Lage prijzen, zwakke cijfers: het foodnieuws deze week | RetailDetail

Lage prijzen, zwakke cijfers: het foodnieuws deze week

Lage prijzen, zwakke cijfers: het foodnieuws deze week

Wat mocht u afgelopen week niet missen? Stagnerende consumptiecijfers zijn geen goed nieuws voor retailers en fabrikanten, leerden we. En voeding is een bron van schadelijke uitstoot. 

 

Prijsconcurrentie


“Lotus, daar zit liefde in”: die slogan werd even heel actueel deze week toen zelfs kwaliteitskrant De Tijd zich genoodzaakt zag een stuk te wijden aan de liefdesperikelen van de CEO van de koekjesbakker, weliswaar in een ietwat andere stijl dan het artikel in Het Laatste Nieuws waarnaar we u niet zullen doorverwijzen. 
 

Tja, graag hadden we u een overdaad aan goed nieuws bezorgd deze vrijdag, maar helaas: de retailsector deed het in de eerste helft van dit jaar allesbehalve goed, bleek uit cijfers van de FOD Economie. Enkel de supermarkten deden wat beter. 


Erg veel kan dat niet geweest zijn, want ook Nielsen publiceerde cijfers, en die wezen uit dat de consumptie van fast moving consumer goods amper groeit, en in België stagneert als gevolg van hogere prijzen maar lagere volumes. Met die hogere prijzen is ons land een uitzondering, want hevige prijsconcurrentie tussen de supermarkten veroorzaakt historisch lage prestaties in heel Europa, zegt Nielsen. Oh, is er bij ons geen concurrentie dan? 

 

Deprimerend


Een mens zou van die deprimerende cijfers naar het glas grijpen, maar dat blijkt niet te gebeuren, afgaande op de dalende omzetcijfers bij Carlsberg. Ook Nestlé kon deze week geen sterke groeicijfers presenteren voor de eerste helft van 2016. Prijsdruk bleek één van de redenen voor de teleurstellende evolutie. De multinational verwacht wel dat die prijzen de komende maanden zullen verbeteren. Vreemd. Is Nestlé nog niet op de koffie geweest bij Ahold Delhaize misschien? 


De fusiegroep blijft namelijk het nationale en internationale retailnieuws domineren, en dat zonder zelf te communiceren. Faut le faire. Fabrikanten zijn niet opgezet met de eisen die Ahold Delhaize hen zou willen opleggen en vragen zich bij monde van de BABM af of de afspraken inzake faire handelspraktijken niet in gevaar zijn. Wordt ongetwijfeld vervolgd. 

 

Innovatief


Andere retailers tonen zich in ons land van hun meest innovatieve kant. Zo blijkt de unieke wachtrij aan de kassa’s bij Carrefour enkel tevreden reacties op te roepen, zowel bij medewerkers als bij klanten. Mooi zo. Bij Colruyt hebben ze ook een leuke: medewerkers kunnen al beginnen werken terwijl ze nog in de file staan, op weg naar kantoor. Daartoe gaat de retailer een zogenaamd kantoor op wielen inzetten. Het zal de productiviteit bij de groep naar ongekende hoogten stuwen. 


Wie na het harde werken zin heeft in een knapperig broodje kan voortaan terecht in de nieuwste vestiging van de groeiende bakkersketen Paul, in Louvain-La-Neuve. Maar bestel er alstublieft geen broodje biefstuk: als de EU haar klimaatdoelstellingen wil halen, moet de consumptie van rundsvlees met de helft omlaag. De veestapel veroorzaakt namelijk 75% van de schadelijke uitstoot in verband met voeding.  


Vervuiling


Daar houdt het niet op: ook de toenemende leveringen van verse voeding aan huis wegen op de luchtkwaliteit. Niet alleen de uitstoot van dieseltrucks maar ook de koelinstallaties veroorzaken vervuiling. Reden genoeg om emissieloze koelvrachtwagens uit te testen, vindt Sainsbury’s


Blijkbaar werden de uitlaatgassen van pizzabrommertjes niet meegenomen in het onderzoek, maar het blijft wel flink bewegen in de sector van de maaltijdbezorgers. Thuisbezorger Takeaway, het moederbedrijf van Thuisbezorgd.nl en Pizza.be, heeft zijn Britse activiteiten van de hand gedaan en verkocht aan Just Eat. En vorige maand nam Takeaway nog de activiteiten in de Benelux van Just Eat over. Erg verwarrend allemaal, maar dat zal wel weer aan ons liggen. In elk geval trachten we onze uitstoot komend weekend tot een minimum te beperken. Tot volgende week!

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Alken-Maes verkoopt meer bier

20/07/2018

Brouwerij Alken-Maes, een onderdeel van de groep Heineken, heeft in 2017 meer bier verkocht maar wel minder winst gemaakt als gevolg van harde concurrentie in het binnenland en lagere marges voor de export.

Carrefour gaat So.bio met overname Franse bioketen

20/07/2018

Carrefour onthult zijn biologische ambities met de overname van So.bio, een lokale bioketen met acht winkels in het zuidwesten van Frankrijk. De keten wil graag nationale dekking krijgen.

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Eerste Belgische stadswinkel voor The Belgian Chocolate House

19/07/2018

Voor het eerst opent The Belgian Chocolate House (de grootste chocoladeretailer ter wereld met liefst 1000 ton per jaar) een boetiek in een Belgische winkelstraat. Klanten kunnen er ook ter plaatse consumeren.

Carrefour lanceert personal shopper en levering binnen 1,5 uur

19/07/2018

Supermarktketen Carrefour schakelt een tandje bij in service: een personal shopper kiest je producten uit, een bakfiets levert die binnen anderhalf uur thuis. "Retailers moeten het verschil maken in service, en dit is nog maar het begin", vertelt RetailDetail-stichter Jorg Snoeck.

Minister Peeters toch akkoord met brugpensioenplan Carrefour

18/07/2018

Zoals verwacht heeft economieminister Kris Peeters het herstructureringsplan van Carrefour goedgekeurd, inclusief de 'brugpensioen'-regeling. De minister zei dat hij zekerheid voor werknemers verkoos boven het bestrijden van "een verkeerd signaal".