Lidl België diervriendelijkste supermarkt van Europa

Lidl België diervriendelijkste supermarkt van Europa

Lidl België is uitgeroepen tot de meest diervriendelijke supermarkt van Europa door de Eurogroup for Animals. Dat is de Europese koepel van dierenrechtenorganisaties, waarvan het Belgische Gaia lid is.

Al vijf jaar geen paardenvlees in het aanbod

“Wat Lidl in België heeft gedaan voor dieren, verdient alle lof. Op vlak van paardenvlees is Lidl de enige supermarktketen in België die de stap heeft durven zetten om dit principieel niet in het aanbod op te nemen. Die beslissing dateert van 2011, maar ze houden er nog steeds aan vast. Hetzelfde geldt voor de inspanningen van Lidl om kooi-eieren zo veel mogelijk te weren. In verwerkte vorm zijn kooi-eieren zelfs niet langer te vinden in de eigen merkproducten van Lidl, zoals sauzen en mayonaises. Daarnaast biedt de supermarktketen de Faux Gras de Gaia aan, het 100% diervriendelijke alternatief voor foie gras. Hopelijk zet dit andere supermarktketens ook aan om te kiezen voor meer dierenwelzijn”, zei Gaia-voorzitter Michel Vandenbosch van Gaia bij de prijsuitreiking.

 

“Die beslissing heeft uiteraard commerciële gevolgen, maar toch houden we paardenvlees uit onze winkels zolang we onze klanten geen garanties kunnen bieden over de traceerbaarheid of behandeling van de dieren. Ook onder meer inzake non-castratie van varkens en het voeren van uitsluitend parkkonijnen waren we pioniers. Dat we daar een bekroning voor krijgen, doet ons enorm veel deugd”, reageert woordvoerder Pieterjan Rynwalt van Lidl.

 

De prijs werd voor de eerste keer uitgereikt. Bedoeling is dat hij een jaarlijks vervolg krijgt. Gaia wijst er trouwens op dat uit een opiniepeiling van Ipsos blijkt dat Vlamingen meer belang hechten aan dierenwelzijn dan aan cultuur, stedenbeleid, inburgering, landbouw, toerisme en nog een viertal andere bevoegdheden.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Carrefour aanvaardt herbruikbare verpakkingen van klanten aan bedieningstogen

20/11/2017

Na een succesvolle test in de Hypermarkt van Bierges aanvaardt Carrefour nu bij alle Hypermarkten en bij alle eigen Carrefour Markets herbruikbare verpakkingen van klanten aan bedieningstogen, om zo minder afval te hebben.

Greenpeace komt met kritische parodie op kerstreclame Coca-Cola

20/11/2017

Voor veel mensen betekent de kerstreclame van Coca-Cola op tv de echte start van de kerstperiode. Dit jaar komt Greenpeace echter op de proppen met een eigen parodie, waarin het de aandacht legt op de vervuiling waarvoor het bedrijf verantwoordelijk is.

Tweede Leuvense foodhal De Smidse geopend

20/11/2017

Vlaanderen is alweer een foodhal rijker: in Leuven opende dit weekend De Smidse. In de voormalige smederij van Stella Artois zijn nu een verpakkingsvrije winkel, aperobags van Jeroen De Pauw, een pasta-atelier en meer te vinden.

Alibaba investeert 2,5 miljard in Auchan-dochter

20/11/2017

De Chinese e-commercereus Alibaba heeft een belang van 36% genomen in supermarktbedrijf Sun Art Retail Group. Met 450 supermarkten is dat de tweede grootste supermarktketen van China, en de Franse retailer Auchan is er de grootste aandeelhouder.

Colruyt controleert vleesleveranciers nu ook zelf

20/11/2017

Colruyt verscherpt de controle op zijn vleesproducten na de reeks schandalen die de vleessector de voorbije maanden alweer in een negatief daglicht stelde. In opdracht van de warenhuisketen licht een externe partner de slachthuizen onaangekondigd door.

Popsss verkoopt Belgische topwijnen in pop(sss)-up store

17/11/2017

Wijndistributeur Popsss, die uitsluitend wijnen van Belgische wijnboeren online verdeelt, opent een tijdelijke winkel in hartje Brussel. Tot het einde van het jaar vinden wijnliefhebbers er onder andere de fijnproeverscollectie "Crazy Belgians".

Back to top