Lidl België kiest voor duurzame plastic zakjes

Lidl België kiest voor duurzame plastic zakjes

Lidl België kiest voor duurzame plastic zakjes
Shutterstock

Lidl België wil de afvalberg verkleinen door alvast zijn niet-duurzame plastic zakjes uit de wereld te bannen. De maatregel past in een ruimere strategie, waarmee Lidl tegen 2025 minstens 20% minder plastics hoopt te verbruiken.

 

"Plastic weren is prioritair"

Na de zomer zijn in de Belgische filialen van Lidl enkel nog duurzame draagtassen te verkrijgen. De klassieke plastic zakjes verdwijnen van achter de toonbank, een maatregel die de supermarktketen - en de afvalberg - een besparing van 200 ton plastic per jaar zal opleveren. De suikerrieten tas, een stoffen Fairtrade zak en de stevige big shopper blijven wel behouden en vormen volgens Lidl een evenwaardig en duurzaam alternatief voor de tas die klanten tot dusver voor 10 eurocent konden kopen aan de kassa.

 

"Plasticreductie staat bovenaan het lijstje van maatregelen waarmee we de ecologische voetafdruk van Lidl willen verkleinen," zegt Philippe Weiler, hoofd duurzaamheid bij Lidl België. Ook moeten alle kunststofverpakkingen van de huismerken, nu goed voor 90% van het totale productaanbod, tegen 2025 volledig recycleerbaar zijn. Met dat streefdoel geeft Lidl België gehoor aan de recent aangekondigde Europese kunststofstrategie van de Europese Commissie.

 

Eerste stap

Vandaag biedt Lidl al heel wat producten in bulk aan, vooral groenten fruit, en ontwikkelt het samen met leveranciers procedures om plastic zo veel mogelijk uit de rekken te weren. "We willen hiermee een voorbeeld stellen," aldus Weiler, voor wie het koppelen van concrete cijfers aan de doelstellingen een extra stimulans betekent. Ook andere supermarktketens werken aan een duurzaam, plastic-arm beleid: zo blijkt ook Delhaize alternatieven voor de plastic zakjes uit te proberen. Bij Carrefour zijn er daarentegen nog geen plannen om het gebruik van plastic draagtassen terug te dringen.

 

De plannen van Lidl België gaan voorlopig nog niet zo ver als wat de Vlaamse regering, in navolging van Brussel en Wallonië, zou willen: een totaalverbod op het gebruik van plastic zakjes in supermarkten, dat wereldwijd al in meer dan dertig landen van kracht is. Ook voert Lidl in Vlaanderen voorlopig nog geen composteerbare zakjes in als verpakking voor verse groenten en fruit, al zitten die plannen wel in de pijplijn. Lidl telt meer dan 300 filialen in België en heeft zo’n 10.000 winkels in 27 landen. 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Coca-Cola groeit dankzij Light en Zero

25/04/2018

In zijn eerste kwartaal noteerde Coca-Cola een omzetdaling met 16%, maar dat is voor de frisdrankenproducent nog steeds beter dan verwacht. Op eigen kracht verhoogt Coca-Cola de omzet met 5%, onder meer door de herlancering van zijn suikervrije drankjes.

Carrefour België rondt kaap van 300 Express-winkels

24/04/2018

Morgenavond opent Carrefour zijn 300ste Express-winkel in België, nummer 92 alweer in de Brusselse regio. Dat is een belangrijke mijlpaal voor de winkelketen, die in de nieuwe Express ook zijn herwerkt winkelconcept voor doorgaande klanten lanceert.

Vijf jaar na ramp Rana Plaza: “Te weinig overheidsmaatregelen”

24/04/2018

Vijf jaar na de instorting van de kledingfabrieken Rana Plaza in Bangladesh neemt België weinig dwingende maatregelen om producenten tot duurzamere productie te verplichten. Dat blijkt uit nieuw onderzoek van de KULeuven.

Albert Heijn test ‘rustig-aan-kassa’

24/04/2018

Albert Heijn heeft een proefproject opgestart met een ‘rustig-aan-kassa’. De supermarktketen geeft daarmee gehoor aan de verzuchtingen van klanten die net niét snel willen winkelen en graag tijd maken voor een praatje aan de kassa.

Mayonaisemerk Hellmann’s opent eigen deli in Antwerpen

23/04/2018

Op de Antwerpse Grote Markt heeft Unilever voor haar sauzenmerk Hellmann’s een deli in New Yorkse stijl geopend. De broodjes- en burgerbar “Richard’s by Hellmann’s” is wel slechts een pop-up, die zes weken open blijft.

Nestlé is de vier vingers van KitKat kwijt

23/04/2018

De vier ‘vingers’ van de chocoladereep KitKat zijn niet typisch genoeg om Nestlé het alleenrecht ervoor toe te kennen. Het Europees Gerechtshof beslecht zo een lange juridische strijd tussen KitKat en Leo.