Leveranciers uiten kritiek op aankoopbeleid Jumbo | RetailDetail

Leveranciers uiten kritiek op aankoopbeleid Jumbo

Leveranciers uiten kritiek op aankoopbeleid Jumbo

Verschillende leveranciers van A-merken hebben kritiek geuit op het aankoopbeleid van supermarktketen Jumbo. Volgens de leveranciers is Jumbo lastig in de onderhandelingen, terwijl het als merk bovendien moeilijk is om te groeien bij de keten.

 

“Ettertje van de klas”

Jumbo heeft zich ontwikkeld tot het ettertje van de klas”, zegt één van de leveranciers in een gesprek met Distrifood. Ook andere leveranciers treden die uitspraak bij en zeggen dat het moeilijk werken is met Jumbo aan de onderhandelingstafel.

 

Langs de andere kant is het voor leveranciers steeds minder interessant om samen te werken met Jumbo. “Het is moeilijk om je investering in Jumbo terug te verdienen, simpelweg omdat ze niet of nauwelijks met aanbiedingen werken. Aanbiedingen leveren volumeverkoop op waarmee je je investeringen terugverdient”, aldus een leverancier.

 

"Aanbiedingen hollen merk uit"

Bij Jumbo zeggen ze zich niet te herkennen in de uitspraken van de leveranciers en zijn ze het ook niet eens met de opmerkingen rond de aanbiedingen. “Zowel producenten als retailers weten dat je op de lange termijn geen sterk merk bouwt met aanbiedingen. Ze hollen een merk eerder uit, dan dat ze versterken”, zegt Ed van de Weerd, directeur commercie bij Jumbo.

 

Hij voegt er aan toe dat de kosten voor promoties vaak worden doorgerekend in een hogere inkoopprijs. “Een hogere reguliere prijs zorgt voor minder regulier volume en dus voor meer druk op extra promoties. Het is daarom opvallend dat veel producenten deze kortetermijnwerkwijze nastreven en steeds weer over de promotie van vorig jaar heen moeten gaan.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Franprix levert de boodschappen tot in de koelkast

25/05/2018

De Franse supermarktketen Franprix test de thuislevering van boodschappen wanneer niemand thuis is: de bezorger komt zelf binnen in huis. In de toekomst wil het de boodschappen zelfs voor klanten in de koelkast opruimen.

Filet Pur: De duurste supermarkt van West-Europa

25/05/2018

Waarom Carrefour het nieuws beheerste, Colruyt failliet gaat, multinationals moeten leren rekenen en de voedingsindustrie 3.0 voor de deur staat? Dat verneemt u in het slechts min of meer GDPR-conforme weekoverzicht van RetailDetail Food!

Waarom grote FMCG-fabrikanten meer geld vrijmaken voor innovatie

25/05/2018

Zowel Nestlé als Kraft Heinz maakten zopas nieuwe investeringen bekend in onderzoek en ontwikkeling. De grote merkfabrikanten voelen de hete adem van innovatieve startups in de nek en willen sneller schakelen.

“Minder verschillende tarieven voor statiegeld nodig”

24/05/2018

De tarieven voor statiegeld op leeggoed moeten eenvoudiger, bepleit het Vlaams Innovatieplatform voor de Logistiek. Het VIL roept op om het aantal statiegeldtarieven voor glazen flessen te herleiden tot drie tarieven voor losse flessen en drie tarieven voor bakken.

Multinationals gezakt voor gezonde voeding

24/05/2018

Voedingsmultinationals leveren nog te weinig inspanningen om hun producten gezonder te maken, zegt de Access to Nutrition Foundation. Nestlé, Unilever en Danone behoren tot de besten van de klas.  

Binnenkort geen sigaretten meer in de supermarkt?

23/05/2018

Supermarkten moeten stoppen met de verkoop van sigaretten, vindt Waals minister van Volksgezondheid Greoli. In een nieuw anti-tabaksplan zet Wallonië vooral op preventie in, maar de minister vraagt om tabak ook uit de rekken te halen.