Lay’s doet aan crowd-sourcing.

Lay’s doet aan crowd-sourcing.

In de nieuwste marketingcampagne van Lay’s, het chipsmerk van PepsiCo, combineert het merk handig enkele van de meest belangrijke consumententrends. Door consumenten een eigen smaak te laten uitvinden, speelt Lay’s in op trends van individualisering, interactie en klantenengagement.

Maak je smaak.

De ‘Maak je smaak’ zoektocht van Lay’s is een internationale campagne waarbij consumenten van een land worden opgeroepen zelf een smaak te creëren voor de chips. Wie wint, krijgt 25.000 euro en 1% van de omzet.

 

De wedstrijd wordt bovendien met heel wat poehaha omgeven. In de traditie van succesvolle kookprogramma’s wordt een jury van beroemde topchefs samengesteld (in casu Wout Bru van Maison Bru en Lionel Rigolet van Comme Chez Soi) die moeten keuren. Er wordt zelfs een element van nationale trots aan de campagne toegevoegd.

 

Lay’s doet precies waar de consument tegenwoordig gek op is : het gaat de dialoog aan met de consument om hem/haar letterlijk een product naar eigen individuele smaak te schenken. Klanten worden gestimuleerd om zich op de meest actief mogelijk manier te engageren voor het merk. De consument « maakt » het merk zelfs met deze actie. Kortom, een knap staaltje conversation management en doorgedreven crowd-sourcing.

Patatje Joppie dé smaak van Nederland.

Bovendien slaagt Lay’s erin ludieke actie te vertalen naar commercieel succes : Lay’s weet flinke omzetstijgingen te behalen met de stunt. In Nederland vlogen de drie smaken die ginds de finale haalden sinds oktober over de toonbanken. Consumenten konden na het proeven maandenlang stemmen voor hun favoriet. Half december werd Patatje Joppie uiteindelijk tot winnaar verkozen.

 

Enige nadeel : de chipssoort was quasi onmiddellijk na zijn overwinningszege uitverkocht. Pas half februari zal de smaak weer voorradig zijn. Hopelijk is de aandacht tegen dan niet verslapt. En hopelijk wil de Belgische consument even gretig meedoen.

 

In de nieuwste marketingcampagne van Lay’s, het chipsmerk van PepsiCo, combineert het merk handig enkele van de meest belangrijke consumententrends. Door consumenten een eigen smaak te laten uitvinden, speelt Lay’s in op trends van individualisering, interactie en klantenengagement.

Maak je smaak.

De ‘Maak je smaak’ zoektocht van Lay’s is een internationale campagne waarbij consumenten van een land worden opgeroepen zelf een smaak te creëren voor de chips. Wie wint, krijgt 25.000 euro en 1% van de omzet.

 

De wedstrijd wordt bovendien met heel wat poehaha omgeven. In de traditie van succesvolle kookprogramma’s wordt een jury van beroemde topchefs samengesteld (in casu Wout Bru van Maison Bru en Lionel Rigolet van Comme Chez Soi) die moeten keuren. Er wordt zelfs een element van nationale trots aan de campagne toegevoegd.

 

Lay’s doet precies waar de consument tegenwoordig gek op is : het gaat de dialoog aan met de consument om hem/haar letterlijk een product naar eigen individuele smaak te schenken. Klanten worden gestimuleerd om zich op de meest actief mogelijk manier te engageren voor het merk. De consument « maakt » het merk zelfs met deze actie. Kortom, een knap staaltje conversation management en doorgedreven crowd-sourcing.

Patatje Joppie dé smaak van Nederland.

Bovendien slaagt Lay’s erin ludieke actie te vertalen naar commercieel succes : Lay’s weet flinke omzetstijgingen te behalen met de stunt. In Nederland vlogen de drie smaken die ginds de finale haalden sinds oktober over de toonbanken. Consumenten konden na het proeven maandenlang stemmen voor hun favoriet. Half december werd Patatje Joppie uiteindelijk tot winnaar verkozen.

 

Enige nadeel : de chipssoort was quasi onmiddellijk na zijn overwinningszege uitverkocht. Pas half februari zal de smaak weer voorradig zijn. Hopelijk is de aandacht tegen dan niet verslapt. En hopelijk wil de Belgische consument even gretig meedoen.

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: Welke snoodaard heeft het gedaan?

28/04/2017

Dat je ook anoniem een winkel kunt overnemen, bleek deze week. Vindt u dat ook zo vreemd? Lang zal het niet duren, hoor. Voor de opheldering van al uw mysteries is er immers één adres: het vrijdagse nieuwsoverzicht van RetailDetail Food.

Dr. Oetker verkoopt iets meer pizza’s in 2016

28/04/2017

Voedingsbedrijf Dr. Oetker heeft in 2016 een lichte omzetstijging gekend van 1,6% Vooral in de eigen thuismarkt Duitsland kende het bedrijf een mooie groei, en die markt is goed voor bijna de helft van de omzet.

Dalende omzetten bij driekwart Franse Hypermarkten Carrefour

28/04/2017

Het is al een tijdje duidelijk dat de Hypermarkten van Carrefour niet de beste resultaten kunnen voorleggen, maar wanneer de cijfers in detail bekeken worden, blijkt pas echt de ravage: 73% van de filialen zag zijn omzet dalen.

Carrefour Easy gaat voor snel en vers

28/04/2017

Vorig jaar lanceerde Carrefour in ons land een vierde winkelformule naast Market, Express Hyper. Easy situeert zich qua formaat en aanbod tussen een Market en een Express. Werner Verhoeven mocht in Battel (bij Mechelen) als testwinkel fungeren.

Zo zien studenten de toekomst van de supermarkt

27/04/2017

Digitale diensten maken een bezoek aan de supermarkt efficiënter, gebruiksvriendelijker en inspirerender, als je het aan jongeren vraagt. Supermarkten laten ook veel kansen liggen op sociale media, vinden ze.

Colruyt Group investeert in nieuwe appelsoorten

27/04/2017

Omdat er nood is aan duurzame en smaakvolle appels van eigen bodem, neemt Colruyt Group in samenwerking met lokale appeltelers het voortouw om twee nieuwe varianten op de markt te brengen. 

Back to top