Lidl België diervriendelijkste supermarkt van Europa

Lidl België diervriendelijkste supermarkt van Europa

Lidl België is uitgeroepen tot de meest diervriendelijke supermarkt van Europa door de Eurogroup for Animals. Dat is de Europese koepel van dierenrechtenorganisaties, waarvan het Belgische Gaia lid is.

Al vijf jaar geen paardenvlees in het aanbod

“Wat Lidl in België heeft gedaan voor dieren, verdient alle lof. Op vlak van paardenvlees is Lidl de enige supermarktketen in België die de stap heeft durven zetten om dit principieel niet in het aanbod op te nemen. Die beslissing dateert van 2011, maar ze houden er nog steeds aan vast. Hetzelfde geldt voor de inspanningen van Lidl om kooi-eieren zo veel mogelijk te weren. In verwerkte vorm zijn kooi-eieren zelfs niet langer te vinden in de eigen merkproducten van Lidl, zoals sauzen en mayonaises. Daarnaast biedt de supermarktketen de Faux Gras de Gaia aan, het 100% diervriendelijke alternatief voor foie gras. Hopelijk zet dit andere supermarktketens ook aan om te kiezen voor meer dierenwelzijn”, zei Gaia-voorzitter Michel Vandenbosch van Gaia bij de prijsuitreiking.

 

“Die beslissing heeft uiteraard commerciële gevolgen, maar toch houden we paardenvlees uit onze winkels zolang we onze klanten geen garanties kunnen bieden over de traceerbaarheid of behandeling van de dieren. Ook onder meer inzake non-castratie van varkens en het voeren van uitsluitend parkkonijnen waren we pioniers. Dat we daar een bekroning voor krijgen, doet ons enorm veel deugd”, reageert woordvoerder Pieterjan Rynwalt van Lidl.

 

De prijs werd voor de eerste keer uitgereikt. Bedoeling is dat hij een jaarlijks vervolg krijgt. Gaia wijst er trouwens op dat uit een opiniepeiling van Ipsos blijkt dat Vlamingen meer belang hechten aan dierenwelzijn dan aan cultuur, stedenbeleid, inburgering, landbouw, toerisme en nog een viertal andere bevoegdheden.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

AB InBev doet twee Duitse bieren van de hand

17/01/2018

AB InBev doet met Diebels en Hasseröder twee Duitse biermerken van de hand. Die komen nu, samen met hun brouwerijen, in bezit van het investeringsfonds CKCF. Dat wil meer investeren in de twee bieren.

Nutella eet Amerikaanse chocoladetak Nestlé op

17/01/2018

Nestlé heeft in Ferrero een koper gevonden voor zijn Amerikaanse chocolade-afdeling. Voor 2,4 miljard euro wordt de producent van Nutella de derde grootste chocoladeproducent ter wereld en kan Nestlé zich in de VS op gezondere producten gaan concentreren.

Komt er een verbod op energiedranken voor minderjarigen?

16/01/2018

Nederland stelt een onderzoek in naar energiedrankjes bij jongeren, nadat de Nederlandse Vereniging voor Kindergeneeskunde een verbod vroeg op de verkoop ervan aan minderjarigen. Ook in België wijzen artsen op de schadelijke effecten van zulke dranken.

Macron wil Franse baguette werelderfgoed maken

15/01/2018

De Franse president Macron wil samen met de bond van Franse bakkers het Franse stokbrood tot Unesco-werelderfgoed laten uitroepen. Het wil zo het voorbeeld volgen van het Belgische bier en de Napolitaanse pizza.

Meer buurtsupermarkten de hele dag open op zondag?

15/01/2018

Buurtwinkels met meer dan vijf medewerkers moeten op zondag de hele dag open kunnen blijven, vindt het NSZ. De zelfstandigenvereniging pleit ervoor om de personeelslimiet op te trekken naar tien. Maar dat is minder evident dan het klinkt, zegt Unizo.

Back to top