Lidl België diervriendelijkste supermarkt van Europa | RetailDetail

Lidl België diervriendelijkste supermarkt van Europa

Lidl België diervriendelijkste supermarkt van Europa

Lidl België is uitgeroepen tot de meest diervriendelijke supermarkt van Europa door de Eurogroup for Animals. Dat is de Europese koepel van dierenrechtenorganisaties, waarvan het Belgische Gaia lid is.

Al vijf jaar geen paardenvlees in het aanbod

“Wat Lidl in België heeft gedaan voor dieren, verdient alle lof. Op vlak van paardenvlees is Lidl de enige supermarktketen in België die de stap heeft durven zetten om dit principieel niet in het aanbod op te nemen. Die beslissing dateert van 2011, maar ze houden er nog steeds aan vast. Hetzelfde geldt voor de inspanningen van Lidl om kooi-eieren zo veel mogelijk te weren. In verwerkte vorm zijn kooi-eieren zelfs niet langer te vinden in de eigen merkproducten van Lidl, zoals sauzen en mayonaises. Daarnaast biedt de supermarktketen de Faux Gras de Gaia aan, het 100% diervriendelijke alternatief voor foie gras. Hopelijk zet dit andere supermarktketens ook aan om te kiezen voor meer dierenwelzijn”, zei Gaia-voorzitter Michel Vandenbosch van Gaia bij de prijsuitreiking.

 

“Die beslissing heeft uiteraard commerciële gevolgen, maar toch houden we paardenvlees uit onze winkels zolang we onze klanten geen garanties kunnen bieden over de traceerbaarheid of behandeling van de dieren. Ook onder meer inzake non-castratie van varkens en het voeren van uitsluitend parkkonijnen waren we pioniers. Dat we daar een bekroning voor krijgen, doet ons enorm veel deugd”, reageert woordvoerder Pieterjan Rynwalt van Lidl.

 

De prijs werd voor de eerste keer uitgereikt. Bedoeling is dat hij een jaarlijks vervolg krijgt. Gaia wijst er trouwens op dat uit een opiniepeiling van Ipsos blijkt dat Vlamingen meer belang hechten aan dierenwelzijn dan aan cultuur, stedenbeleid, inburgering, landbouw, toerisme en nog een viertal andere bevoegdheden.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Lidl opent restaurant voor blokkende studenten

22/05/2018

Lidl wil studenten in de ‘blok’ helpen om gezond te eten: de supermarktketen opent een pop-uprestaurant in Gent, dat 24 uur op 24 en 7 dagen op 7 open is om studenten door de examenperiode te loodsen.

Carrefour genoodzaakt om honderden Dia-winkels te sluiten

22/05/2018

Carrefour vindt geen kopers voor honderden van zijn voormalige Dia-winkels in Frankrijk. Bijna 230 vestigingen zullen daardoor waarschijnlijk de deuren moeten sluiten. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Carrefour geeft meer details over transformatieplan

22/05/2018

Gezondheid en digitalisering zijn speerpunten in de plannen van Carrefour Belgium. Binnenkort kunnen klanten e-commerce bestellingen afhalen of terugbrengen in alle Express buurtwinkels. In de hypermarkten maakt non-food plaats voor bio en horeca.

Filet Pur: Snoep maar lekker verder!

18/05/2018

Hoe Colruyt zo goedkoop kan blijven, wat Albert Heijn bekokstooft in het versrayon, waarom Delhaize glutenvrij wordt en hoe vrolijk het er bij Aldi aan toe gaat? Dat verneemt u in het pittig gekruide weekoverzicht van RetailDetail Food.