Lichte groei voor AB InBev op krimpende biermarkt

Lichte groei voor AB InBev op krimpende biermarkt

Lichte groei voor AB InBev op krimpende biermarkt

Dankzij een sterk vierde kwartaal wist AB InBev zijn jaaromzet met 5,1% op te krikken tot 56,44 miljard dollar oftewel 46,3 miljard euro. Na een volumedaling met zo’n 2% in 2016 is er nu een lichte groei van 0,2%.

 

613 miljoen hectoliter

In een krimpende markt verkocht de Belgisch-Braziliaanse biergigant vorig jaar 613 miljoen hectoliter. Dat is een stijging met 0,2%, dankzij een sterk vierde kwartaal waarin de verkoop 1,6% steeg. Vooral de drie topmerken van de groep (Stella Artois, Budweiser en Corona) presteerden sterk: hun gecombineerde omzet klom liefst 9,8%. Daarmee is de slechte prestatie van 2016 doorgespoeld.

 

“De structurele wijziging van onze wereldwijde voetafdruk ten gevolge van de combinatie met SABMiller zorgt ervoor dat we ons richten op markten waar we een grotere groei kunnen realiseren”, klinkt het in het persbericht. Daarnaast profiteerde de groep ook van zijn ‘premiumisering’-strategie: daarbij zet het bedrijf in op een verbeterde consumentenervaring en meer keuzemogelijkheden met speciaalbieren.

 

Tegelijk is de voor AB InBev belangrijke Braziliaanse biermarkt eindelijk aan de beterhand: de jaaromzet steeg er 5,6%, in het vierde kwartaal kwam er zelfs 13,3% bij. In de VS daarentegen blijven Budweiser en Bud Light marktaandeel verliezen.

 

1,3 miljard aan synergieën

’s Werelds grootste brouwer zag zijn winst voor belastingen 13,4% klimmen tot 22,08 miljard dollar of 18,1 miljard euro. Die stijging is vooral toe te schrijven aan de synergieën sinds de overname van SABMiller: die zijn niet alleen groter, maar worden ook aan een sneller tempo gerealiseerd.

 

“De combinatie heeft geleid tot een geheel dat meer is dan de som van de delen”, luidt het. De bedrijfsintegratie was goed voor 1,3 miljard dollar aan synergieën en kostenbesparingen vorig jaar.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Franprix levert de boodschappen tot in de koelkast

25/05/2018

De Franse supermarktketen Franprix test de thuislevering van boodschappen wanneer niemand thuis is: de bezorger komt zelf binnen in huis. In de toekomst wil het de boodschappen zelfs voor klanten in de koelkast opruimen.

Filet Pur: De duurste supermarkt van West-Europa

25/05/2018

Waarom Carrefour het nieuws beheerste, Colruyt failliet gaat, multinationals moeten leren rekenen en de voedingsindustrie 3.0 voor de deur staat? Dat verneemt u in het slechts min of meer GDPR-conforme weekoverzicht van RetailDetail Food!

Waarom grote FMCG-fabrikanten meer geld vrijmaken voor innovatie

25/05/2018

Zowel Nestlé als Kraft Heinz maakten zopas nieuwe investeringen bekend in onderzoek en ontwikkeling. De grote merkfabrikanten voelen de hete adem van innovatieve startups in de nek en willen sneller schakelen.

“Minder verschillende tarieven voor statiegeld nodig”

24/05/2018

De tarieven voor statiegeld op leeggoed moeten eenvoudiger, bepleit het Vlaams Innovatieplatform voor de Logistiek. Het VIL roept op om het aantal statiegeldtarieven voor glazen flessen te herleiden tot drie tarieven voor losse flessen en drie tarieven voor bakken.

Multinationals gezakt voor gezonde voeding

24/05/2018

Voedingsmultinationals leveren nog te weinig inspanningen om hun producten gezonder te maken, zegt de Access to Nutrition Foundation. Nestlé, Unilever en Danone behoren tot de besten van de klas.  

Binnenkort geen sigaretten meer in de supermarkt?

23/05/2018

Supermarkten moeten stoppen met de verkoop van sigaretten, vindt Waals minister van Volksgezondheid Greoli. In een nieuw anti-tabaksplan zet Wallonië vooral op preventie in, maar de minister vraagt om tabak ook uit de rekken te halen.