn niet opgezet met de eisen die Ahold Delhaize hen zou willen opleggen en vragen zich bij monde van de BABM af of de afspraken inzake faire handelspraktijken niet in gevaar zijn. Wordt ongetwijfeld vervolgd. 

 

Innovatief


Andere retailers tonen zich in ons land van hun meest innovatieve kant. Zo blijkt de unieke wachtrij aan de kassa’s bij Carrefour enkel tevreden reacties op te roepen, zowel bij medewerkers als bij klanten. Mooi zo. Bij Colruyt hebben ze ook een leuke: medewerkers kunnen al beginnen werken terwijl ze nog in de file staan, op weg naar kantoor. Daartoe gaat de retailer een zogenaamd kantoor op wielen inzetten. Het zal de productiviteit bij de groep naar ongekende hoogten stuwen. 


Wie na het harde werken zin heeft in een knapperig broodje kan voortaan terecht in de nieuwste vestiging van de groeiende bakkersketen Paul, in Louvain-La-Neuve. Maar bestel er alstublieft geen broodje biefstuk: als de EU haar klimaatdoelstellingen wil halen, moet de consumptie van rundsvlees met de helft omlaag. De veestapel veroorzaakt namelijk 75% van de schadelijke uitstoot in verband met voeding.  


Vervuiling


Daar houdt het niet op: ook de toenemende leveringen van verse voeding aan huis wegen op de luchtkwaliteit. Niet alleen de uitstoot van dieseltrucks maar ook de koelinstallaties veroorzaken vervuiling. Reden genoeg om emissieloze koelvrachtwagens uit te testen, vindt Sainsbury’s


Blijkbaar werden de uitlaatgassen van pizzabrommertjes niet meegenomen in het onderzoek, maar het blijft wel flink bewegen in de sector van de maaltijdbezorgers. Thuisbezorger Takeaway, het moederbedrijf van Thuisbezorgd.nl en Pizza.be, heeft zijn Britse activiteiten van de hand gedaan en verkocht aan Just Eat. En vorige maand nam Takeaway nog de activiteiten in de Benelux van Just Eat over. Erg verwarrend allemaal, maar dat zal wel weer aan ons liggen. In elk geval trachten we onze uitstoot komend weekend tot een minimum te beperken. Tot volgende week!