Leeft het EK voetbal in de supermarkt? | RetailDetail

Leeft het EK voetbal in de supermarkt?

Leeft het EK voetbal in de supermarkt?
Sen Polat, Carrefour express Diegem

Zelfs als het u niet interesseert, zult u zéér nauw betrokken zijn bij de manier waarop België met zijn Rode Duivels meeleeft. Onder meer in de supermarkt, zoals blijkt uit een rondvraag van RetailDetail Food bij zelfstandige supermarktondernemers.  

 

Iedereen Belg!

Sen Polat, uitbater van een Carrefour Express in Diegem, is er helemaal klaar voor. "De winkel is met Belgische vlaggen getooid, de fanshop voor de supporters is ingericht. We creëren echt een aparte Rode Duivels-ambiance in de winkel en de mensen komen zich daar met plezier in onderdompelen."

 

Leeft ook het allochtone cliënteel mee met de Duivels? "Aan het aankoopgedrag verandert het niet echt iets, maar de allochtone jeugd leeft wel degelijk mee. Ze kopen het Panini-boekje van Carrefour over de Belgische nationale ploeg massaal – dat is een groot succes! – en alle kinderen, ongeacht hun origine, verzamelen de stickers."

 

Houdt het voetbal u zelf ook bezig? "Turkije is eveneens geplaatst voor het EK, hé," grinnikt Sen Polat fijntjes. Hij is zelf van Turkse origine. "We zullen wel zien wie het verst geraakt. Als ik mijn zoontje van negen vraag voor wie hij supportert, dan antwoordt hij: voor zowel België als Turkije! Hij kent alle spelers van de beide teams. Misschien komen België en Turkije nog wel tegen elkaar uit!"

 

Bier en snacks

Bepaalde productcategorieën zullen extra goed gaan scoren. "Drank en snacks moet je altijd extra voorzien tijdens zo'n event," weet Filip Sabbe van de AD Delhaize in Lede uit ervaring. "Sponsors als Jupiler (voor België) en Carlsberg (voor het hele toernooi) geven gadgets die de verkoop stimuleren. Merken als Coca-Cola en Dove zijn nu al begonnen met extraatjes als autostickers of autohoesjes bij de producten uit te delen."

 

Nu reeds kondigt de politie aan dat er tijdens het EK extra politiecontroles op alcoholgebruik zullen zijn. "Die sensibilisering is misschien jammer voor de horeca," beseft Filip Sabbe, "maar ze zal ons en onze business wellicht ten goede komen, vermoed ik, aangezien ik ervan uitga dat een en ander de thuisconsumptie van alcohol fors zal doen toenemen."

 

Lokale initiatieven

Tijdens het WK in 2012 waren er in Lede-centrum schermen in een zaal opgehangen, waar mensen dan samen naar de matchen keken. "Daar hebben wij toen als sponsor wijn en cava geleverd," vertelt Filip Sabbe. "Voor deze keer heb ik nog niet iets dergelijks vernomen, maar via de sociale media is een event tegenwoordig snel georganiseerd."

 

In Nijlen is al wel duidelijk dat een vereniging in samenwerking met de gemeente grote schermen zal plaatsen op het kerkplein, waar de fans kunnen samenkomen. "Daar doen wij vanuit sponsoring aan mee, om onze winkel in het kader van evenement enige zichtbaarheid te verlenen," verklapt uitbater Chris Verwimp van de Spar Colruyt in Nijlen.

 

Terwijl de uitzendingen van de matchen van de Rode Duivels aan de gang zijn, dreigt het wel héél rustig te worden in de supermarkt, niet? "Wanneer de matchen van de Duivels beginnen, valt de verkoop stil, zoveel is zeker," weet Chris Verwimp. "Zelf volg ik het ook, maar ik ga niet naar matchen kijken, als ik in de winkel moet zijn. We zullen alleszins lokaal in onze eigen winkel van alles rond het EK organiseren, met een focus op de tegenstanders in de groep van België."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Carrefour gaat So.bio met overname Franse bioketen

20/07/2018

Carrefour onthult zijn biologische ambities met de overname van So.bio, een lokale bioketen met acht winkels in het zuidwesten van Frankrijk. De keten wil graag nationale dekking krijgen.

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Eerste Belgische stadswinkel voor The Belgian Chocolate House

19/07/2018

Voor het eerst opent The Belgian Chocolate House (de grootste chocoladeretailer ter wereld met liefst 1000 ton per jaar) een boetiek in een Belgische winkelstraat. Klanten kunnen er ook ter plaatse consumeren.

Carrefour lanceert personal shopper en levering binnen 1,5 uur

19/07/2018

Supermarktketen Carrefour schakelt een tandje bij in service: een personal shopper kiest je producten uit, een bakfiets levert die binnen anderhalf uur thuis. "Retailers moeten het verschil maken in service, en dit is nog maar het begin", vertelt RetailDetail-stichter Jorg Snoeck.

Minister Peeters toch akkoord met brugpensioenplan Carrefour

18/07/2018

Zoals verwacht heeft economieminister Kris Peeters het herstructureringsplan van Carrefour goedgekeurd, inclusief de 'brugpensioen'-regeling. De minister zei dat hij zekerheid voor werknemers verkoos boven het bestrijden van "een verkeerd signaal".

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.