Lavazza rondt overname Carte Noire af | RetailDetail

Lavazza rondt overname Carte Noire af

Lavazza rondt overname Carte Noire af

Italië’s grootste koffiebrander, Lavazza, mikt dit jaar op een omzetgroei van zo'n 20% na de overname van Carte Noire. De Italianen leggen voor het Franse merk naar verluidt een bedrag tussen 700 en 750 miljoen euro op tafel.

Naar 2 miljard omzet binnen de vijf jaar

Door de net afgeronde overname van het Franse merk Carte Noire ziet Lavazza zijn omzet dit jaar stijgen tot 1,7 miljard euro, bijna een vijfde meer dan in 2015. Carte Noire stond sinds februari vorig jaar in de etalage: toenmalig eigenaar Mondelez International moest zijn Franse koffiemerk van de hand doen om van de concurrentiewaakhond groen licht te krijgen voor de fusie van zijn koffietak met het Nederlandse D.E. Master Blenders 1753 (moedergroep van Douwe Egberts).

 

Met de overname is een bedrag gemoeid van 700 à 750 miljoen euro, waarvan Lavazza 300 à 350 miljoen met eigen middelen betaalt (de rest wordt via de bank gefinancierd). Meteen kroont Lavazza zich tot marktleider in Frankrijk en is het sterker gewapend op een koffiemarkt die geleid wordt door veel grotere rivalen als Jacobs Douwe Egberts.

 

Naar 2 miljard omzet binnen de vijf jaar

“Het is onze bedoeling een omvang te bereiken die ons de kans geeft een sleutelrol te spelen in de sector”, zei Antonio Baravalle, topman van Lavazza, tijdens een evenement in Parijs. Hij voegde er meteen aan toe dat de groep zijn jaaromzet de komende vijf jaar wil opdrijven tot 2 miljard euro. Tegen dan moet Lavazza 70% van zijn omzet genereren buiten Italië; vandaag is dat 55%.

 

Lavazza, momenteel het nummer 7 in de markt van de koffiebranders, wil dat doel bereiken door nieuwe overnames, waarbij de CEO naar eigen zeggen vooral uitkijkt naar “lokale kroonjuwelen”.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Alken-Maes verkoopt meer bier

20/07/2018

Brouwerij Alken-Maes, een onderdeel van de groep Heineken, heeft in 2017 meer bier verkocht maar wel minder winst gemaakt als gevolg van harde concurrentie in het binnenland en lagere marges voor de export.

Carrefour gaat So.bio met overname Franse bioketen

20/07/2018

Carrefour onthult zijn biologische ambities met de overname van So.bio, een lokale bioketen met acht winkels in het zuidwesten van Frankrijk. De keten wil graag nationale dekking krijgen.

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Eerste Belgische stadswinkel voor The Belgian Chocolate House

19/07/2018

Voor het eerst opent The Belgian Chocolate House (de grootste chocoladeretailer ter wereld met liefst 1000 ton per jaar) een boetiek in een Belgische winkelstraat. Klanten kunnen er ook ter plaatse consumeren.

Carrefour lanceert personal shopper en levering binnen 1,5 uur

19/07/2018

Supermarktketen Carrefour schakelt een tandje bij in service: een personal shopper kiest je producten uit, een bakfiets levert die binnen anderhalf uur thuis. "Retailers moeten het verschil maken in service, en dit is nog maar het begin", vertelt RetailDetail-stichter Jorg Snoeck.

Minister Peeters toch akkoord met brugpensioenplan Carrefour

18/07/2018

Zoals verwacht heeft economieminister Kris Peeters het herstructureringsplan van Carrefour goedgekeurd, inclusief de 'brugpensioen'-regeling. De minister zei dat hij zekerheid voor werknemers verkoos boven het bestrijden van "een verkeerd signaal".