Lidl België diervriendelijkste supermarkt van Europa | RetailDetail

Lidl België diervriendelijkste supermarkt van Europa

Lidl België diervriendelijkste supermarkt van Europa

Lidl België is uitgeroepen tot de meest diervriendelijke supermarkt van Europa door de Eurogroup for Animals. Dat is de Europese koepel van dierenrechtenorganisaties, waarvan het Belgische Gaia lid is.

Al vijf jaar geen paardenvlees in het aanbod

“Wat Lidl in België heeft gedaan voor dieren, verdient alle lof. Op vlak van paardenvlees is Lidl de enige supermarktketen in België die de stap heeft durven zetten om dit principieel niet in het aanbod op te nemen. Die beslissing dateert van 2011, maar ze houden er nog steeds aan vast. Hetzelfde geldt voor de inspanningen van Lidl om kooi-eieren zo veel mogelijk te weren. In verwerkte vorm zijn kooi-eieren zelfs niet langer te vinden in de eigen merkproducten van Lidl, zoals sauzen en mayonaises. Daarnaast biedt de supermarktketen de Faux Gras de Gaia aan, het 100% diervriendelijke alternatief voor foie gras. Hopelijk zet dit andere supermarktketens ook aan om te kiezen voor meer dierenwelzijn”, zei Gaia-voorzitter Michel Vandenbosch van Gaia bij de prijsuitreiking.

 

“Die beslissing heeft uiteraard commerciële gevolgen, maar toch houden we paardenvlees uit onze winkels zolang we onze klanten geen garanties kunnen bieden over de traceerbaarheid of behandeling van de dieren. Ook onder meer inzake non-castratie van varkens en het voeren van uitsluitend parkkonijnen waren we pioniers. Dat we daar een bekroning voor krijgen, doet ons enorm veel deugd”, reageert woordvoerder Pieterjan Rynwalt van Lidl.

 

De prijs werd voor de eerste keer uitgereikt. Bedoeling is dat hij een jaarlijks vervolg krijgt. Gaia wijst er trouwens op dat uit een opiniepeiling van Ipsos blijkt dat Vlamingen meer belang hechten aan dierenwelzijn dan aan cultuur, stedenbeleid, inburgering, landbouw, toerisme en nog een viertal andere bevoegdheden.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Eerste Belgische stadswinkel voor The Belgian Chocolate House

19/07/2018

Voor het eerst opent The Belgian Chocolate House (de grootste chocoladeretailer ter wereld met liefst 1000 ton per jaar) een boetiek in een Belgische winkelstraat. Klanten kunnen er ook ter plaatse consumeren.

Carrefour lanceert personal shopper en levering binnen 1,5 uur

19/07/2018

Supermarktketen Carrefour schakelt een tandje bij in service: een personal shopper kiest je producten uit, een bakfiets levert die binnen anderhalf uur thuis. "Retailers moeten het verschil maken in service, en dit is nog maar het begin", vertelt RetailDetail-stichter Jorg Snoeck.

Minister Peeters toch akkoord met brugpensioenplan Carrefour

18/07/2018

Zoals verwacht heeft economieminister Kris Peeters het herstructureringsplan van Carrefour goedgekeurd, inclusief de 'brugpensioen'-regeling. De minister zei dat hij zekerheid voor werknemers verkoos boven het bestrijden van "een verkeerd signaal".

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.