Le Pain Quotidien praat met potentiële investeerders

Le Pain Quotidien praat met potentiële investeerders

Le Pain Quotidien heeft gesprekken aangeknoopt met partijen die mogelijk willen investeren in de bakkerijketen. De gesprekken zouden zich nog in een vroege fase bevinden en bovendien is er niet echt een grote nood aan extra geld.

“Geen noodzaak”

“Een nieuwe partner kan interessant zijn voor Le Pain Quotidien, maar is geen noodzaak”, zegt Jean-Marie Laurent Josi, voorzitter van de raad van bestuur van Le Pain Quotidien, aan De Tijd. “Ik wil ook onderstrepen dat er van een totale verkoop absoluut geen sprake is.”

 

Momenteel zijn alle aandelen van het bedrijf in handen van enkele Belgische partijen, die bijna allemaal 10 à 20 procent van de aandelen in handen hebben. Oprichter Alain Coumont bezit momenteel nog 3 à 4 procent van de aandelen van Le Pain Quotidien.

 

Eind december telde de keten 238 restaurants wereldwijd en de omzet groeide in 2015 met 11 procent naar 355 miljoen dollar (326 miljoen euro). Zonder negatieve wisselkoerseffecten zou er zelfs sprake geweest zijn van een omzetgroei van 21 procent.

 

Ondertussen blijft Le Pain Quotidien werken aan de expansie van de keten. Zo opent volgende week een eerste vestiging in Hongkong en komen er ook restaurants in Dublin, Lausanne, Miami, Texas, San Francisco en Boston. In totaal moeten er dit jaar dertig nieuwe vestigingen de deuren openen, waaronder ook in Gent en Brugge.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Filet Pur: Gratis is het nieuwe duur

22/09/2017

Wat een week! De ene na de andere retailer wordt onder curatele geplaatst, en een omgekeerde driehoek zet de foodsector op zijn kop. Klinkt mysterieus? Lees dan gauw het FMCG-overzicht van RetailDetail Food.

Spar Good Food verbindt retail met horeca

22/09/2017

Beleving is essentieel voor het succes van de buurtwinkel. Spar Lambrechts bedacht daarom het onderscheidende concept Spar Good Food, dat een bruggetje legt richting buitenhuisconsumptie.

RetailDetail Food #22 staat online

22/09/2017

In het nieuwe nummer van RetailDetail Food maken we een stand van zaken op met enkele franchiseformules. Waar zijn ze momenteel mee bezig, bij Spar Colruyt Group, Lambrechts, Delhaize, Carrefour en Alvo?  

Passendale. Proef de traditie van bij ons.

22/09/2017

(publireportage) Passendale, een Belgische kaas, traditioneel bereid volgens een origineel recept. Elke Passendale bol wordt met de nodige zorg en vakkundigheid vervaardigd onder het wakend oog van onze kaasmeesters. 

Breaking: François-Melchior de Polignac weg bij Carrefour Belgium

22/09/2017

De redactie verneemt dat de CEO van Carrefour Belgium het bedrijf verlaat. Guillaume de Colonges, zopas benoemd tot directeur exécutif Europe du Nord et de l’Est, zal rechtstreeks de directie van Carrefour Belgium op zich nemen. 

Louis Delhaize lanceert huismerk ‘Louis’

22/09/2017

In het groeiende segment van buurtwinkels en petrolshops zet Delfood meer dan ooit in op differentiatie. Het nieuwe huismerk Louis wil een merk op mensenmaat zijn, met een uitgesproken Belgisch karakter. 

Back to top