Lidl bouwt nieuw dc aan de A15

Lidl bouwt nieuw dc aan de A15

Supermarktketen Lidl wil een nieuw distributiecentrum bouwen aan de A15 bij Oosterhout, op een kavel van 16 hectare op Park15 langs de snelweg. Wanneer de bouw begint en wat de bouwkosten zijn, is nog niet bekend.

Derde duurzame distributiecentrum

Het toekomstige distributiecentrum op het bedrijventerrein tussen Arnhem en Nijmegen in de Overbetuwe wordt voor Lidl het derde duurzame pand dat de keten laat bouwen. Ook het distributiecentrum in Heerenveen (dat Lidl drie jaar geleden opende) en dat in Waddinxveen (dat momenteel nog in aanbouw is) zijn duurzaam ontworpen.

 

De aandacht van de discounter gaat vooralsnog eerst uit naar de locatie in Waddinxveen. Dit complex op bedrijvenpark Logistiek Park A12 is 50.000 m² groot en moet het duurzaamste distributiecentrum van Nederland worden. Met de bouw is een investering van ruim 70 miljoen euro gemoeid. Lidl Waddinxveen moet in januari 2017 operationeel zijn.

 

Ledverlichting en zonnepanelen 

Het nieuwe distributiecentrum in Waddinxveen wordt verlicht met ledlampen en krijgt meer dan 4000 zonnepanelen op het dak. Hiermee is het gebouw op een zonnige dag volledig zelfvoorzienend. Er komt geen gasaansluiting, waardoor het distributiecentrum kan draaien zonder gebruik van fossiele brandstoffen. Het regenwater wordt opgevangen voor onder meer de naastgelegen landbouwkassen. Het nieuwe distributiecentrum heeft van BREEAM, de organisatie die wereldwijd duurzame gebouwen beoordeelt, de hoogste certificering Outstanding.

 

Lidl Nederland wil waar mogelijk nieuwe ontwikkelingen en innovaties toepassen om de ecologische voetafdruk steeds verder te verminderen. Door te besparen op energieverbruik, grondstoffen en gebruik van duurzame bouwmaterialen wil de discounter kosten- en milieubewust ondernemen. De discountketen houdt ook rekening met de omgeving en de ontwikkeling van lokale flora en fauna: zo worden er in Waddinxveen 250 bomen geplant en zorgt een natuurvriendelijk beheerplan voor duurzaam medegebruik van planten en dieren in het omliggende gebied. Ook de leveranciers van het nieuwe distributiecentrum zullen straks gebruik maken van duurzame en verantwoorde recyclebare materialen.

 

Gericht op duurzaamheid

Lidl is al enige jaren sterk gericht op duurzaamheid: zo is voor nieuwe Lidl-winkels het Energielabel A++++ de standaard. Het distributiecentrum in Heerenveen is al gecertificeerd met het BREEAM **** Excellent oplevercertificaat van de Dutch Green Building Council. Ook Lidl Heerenveen heeft geen gasaansluiting: de bodemwarmte en restwarmte van de koelinstallaties worden gebruikt om te verwarmen. Het gebouw heeft HR+++-glas en er branden alleen ledlampen. Het gebouw kostte destijds 42 miljoen euro.

 

Momenteel belevert Lidl de ruim 400 winkels in Nederland vanuit vijf distributiecentra: naast Heerenveen is dat vanuit Etten-Leur, Tiel, Weert en Zwaag.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Popsss verkoopt Belgische topwijnen in pop(sss)-up store

17/11/2017

Wijndistributeur Popsss, die uitsluitend wijnen van Belgische wijnboeren online verdeelt, opent een tijdelijke winkel in hartje Brussel. Tot het einde van het jaar vinden wijnliefhebbers er onder andere de fijnproeverscollectie "Crazy Belgians".

Filet Pur: Een kwestie van indigestie

17/11/2017

In sommige hoofdkwartieren stijgt de nervositeit zienderogen, maar voor fijnproevers was het geen al te kwade week. Iets gemist? Met het pittig gekruide overzicht van RetailDetail Food bent u weer helemaal mee!

‘Back to the future’ in food met Jean-Pierre Roelands

17/11/2017

In food gaan we ‘back to the future’, gelooft Jean-Pierre Roelands, die meer dan 20 jaar lang commercieel directeur van de Colruyt Group was en exclusief op de RetailDetail Night zijn visie op de toekomt van foodretail deelt.

 

"Onthaalmoeder wordt winkelier"

17/11/2017

Marieke Vermeire runt met haar man de Carrefour Express aan de Luikersteenweg in Hasselt. "Toevallig was Carrefour, net op het moment dat wij de stap overwogen, op zoek naar franchisenemers om het pand uit te baten en zo hebben we elkaar gevonden."

Delhaize schenkt zeven miljoen maaltijden weg

17/11/2017

Tegen 2020 wil Delhaize de helft van haar onverkochte voedingsproducten kunnen schenken aan sociale verenigingen. Daarmee zet de supermarktketen een tandje bij in de strijd tegen voedselverspilling.

RetailDetail Food #25 staat online

17/11/2017

Hoe gaan foodwinkeliers om met agressieve klanten in de winkel? Dat is één van de thema’s in het 25e nummer van RetailDetail Food, de gepersonaliseerde krant voor supermarktondernemers.

Back to top