Lay’s doet aan crowd-sourcing.

Lay’s doet aan crowd-sourcing.

In de nieuwste marketingcampagne van Lay’s, het chipsmerk van PepsiCo, combineert het merk handig enkele van de meest belangrijke consumententrends. Door consumenten een eigen smaak te laten uitvinden, speelt Lay’s in op trends van individualisering, interactie en klantenengagement.

Maak je smaak.

De ‘Maak je smaak’ zoektocht van Lay’s is een internationale campagne waarbij consumenten van een land worden opgeroepen zelf een smaak te creëren voor de chips. Wie wint, krijgt 25.000 euro en 1% van de omzet.

 

De wedstrijd wordt bovendien met heel wat poehaha omgeven. In de traditie van succesvolle kookprogramma’s wordt een jury van beroemde topchefs samengesteld (in casu Wout Bru van Maison Bru en Lionel Rigolet van Comme Chez Soi) die moeten keuren. Er wordt zelfs een element van nationale trots aan de campagne toegevoegd.

 

Lay’s doet precies waar de consument tegenwoordig gek op is : het gaat de dialoog aan met de consument om hem/haar letterlijk een product naar eigen individuele smaak te schenken. Klanten worden gestimuleerd om zich op de meest actief mogelijk manier te engageren voor het merk. De consument « maakt » het merk zelfs met deze actie. Kortom, een knap staaltje conversation management en doorgedreven crowd-sourcing.

Patatje Joppie dé smaak van Nederland.

Bovendien slaagt Lay’s erin ludieke actie te vertalen naar commercieel succes : Lay’s weet flinke omzetstijgingen te behalen met de stunt. In Nederland vlogen de drie smaken die ginds de finale haalden sinds oktober over de toonbanken. Consumenten konden na het proeven maandenlang stemmen voor hun favoriet. Half december werd Patatje Joppie uiteindelijk tot winnaar verkozen.

 

Enige nadeel : de chipssoort was quasi onmiddellijk na zijn overwinningszege uitverkocht. Pas half februari zal de smaak weer voorradig zijn. Hopelijk is de aandacht tegen dan niet verslapt. En hopelijk wil de Belgische consument even gretig meedoen.

 

In de nieuwste marketingcampagne van Lay’s, het chipsmerk van PepsiCo, combineert het merk handig enkele van de meest belangrijke consumententrends. Door consumenten een eigen smaak te laten uitvinden, speelt Lay’s in op trends van individualisering, interactie en klantenengagement.

Maak je smaak.

De ‘Maak je smaak’ zoektocht van Lay’s is een internationale campagne waarbij consumenten van een land worden opgeroepen zelf een smaak te creëren voor de chips. Wie wint, krijgt 25.000 euro en 1% van de omzet.

 

De wedstrijd wordt bovendien met heel wat poehaha omgeven. In de traditie van succesvolle kookprogramma’s wordt een jury van beroemde topchefs samengesteld (in casu Wout Bru van Maison Bru en Lionel Rigolet van Comme Chez Soi) die moeten keuren. Er wordt zelfs een element van nationale trots aan de campagne toegevoegd.

 

Lay’s doet precies waar de consument tegenwoordig gek op is : het gaat de dialoog aan met de consument om hem/haar letterlijk een product naar eigen individuele smaak te schenken. Klanten worden gestimuleerd om zich op de meest actief mogelijk manier te engageren voor het merk. De consument « maakt » het merk zelfs met deze actie. Kortom, een knap staaltje conversation management en doorgedreven crowd-sourcing.

Patatje Joppie dé smaak van Nederland.

Bovendien slaagt Lay’s erin ludieke actie te vertalen naar commercieel succes : Lay’s weet flinke omzetstijgingen te behalen met de stunt. In Nederland vlogen de drie smaken die ginds de finale haalden sinds oktober over de toonbanken. Consumenten konden na het proeven maandenlang stemmen voor hun favoriet. Half december werd Patatje Joppie uiteindelijk tot winnaar verkozen.

 

Enige nadeel : de chipssoort was quasi onmiddellijk na zijn overwinningszege uitverkocht. Pas half februari zal de smaak weer voorradig zijn. Hopelijk is de aandacht tegen dan niet verslapt. En hopelijk wil de Belgische consument even gretig meedoen.

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: Gratis is het nieuwe duur

22/09/2017

Wat een week! De ene na de andere retailer wordt onder curatele geplaatst, en een omgekeerde driehoek zet de foodsector op zijn kop. Klinkt mysterieus? Lees dan gauw het FMCG-overzicht van RetailDetail Food.

Spar Good Food verbindt retail met horeca

22/09/2017

Beleving is essentieel voor het succes van de buurtwinkel. Spar Lambrechts bedacht daarom het onderscheidende concept Spar Good Food, dat een bruggetje legt richting buitenhuisconsumptie.

RetailDetail Food #22 staat online

22/09/2017

In het nieuwe nummer van RetailDetail Food maken we een stand van zaken op met enkele franchiseformules. Waar zijn ze momenteel mee bezig, bij Spar Colruyt Group, Lambrechts, Delhaize, Carrefour en Alvo?  

Passendale. Proef de traditie van bij ons.

22/09/2017

(publireportage) Passendale, een Belgische kaas, traditioneel bereid volgens een origineel recept. Elke Passendale bol wordt met de nodige zorg en vakkundigheid vervaardigd onder het wakend oog van onze kaasmeesters. 

Breaking: François-Melchior de Polignac weg bij Carrefour Belgium

22/09/2017

De redactie verneemt dat de CEO van Carrefour Belgium het bedrijf verlaat. Guillaume de Colonges, zopas benoemd tot directeur exécutif Europe du Nord et de l’Est, zal rechtstreeks de directie van Carrefour Belgium op zich nemen. 

Louis Delhaize lanceert huismerk ‘Louis’

22/09/2017

In het groeiende segment van buurtwinkels en petrolshops zet Delfood meer dan ooit in op differentiatie. Het nieuwe huismerk Louis wil een merk op mensenmaat zijn, met een uitgesproken Belgisch karakter. 

Back to top