Lastig derde kwartaal voor Carrefour

Lastig derde kwartaal voor Carrefour

De kwartaalresultaten die Carrefour woensdagavond publiceerde, illustreren de grote uitdagingen waar de nieuwe CEO en zijn team voor staan, vooral dan in West-Europa. Ook in België daalde de vergelijkbare omzet.

Franse hypers in problemen

Alexandre Bompard weet wat gedaan: hij moet de slabakkende Franse hypermarkten weer zien vlot te trekken en het digitaliseringsproces van de Franse retailgroep in een hogere versnelling gooien, zeker na de recente geruchten over de interesse van Amazon in een overname. De cijfers voor het derde kwartaal van dit jaar waren grotendeels in lijn met de verwachtingen, maar die lagen dan ook niet erg hoog.  

 

Met een omzet van 21,859 miljard euro, een groei van 1,9% bij gelijke wisselkoersen en een vergelijkbare groei van 0,5% leverde Carrefour gemengde resultaten af. Vooral Frankrijk blijft een probleemkind, met een daling van 1,3%: een gevolg van prijsdalingen in groenten en fruit, ongunstige weersomstandigheden en kalenderverschuivingen. Met name de hypermarkten blijven het moeilijk hebben (-1,7% vergelijkbare omzet), onder meer omdat de grote verjaardagscampagne dit jaar drie weken later begon dan vorig jaar. Ook bij de Franse supermarkten ging de vergelijkbare omzet achteruit (-1,2%) terwijl die voor de gemakswinkels en andere formaten met 2,2% steeg.

 

Ook België ziet af

In België bedroeg de omzet 1,059 miljard euro, een daling met 0,5% op vergelijkbare basis waarvoor de retailer verwijst naar een hevige promotionele context. In Italië ging de vergelijkbare omzet met 0,5% naar beneden, in Spanje met 0,3% - al deden de omgebouwde Eroski-winkels het wél goed. Sterke resultaten postte de retailer voor Polen (+4,4%) en Roemenië (+9,2%).

 

Beter ging het in Latijns-Amerika: de omzet in Brazilië steeg met 5,3%, onder andere door betere non-foodverkopen, en in Argentinië was er een stijging met 17,4%. China wist de achteruitgang te beperken tot -4,6%, terwijl Taiwan met 0,9% groeide.

 

Carrefour mikt op een omzetgroei van 2% tot 4% voor dit jaar. Het nieuwe directieteam zal de krachtlijnen van het transformatieplan tegen het einde van dit jaar presenteren.