Lay’s doet aan crowd-sourcing. | RetailDetail

Lay’s doet aan crowd-sourcing.

Lay’s doet aan crowd-sourcing.

In de nieuwste marketingcampagne van Lay’s, het chipsmerk van PepsiCo, combineert het merk handig enkele van de meest belangrijke consumententrends. Door consumenten een eigen smaak te laten uitvinden, speelt Lay’s in op trends van individualisering, interactie en klantenengagement.

Maak je smaak.

De ‘Maak je smaak’ zoektocht van Lay’s is een internationale campagne waarbij consumenten van een land worden opgeroepen zelf een smaak te creëren voor de chips. Wie wint, krijgt 25.000 euro en 1% van de omzet.

 

De wedstrijd wordt bovendien met heel wat poehaha omgeven. In de traditie van succesvolle kookprogramma’s wordt een jury van beroemde topchefs samengesteld (in casu Wout Bru van Maison Bru en Lionel Rigolet van Comme Chez Soi) die moeten keuren. Er wordt zelfs een element van nationale trots aan de campagne toegevoegd.

 

Lay’s doet precies waar de consument tegenwoordig gek op is : het gaat de dialoog aan met de consument om hem/haar letterlijk een product naar eigen individuele smaak te schenken. Klanten worden gestimuleerd om zich op de meest actief mogelijk manier te engageren voor het merk. De consument « maakt » het merk zelfs met deze actie. Kortom, een knap staaltje conversation management en doorgedreven crowd-sourcing.

Patatje Joppie dé smaak van Nederland.

Bovendien slaagt Lay’s erin ludieke actie te vertalen naar commercieel succes : Lay’s weet flinke omzetstijgingen te behalen met de stunt. In Nederland vlogen de drie smaken die ginds de finale haalden sinds oktober over de toonbanken. Consumenten konden na het proeven maandenlang stemmen voor hun favoriet. Half december werd Patatje Joppie uiteindelijk tot winnaar verkozen.

 

Enige nadeel : de chipssoort was quasi onmiddellijk na zijn overwinningszege uitverkocht. Pas half februari zal de smaak weer voorradig zijn. Hopelijk is de aandacht tegen dan niet verslapt. En hopelijk wil de Belgische consument even gretig meedoen.

 

In de nieuwste marketingcampagne van Lay’s, het chipsmerk van PepsiCo, combineert het merk handig enkele van de meest belangrijke consumententrends. Door consumenten een eigen smaak te laten uitvinden, speelt Lay’s in op trends van individualisering, interactie en klantenengagement.

Maak je smaak.

De ‘Maak je smaak’ zoektocht van Lay’s is een internationale campagne waarbij consumenten van een land worden opgeroepen zelf een smaak te creëren voor de chips. Wie wint, krijgt 25.000 euro en 1% van de omzet.

 

De wedstrijd wordt bovendien met heel wat poehaha omgeven. In de traditie van succesvolle kookprogramma’s wordt een jury van beroemde topchefs samengesteld (in casu Wout Bru van Maison Bru en Lionel Rigolet van Comme Chez Soi) die moeten keuren. Er wordt zelfs een element van nationale trots aan de campagne toegevoegd.

 

Lay’s doet precies waar de consument tegenwoordig gek op is : het gaat de dialoog aan met de consument om hem/haar letterlijk een product naar eigen individuele smaak te schenken. Klanten worden gestimuleerd om zich op de meest actief mogelijk manier te engageren voor het merk. De consument « maakt » het merk zelfs met deze actie. Kortom, een knap staaltje conversation management en doorgedreven crowd-sourcing.

Patatje Joppie dé smaak van Nederland.

Bovendien slaagt Lay’s erin ludieke actie te vertalen naar commercieel succes : Lay’s weet flinke omzetstijgingen te behalen met de stunt. In Nederland vlogen de drie smaken die ginds de finale haalden sinds oktober over de toonbanken. Consumenten konden na het proeven maandenlang stemmen voor hun favoriet. Half december werd Patatje Joppie uiteindelijk tot winnaar verkozen.

 

Enige nadeel : de chipssoort was quasi onmiddellijk na zijn overwinningszege uitverkocht. Pas half februari zal de smaak weer voorradig zijn. Hopelijk is de aandacht tegen dan niet verslapt. En hopelijk wil de Belgische consument even gretig meedoen.

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: Een wervelende slechtnieuwsshow

22/06/2018

Ook al deden flink wat foodspelers hafslachtige pogingen om hun beroerde berichten weg te moffelen, Filet Pur achterhaalde ze wel. Hier is het ietwat pijnlijke maar alweer leerrijke weekoverzicht van RetailDetail Food!

Panos vervangt klantenkaart door app

21/06/2018

Na bijna een kwarteeuw heeft broodjesketen Panos zijn klantenprogramma gedigitaliseerd: exit plastic kaart, welkom app. “Op korte termijn mikken we erop om via het kanaal 150.000 klanten te bereiken en te leren kennen”, klinkt het.

Kellogg’s aangeklaagd wegens misleidende verpakking

21/06/2018

Test-Aankoop heeft bij de FOD Economie een klacht ingediend tegen Kellogg’s, omdat volgens de consumentenorganisatie de informatie op de verpakking van de Special K-graanreep met rode vruchten misleidend is.

Dure voeding duwt consument over de grens

20/06/2018

Terwijl de export van Belgische voedingsproducten boomt, daalt de consumptie op de binnenlandse markt omdat de prijzen stijgen. Een onrustwekkende trend, zegt de industrie: het beleid moet ingrijpen.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Albert Frère lust wel een Vanreusel frikandel

20/06/2018

Ergon, een investeringsfonds van de holding GBL, neemt een participatie in Beltaste, het bedrijf achter frikandellenfabrikant Vanreusel. Dat was al een tijd op zoek naar een financiële partner.