Lay’s doet aan crowd-sourcing.

Lay’s doet aan crowd-sourcing.

In de nieuwste marketingcampagne van Lay’s, het chipsmerk van PepsiCo, combineert het merk handig enkele van de meest belangrijke consumententrends. Door consumenten een eigen smaak te laten uitvinden, speelt Lay’s in op trends van individualisering, interactie en klantenengagement.

Maak je smaak.

De ‘Maak je smaak’ zoektocht van Lay’s is een internationale campagne waarbij consumenten van een land worden opgeroepen zelf een smaak te creëren voor de chips. Wie wint, krijgt 25.000 euro en 1% van de omzet.

 

De wedstrijd wordt bovendien met heel wat poehaha omgeven. In de traditie van succesvolle kookprogramma’s wordt een jury van beroemde topchefs samengesteld (in casu Wout Bru van Maison Bru en Lionel Rigolet van Comme Chez Soi) die moeten keuren. Er wordt zelfs een element van nationale trots aan de campagne toegevoegd.

 

Lay’s doet precies waar de consument tegenwoordig gek op is : het gaat de dialoog aan met de consument om hem/haar letterlijk een product naar eigen individuele smaak te schenken. Klanten worden gestimuleerd om zich op de meest actief mogelijk manier te engageren voor het merk. De consument « maakt » het merk zelfs met deze actie. Kortom, een knap staaltje conversation management en doorgedreven crowd-sourcing.

Patatje Joppie dé smaak van Nederland.

Bovendien slaagt Lay’s erin ludieke actie te vertalen naar commercieel succes : Lay’s weet flinke omzetstijgingen te behalen met de stunt. In Nederland vlogen de drie smaken die ginds de finale haalden sinds oktober over de toonbanken. Consumenten konden na het proeven maandenlang stemmen voor hun favoriet. Half december werd Patatje Joppie uiteindelijk tot winnaar verkozen.

 

Enige nadeel : de chipssoort was quasi onmiddellijk na zijn overwinningszege uitverkocht. Pas half februari zal de smaak weer voorradig zijn. Hopelijk is de aandacht tegen dan niet verslapt. En hopelijk wil de Belgische consument even gretig meedoen.

 

In de nieuwste marketingcampagne van Lay’s, het chipsmerk van PepsiCo, combineert het merk handig enkele van de meest belangrijke consumententrends. Door consumenten een eigen smaak te laten uitvinden, speelt Lay’s in op trends van individualisering, interactie en klantenengagement.

Maak je smaak.

De ‘Maak je smaak’ zoektocht van Lay’s is een internationale campagne waarbij consumenten van een land worden opgeroepen zelf een smaak te creëren voor de chips. Wie wint, krijgt 25.000 euro en 1% van de omzet.

 

De wedstrijd wordt bovendien met heel wat poehaha omgeven. In de traditie van succesvolle kookprogramma’s wordt een jury van beroemde topchefs samengesteld (in casu Wout Bru van Maison Bru en Lionel Rigolet van Comme Chez Soi) die moeten keuren. Er wordt zelfs een element van nationale trots aan de campagne toegevoegd.

 

Lay’s doet precies waar de consument tegenwoordig gek op is : het gaat de dialoog aan met de consument om hem/haar letterlijk een product naar eigen individuele smaak te schenken. Klanten worden gestimuleerd om zich op de meest actief mogelijk manier te engageren voor het merk. De consument « maakt » het merk zelfs met deze actie. Kortom, een knap staaltje conversation management en doorgedreven crowd-sourcing.

Patatje Joppie dé smaak van Nederland.

Bovendien slaagt Lay’s erin ludieke actie te vertalen naar commercieel succes : Lay’s weet flinke omzetstijgingen te behalen met de stunt. In Nederland vlogen de drie smaken die ginds de finale haalden sinds oktober over de toonbanken. Consumenten konden na het proeven maandenlang stemmen voor hun favoriet. Half december werd Patatje Joppie uiteindelijk tot winnaar verkozen.

 

Enige nadeel : de chipssoort was quasi onmiddellijk na zijn overwinningszege uitverkocht. Pas half februari zal de smaak weer voorradig zijn. Hopelijk is de aandacht tegen dan niet verslapt. En hopelijk wil de Belgische consument even gretig meedoen.

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


 Sligro zoekt samenwerking voor Emté

20/07/2017

Sligro Food Group zoekt een samenwerking voor haar noodlijdende supermarktketen Emté. De groothandel in Veghel wil voor eind dit jaar een partij vinden waarmee de divisie foodretail de toekomst in kan.

Ook Amazon heeft eigen maaltijdbox

20/07/2017

Amazon blijft vernieuwen en uitbreiden en heeft nu zijn oog laten vallen op de markt van de maaltijdboxen. In een aantal steden waar Amazon Fresh beschikbaar is, kunnen klanten nu ook maaltijdboxen bestellen.

Mooie winstgroei voor Unilever

20/07/2017

In het eerste halfjaar van 2017 heeft Unilever zowel de omzet als de winst substantieel zien groeien. Die prestatie is vooral te danken aan prijsverhogingen en aan een positieve dynamiek in de categorieën verzorging en ijs. 

Carrefour rolt discountformule Supeco uit in Italië

19/07/2017

Zopas opende de groep Carrefour een eerste volwaardige vestiging van haar softdiscountformule Supeco in Italië. Het winkelconcept mikt zowel op gezinnen als op professionele klanten.

Amazon Fresh nu ook van start in Hamburg

19/07/2017

Amazon blijft zijn Amazon Fresh-service verder uitbreiden in Duitsland. Na Berlijn en Potsdam is de online supermarkt nu ook te vinden in een groot deel van Hamburg. Amazon startte enkele maanden geleden met Fresh in Duitsland.

Subway werkt aan nieuw concept

19/07/2017

Fastfoodketen Subway is in een beperkt aantal vestigingen begonnen met de test van een nieuw concept. Daarbij werd de visuele invulling aangepakt, maar zijn er ook enkele technologische vernieuwingen doorgevoerd.

Back to top