Lidl introduceert fairtradecacao in huismerk ontbijtgranen

Lidl introduceert fairtradecacao in huismerk ontbijtgranen

Alle ontbijtgranen met chocolade van het Lidl-huismerk Crownfield bevatten voortaan 100% fairtrade gecertificeerde cacao. De versdiscounter is naar eigen zeggen de eerste supermarktketen in ons land die dergelijke stap zet.

Goed voor consument én boer

“Door voortaan enkel 100% fairtradecacao te gebruiken in onze zeer succesvolle ontbijtgranen willen we stap voor stap fairtradeproducten of -ingrediënten introduceren in ons aanbod en ons mainstream productaanbod geleidelijk aan verduurzamen”, zegt Philippe Weiler, duurzaamheidsverantwoordelijke bij Lidl Belgium. “En dit vanzelfsprekend tegen een scherpe prijs. Dat komt onze klanten ten goede, maar ook de boeren bij wie we rechtstreeks of onrechtstreeks aankopen.”

 

“Gezien de grote schaal waarop Lidl inkoopt en verkoopt, maken we met de beslissing om fairtrade-ingrediënten verder te promoten een belangrijk verschil. Fairtrade kan immers enkel succesvol zijn indien de schaal waarop de producten geteeld worden en de afzet bij de consument voldoende groot is”, gaat Weiler voort.

 

Jaar na jaar meer Fairtrade

Met de introductie van fairtradecacao in zijn ontbijtgranen is Lidl niet aan zijn proefstuk toe: de keten startte al in 2005 met de verkoop van bananen met fairtradekeurmerk en sinds 2008 is het aanbod verder uitgebreid met acht producten, waaronder ook chocolade, koffie en thee.

 

“We zijn verheugd om vast te stellen dat Lidl zijn engagement op gebied van fairtrade versterkt”,  zegt een tevreden Nicolas Lambert, directeur Fairtrade Belgium. “De introductie van ontbijtgranen die ons ‘cacao’-programma ondersteunen en een verdere aanvulling zijn van het bestaande fairtradeaanbod bij Lidl is een volgende stap in het kader van eerlijke handel. Het ‘cacao’-programma biedt nieuwe perspectieven voor de kleine cacaoproducenten. Het laat hen toe om een groter deel van hun productie te verkopen aan een eerlijke prijs. Verder draagt het programma ook bij tot het verbeteren van de werkomstandigheden en meer respect voor het milieu.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Neemt Unilever tonicmerk Fever-Tree over?

19/01/2018

Het tonicmerk Fever-Tree heeft een nieuwe bestuurder aangesteld: Kevin Havelock, hoofd van de afdeling frisdranken van Unilever. De benoeming leidt tot speculaties dat Unilever moederbedrijf Fevertree Drinks wil overnemen en stuwt het aandeel de hoogte in.

Filet Pur: Een haar in de plastieksoep

19/01/2018

Zijn retailers ruziemakers en bedriegers? Moeten energiedrankjes verboden worden? Staat Carrefour voor een sanering en wordt Delhaize zo Hollands als kaas? Alweer een bewogen week, zoals blijkt uit het plasticvrije overzicht van RetailDetail Food.

Colruyt en PepsiCo begraven de strijdbijl: weer Pepsi in de rekken

19/01/2018

Het vertrouwde assortiment van Pepsi en Lay’s komt weer in de rekken bij Colruyt. In november startte de keten een boycot tegen 29 producten van PepsiCo, omdat de merkproducent geen lagere prijzen wilde geven, maar de supermarktketen stopt daar nu mee.

Recordomzet voor BelOrta

19/01/2018

Groente- en fruitbedrijf BelOrta heeft in 2017 een recordomzet gehaald van 439 miljoen euro, een stijging van 7% ten opzichte van een jaar eerder. Het volume steeg met 2,5% en nadert de 500 miljoen kilogram.

Aldi Nord en Aldi Süd werken samen voor dierenwelzijn

18/01/2018

Aldi Nord en Aldi Süd slaan de handen in elkaar voor een unieke samenwerking: de discountbroers lanceren samen een eigen keurmerk voor dierenwelzijn. Het label Fair & Gut start enkel in Duitsland en voor gevogelteproducten, maar wordt later uitgebreid.

Hoe weinig suiker is te weinig? Rewe test de limieten met chocoladepudding

18/01/2018

Hoe weinig suiker kan een mens verdragen? Dat test de Duitse supermarktketen Rewe met een klantenbevraging. Het wil het suikergehalte in huismerkproducten verlagen, maar de consument beslist zelf hoeveel.

Back to top