Leeft het EK voetbal in de supermarkt?

Leeft het EK voetbal in de supermarkt?
Sen Polat, Carrefour express Diegem

Zelfs als het u niet interesseert, zult u zéér nauw betrokken zijn bij de manier waarop België met zijn Rode Duivels meeleeft. Onder meer in de supermarkt, zoals blijkt uit een rondvraag van RetailDetail Food bij zelfstandige supermarktondernemers.  

 

Iedereen Belg!

Sen Polat, uitbater van een Carrefour Express in Diegem, is er helemaal klaar voor. "De winkel is met Belgische vlaggen getooid, de fanshop voor de supporters is ingericht. We creëren echt een aparte Rode Duivels-ambiance in de winkel en de mensen komen zich daar met plezier in onderdompelen."

 

Leeft ook het allochtone cliënteel mee met de Duivels? "Aan het aankoopgedrag verandert het niet echt iets, maar de allochtone jeugd leeft wel degelijk mee. Ze kopen het Panini-boekje van Carrefour over de Belgische nationale ploeg massaal – dat is een groot succes! – en alle kinderen, ongeacht hun origine, verzamelen de stickers."

 

Houdt het voetbal u zelf ook bezig? "Turkije is eveneens geplaatst voor het EK, hé," grinnikt Sen Polat fijntjes. Hij is zelf van Turkse origine. "We zullen wel zien wie het verst geraakt. Als ik mijn zoontje van negen vraag voor wie hij supportert, dan antwoordt hij: voor zowel België als Turkije! Hij kent alle spelers van de beide teams. Misschien komen België en Turkije nog wel tegen elkaar uit!"

 

Bier en snacks

Bepaalde productcategorieën zullen extra goed gaan scoren. "Drank en snacks moet je altijd extra voorzien tijdens zo'n event," weet Filip Sabbe van de AD Delhaize in Lede uit ervaring. "Sponsors als Jupiler (voor België) en Carlsberg (voor het hele toernooi) geven gadgets die de verkoop stimuleren. Merken als Coca-Cola en Dove zijn nu al begonnen met extraatjes als autostickers of autohoesjes bij de producten uit te delen."

 

Nu reeds kondigt de politie aan dat er tijdens het EK extra politiecontroles op alcoholgebruik zullen zijn. "Die sensibilisering is misschien jammer voor de horeca," beseft Filip Sabbe, "maar ze zal ons en onze business wellicht ten goede komen, vermoed ik, aangezien ik ervan uitga dat een en ander de thuisconsumptie van alcohol fors zal doen toenemen."

 

Lokale initiatieven

Tijdens het WK in 2012 waren er in Lede-centrum schermen in een zaal opgehangen, waar mensen dan samen naar de matchen keken. "Daar hebben wij toen als sponsor wijn en cava geleverd," vertelt Filip Sabbe. "Voor deze keer heb ik nog niet iets dergelijks vernomen, maar via de sociale media is een event tegenwoordig snel georganiseerd."

 

In Nijlen is al wel duidelijk dat een vereniging in samenwerking met de gemeente grote schermen zal plaatsen op het kerkplein, waar de fans kunnen samenkomen. "Daar doen wij vanuit sponsoring aan mee, om onze winkel in het kader van evenement enige zichtbaarheid te verlenen," verklapt uitbater Chris Verwimp van de Spar Colruyt in Nijlen.

 

Terwijl de uitzendingen van de matchen van de Rode Duivels aan de gang zijn, dreigt het wel héél rustig te worden in de supermarkt, niet? "Wanneer de matchen van de Duivels beginnen, valt de verkoop stil, zoveel is zeker," weet Chris Verwimp. "Zelf volg ik het ook, maar ik ga niet naar matchen kijken, als ik in de winkel moet zijn. We zullen alleszins lokaal in onze eigen winkel van alles rond het EK organiseren, met een focus op de tegenstanders in de groep van België."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Lastig derde kwartaal voor Carrefour

18/10/2017

De kwartaalresultaten die Carrefour woensdagavond publiceerde, illustreren de grote uitdagingen waar de nieuwe CEO en zijn team voor staan, vooral dan in West-Europa. Ook in België daalde de vergelijkbare omzet.

Delhaize opent z’n stadsmoestuin

18/10/2017

Voortaan kunnen de klanten van Delhaize Boondael in Elsene groenten kopen die net geplukt zijn op het dak van hun supermarkt. Geen marketingstunt, wel een onderdeel van de duurzaamheidsstrategie van de retailer.

Sainsbury’s gaat 2.000 banen schrappen

18/10/2017

De Britse supermarktketen Sainsbury’s gaat in het Verenigd Koninkrijk ongeveer 2.000 banen schrappen. Zo wil het tot 500 miljoen pond (560 miljoen euro) besparen, in een poging om de concurrentie met de discounters aan te gaan.

Colruyt lanceert maaltijdbox

18/10/2017

Colruyt brengt een maaltijdbox voor gezinnen met kinderen op de markt, met alle nodige ingrediënten voor drie maaltijden. De kleinste maaltijdbox kost 52 euro, terwijl een iets grotere 59 euro kost. De keten maakt daarbij geen gebruik van een abonnementsformule.

63 banen op de tocht bij Coca-Cola Belgium

18/10/2017

Coca-Cola is van plan om in België 63 van de 2.200 banen te schrappen. De frisdrankenproducent gaat daarover overleg plegen met de vakbonden, om zo veel mogelijk naakte ontslagen te vermijden.

Ferrero en Unilever gaan Kinder-ijsjes maken

17/10/2017

Het Italiaanse Ferrero heeft een samenwerking afgesloten met Unilever voor de creatie van Kinder-ijsjes. Unilever heeft op die markt al heel wat ervaring en is onder andere de producent van het merk Magnum.

Back to top