Lidl bouwt nieuw dc aan de A15

Lidl bouwt nieuw dc aan de A15

Supermarktketen Lidl wil een nieuw distributiecentrum bouwen aan de A15 bij Oosterhout, op een kavel van 16 hectare op Park15 langs de snelweg. Wanneer de bouw begint en wat de bouwkosten zijn, is nog niet bekend.

Derde duurzame distributiecentrum

Het toekomstige distributiecentrum op het bedrijventerrein tussen Arnhem en Nijmegen in de Overbetuwe wordt voor Lidl het derde duurzame pand dat de keten laat bouwen. Ook het distributiecentrum in Heerenveen (dat Lidl drie jaar geleden opende) en dat in Waddinxveen (dat momenteel nog in aanbouw is) zijn duurzaam ontworpen.

 

De aandacht van de discounter gaat vooralsnog eerst uit naar de locatie in Waddinxveen. Dit complex op bedrijvenpark Logistiek Park A12 is 50.000 m² groot en moet het duurzaamste distributiecentrum van Nederland worden. Met de bouw is een investering van ruim 70 miljoen euro gemoeid. Lidl Waddinxveen moet in januari 2017 operationeel zijn.

 

Ledverlichting en zonnepanelen 

Het nieuwe distributiecentrum in Waddinxveen wordt verlicht met ledlampen en krijgt meer dan 4000 zonnepanelen op het dak. Hiermee is het gebouw op een zonnige dag volledig zelfvoorzienend. Er komt geen gasaansluiting, waardoor het distributiecentrum kan draaien zonder gebruik van fossiele brandstoffen. Het regenwater wordt opgevangen voor onder meer de naastgelegen landbouwkassen. Het nieuwe distributiecentrum heeft van BREEAM, de organisatie die wereldwijd duurzame gebouwen beoordeelt, de hoogste certificering Outstanding.

 

Lidl Nederland wil waar mogelijk nieuwe ontwikkelingen en innovaties toepassen om de ecologische voetafdruk steeds verder te verminderen. Door te besparen op energieverbruik, grondstoffen en gebruik van duurzame bouwmaterialen wil de discounter kosten- en milieubewust ondernemen. De discountketen houdt ook rekening met de omgeving en de ontwikkeling van lokale flora en fauna: zo worden er in Waddinxveen 250 bomen geplant en zorgt een natuurvriendelijk beheerplan voor duurzaam medegebruik van planten en dieren in het omliggende gebied. Ook de leveranciers van het nieuwe distributiecentrum zullen straks gebruik maken van duurzame en verantwoorde recyclebare materialen.

 

Gericht op duurzaamheid

Lidl is al enige jaren sterk gericht op duurzaamheid: zo is voor nieuwe Lidl-winkels het Energielabel A++++ de standaard. Het distributiecentrum in Heerenveen is al gecertificeerd met het BREEAM **** Excellent oplevercertificaat van de Dutch Green Building Council. Ook Lidl Heerenveen heeft geen gasaansluiting: de bodemwarmte en restwarmte van de koelinstallaties worden gebruikt om te verwarmen. Het gebouw heeft HR+++-glas en er branden alleen ledlampen. Het gebouw kostte destijds 42 miljoen euro.

 

Momenteel belevert Lidl de ruim 400 winkels in Nederland vanuit vijf distributiecentra: naast Heerenveen is dat vanuit Etten-Leur, Tiel, Weert en Zwaag.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Komt er een verbod op energiedranken voor minderjarigen?

16/01/2018

Nederland stelt een onderzoek in naar energiedrankjes bij jongeren, nadat de Nederlandse Vereniging voor Kindergeneeskunde een verbod vroeg op de verkoop ervan aan minderjarigen. Ook in België wijzen artsen op de schadelijke effecten van zulke dranken.

Macron wil Franse baguette werelderfgoed maken

15/01/2018

De Franse president Macron wil samen met de bond van Franse bakkers het Franse stokbrood tot Unesco-werelderfgoed laten uitroepen. Het wil zo het voorbeeld volgen van het Belgische bier en de Napolitaanse pizza.

Meer buurtsupermarkten de hele dag open op zondag?

15/01/2018

Buurtwinkels met meer dan vijf medewerkers moeten op zondag de hele dag open kunnen blijven, vindt het NSZ. De zelfstandigenvereniging pleit ervoor om de personeelslimiet op te trekken naar tien. Maar dat is minder evident dan het klinkt, zegt Unizo.

Lactalis roept 12 miljoen verpakkingen babymelk terug

15/01/2018

In Frankrijk is een heus schandaal ontstaan rond babymelk van zuivelproducent Lactalis, die besmet is geraakt met salmonella. Daarbij heeft het bedrijf maar liefst 12 miljoen verpakkingen in 83 landen uit de winkelrekken moeten halen.

Ophef over etnisch profilerende klantenprofielen bij Albert Heijn

15/01/2018

Een blanke man met bril staat symbool voor de premiumklant bij Albert Heijn, een vrouw en kind met donkere huidskleur voor de budgetklant. Met deze klantenprofielen leerden medewerkers bij AH de klanten kennen, tot er vrijdag ophef over ontstond.

Johma-salades tijdelijk uit winkelrekken bij Albert Heijn

15/01/2018

Supermarktketen Albert Heijn kampt momenteel met een tekort aan Johma-salades. Producent en supermarkt komen immers niet tot een vergelijk tijdens nieuwe contractbesprekingen, waardoor Johma niet meer levert.

Back to top