Lavazza rondt overname Carte Noire af

Lavazza rondt overname Carte Noire af

Italië’s grootste koffiebrander, Lavazza, mikt dit jaar op een omzetgroei van zo'n 20% na de overname van Carte Noire. De Italianen leggen voor het Franse merk naar verluidt een bedrag tussen 700 en 750 miljoen euro op tafel.

Naar 2 miljard omzet binnen de vijf jaar

Door de net afgeronde overname van het Franse merk Carte Noire ziet Lavazza zijn omzet dit jaar stijgen tot 1,7 miljard euro, bijna een vijfde meer dan in 2015. Carte Noire stond sinds februari vorig jaar in de etalage: toenmalig eigenaar Mondelez International moest zijn Franse koffiemerk van de hand doen om van de concurrentiewaakhond groen licht te krijgen voor de fusie van zijn koffietak met het Nederlandse D.E. Master Blenders 1753 (moedergroep van Douwe Egberts).

 

Met de overname is een bedrag gemoeid van 700 à 750 miljoen euro, waarvan Lavazza 300 à 350 miljoen met eigen middelen betaalt (de rest wordt via de bank gefinancierd). Meteen kroont Lavazza zich tot marktleider in Frankrijk en is het sterker gewapend op een koffiemarkt die geleid wordt door veel grotere rivalen als Jacobs Douwe Egberts.

 

Naar 2 miljard omzet binnen de vijf jaar

“Het is onze bedoeling een omvang te bereiken die ons de kans geeft een sleutelrol te spelen in de sector”, zei Antonio Baravalle, topman van Lavazza, tijdens een evenement in Parijs. Hij voegde er meteen aan toe dat de groep zijn jaaromzet de komende vijf jaar wil opdrijven tot 2 miljard euro. Tegen dan moet Lavazza 70% van zijn omzet genereren buiten Italië; vandaag is dat 55%.

 

Lavazza, momenteel het nummer 7 in de markt van de koffiebranders, wil dat doel bereiken door nieuwe overnames, waarbij de CEO naar eigen zeggen vooral uitkijkt naar “lokale kroonjuwelen”.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Private-equitybedrijf KKR dicht bij overname margarines Unilever

15/12/2017

Unilever en het private-equitybedrijf KKR hebben een deal bereikt voor de overname van de margarinedivisie van Unilever. KKR zou ongeveer 6,8 miljard euro neertellen en de transactie moet midden volgend jaar afgerond zijn.

Filet Pur: Hallucinante waanbeelden? Eén adres!

15/12/2017

Jef Colruyt is een onverstoorbaar toonbeeld van sereniteit, en de pata negra ham is de bitcoin van de charcuterie. Slechts twee conclusies uit een alweer leerrijke FMCG-week, voor u op smaak gebracht door RetailDetail Food!

Ellis Gourmet Burger zoekt partner voor internationale expansie

15/12/2017

De Belgische hamburgerketen Ellis Gourmet Burger wil na België, Nederland en Frankrijk ook andere landen veroveren en is daarom op zoek naar een investeerder om die expansie te financieren. Mogelijk komt er een nieuwe meerderheidsaandeelhouder.

Heineken gaat Mort Subite internationaal uitrollen

15/12/2017

Heineken gaat het Belgische biermerk Mort Subite wereldwijd aan de man proberen te brengen. Dat deed het eerder ook al met Affligem en dat werd een groot succes. Mort Subite wordt beschikbaar in alle landen waar Heineken te vinden is.

RetailDetail Food #26 staat online

15/12/2017

Zijn sales reps nog welkom op de winkelvloer? Die vraag stelden we in het 26ste nummer van RetailDetail Food, de gepersonaliseerde krant voor supermarktondernemers. De antwoorden liepen uiteen.

Amazon brengt zijn huismerken naar Europa

14/12/2017

Nu Amazon Prime in steeds meer Europese landen beschikbaar is, haalt Amazon ook zijn FMCG-huismerken naar boven. De voorbije weken lanceerde het online warenhuis een aantal nieuwe producten onder private label in Europa en meer is op komst. 

Back to top