Leveranciers uiten kritiek op aankoopbeleid Jumbo

Leveranciers uiten kritiek op aankoopbeleid Jumbo

Verschillende leveranciers van A-merken hebben kritiek geuit op het aankoopbeleid van supermarktketen Jumbo. Volgens de leveranciers is Jumbo lastig in de onderhandelingen, terwijl het als merk bovendien moeilijk is om te groeien bij de keten.

 

“Ettertje van de klas”

Jumbo heeft zich ontwikkeld tot het ettertje van de klas”, zegt één van de leveranciers in een gesprek met Distrifood. Ook andere leveranciers treden die uitspraak bij en zeggen dat het moeilijk werken is met Jumbo aan de onderhandelingstafel.

 

Langs de andere kant is het voor leveranciers steeds minder interessant om samen te werken met Jumbo. “Het is moeilijk om je investering in Jumbo terug te verdienen, simpelweg omdat ze niet of nauwelijks met aanbiedingen werken. Aanbiedingen leveren volumeverkoop op waarmee je je investeringen terugverdient”, aldus een leverancier.

 

"Aanbiedingen hollen merk uit"

Bij Jumbo zeggen ze zich niet te herkennen in de uitspraken van de leveranciers en zijn ze het ook niet eens met de opmerkingen rond de aanbiedingen. “Zowel producenten als retailers weten dat je op de lange termijn geen sterk merk bouwt met aanbiedingen. Ze hollen een merk eerder uit, dan dat ze versterken”, zegt Ed van de Weerd, directeur commercie bij Jumbo.

 

Hij voegt er aan toe dat de kosten voor promoties vaak worden doorgerekend in een hogere inkoopprijs. “Een hogere reguliere prijs zorgt voor minder regulier volume en dus voor meer druk op extra promoties. Het is daarom opvallend dat veel producenten deze kortetermijnwerkwijze nastreven en steeds weer over de promotie van vorig jaar heen moeten gaan.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Onlineverkoop FMCG verder in de lift

22/11/2017

Volgens nieuwe cijfers van Kantar Worldpanel groeien online boodschappen met 30%, terwijl de totale markt met slechts 1,3% vooruitgaat. E-commerce heeft nu een aandeel van 4,6% in FMCG. Tegen 2025 zal dat 10% zijn, goed voor 145 miljard euro.

Nestlé denkt aan overname Hain Celestial

22/11/2017

Nestlé zou interesse hebben in een overname van Hain Celestial, een Amerikaanse voedingsbedrijf dat zich richt op de productie van natuurlijke en vegetarische voeding. De waarde van het bedrijf wordt op ongeveer 3,5 miljard euro geschat.

Schotland voert als eerste minimumprijs in voor alcohol

21/11/2017

Schotland heeft een wereldprimeur te pakken, want het mag eindelijk een minimumprijs voor alcohol invoeren. De wet werd in 2012 al goedgekeurd, maar werd sindsdien tegengehouden door de whiskystokers.

Europa keurt bio-hervorming goed, België onthoudt zich

21/11/2017

De Europese Commissie heeft nieuwe regels goedgekeurd om biologische landbouw in Europa te vereenvoudigen. De wetgeving treedt vanaf juli 2020 in werking. Belgische politici konden geen overeenstemming bereiken en daarom onthield ons land zich.

Carrefour aanvaardt herbruikbare verpakkingen van klanten aan bedieningstogen

20/11/2017

Na een geslaagd testproject in de hypermarkt van Carrefour in Bierges, aanvaarden alle vestigingen van Carrefour Hypermarket en Market in eigen beheer vanaf nu herbruikbare zakjes en dozen die klanten zelf meebrengen aan de bedieningstogen van de winkels.

Greenpeace komt met kritische parodie op kerstreclame Coca-Cola

20/11/2017

Voor veel mensen betekent de kerstreclame van Coca-Cola op tv de echte start van de kerstperiode. Dit jaar heeft Greenpeace echter een parodie daarop gemaakt, waarin de organisatie de aandacht legt op de vervuiling waarvoor de frisdrankmaker verantwoordelijk is.

Back to top