Lidl introduceert fairtradecacao in huismerk ontbijtgranen | RetailDetail

Lidl introduceert fairtradecacao in huismerk ontbijtgranen

Lidl introduceert fairtradecacao in huismerk ontbijtgranen

Alle ontbijtgranen met chocolade van het Lidl-huismerk Crownfield bevatten voortaan 100% fairtrade gecertificeerde cacao. De versdiscounter is naar eigen zeggen de eerste supermarktketen in ons land die dergelijke stap zet.

Goed voor consument én boer

“Door voortaan enkel 100% fairtradecacao te gebruiken in onze zeer succesvolle ontbijtgranen willen we stap voor stap fairtradeproducten of -ingrediënten introduceren in ons aanbod en ons mainstream productaanbod geleidelijk aan verduurzamen”, zegt Philippe Weiler, duurzaamheidsverantwoordelijke bij Lidl Belgium. “En dit vanzelfsprekend tegen een scherpe prijs. Dat komt onze klanten ten goede, maar ook de boeren bij wie we rechtstreeks of onrechtstreeks aankopen.”

 

“Gezien de grote schaal waarop Lidl inkoopt en verkoopt, maken we met de beslissing om fairtrade-ingrediënten verder te promoten een belangrijk verschil. Fairtrade kan immers enkel succesvol zijn indien de schaal waarop de producten geteeld worden en de afzet bij de consument voldoende groot is”, gaat Weiler voort.

 

Jaar na jaar meer Fairtrade

Met de introductie van fairtradecacao in zijn ontbijtgranen is Lidl niet aan zijn proefstuk toe: de keten startte al in 2005 met de verkoop van bananen met fairtradekeurmerk en sinds 2008 is het aanbod verder uitgebreid met acht producten, waaronder ook chocolade, koffie en thee.

 

“We zijn verheugd om vast te stellen dat Lidl zijn engagement op gebied van fairtrade versterkt”,  zegt een tevreden Nicolas Lambert, directeur Fairtrade Belgium. “De introductie van ontbijtgranen die ons ‘cacao’-programma ondersteunen en een verdere aanvulling zijn van het bestaande fairtradeaanbod bij Lidl is een volgende stap in het kader van eerlijke handel. Het ‘cacao’-programma biedt nieuwe perspectieven voor de kleine cacaoproducenten. Het laat hen toe om een groter deel van hun productie te verkopen aan een eerlijke prijs. Verder draagt het programma ook bij tot het verbeteren van de werkomstandigheden en meer respect voor het milieu.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Franprix levert de boodschappen tot in de koelkast

25/05/2018

De Franse supermarktketen Franprix test de thuislevering van boodschappen wanneer niemand thuis is: de bezorger komt zelf binnen in huis. In de toekomst wil het de boodschappen zelfs voor klanten in de koelkast opruimen.

Filet Pur: De duurste supermarkt van West-Europa

25/05/2018

Waarom Carrefour het nieuws beheerste, Colruyt failliet gaat, multinationals moeten leren rekenen en de voedingsindustrie 3.0 voor de deur staat? Dat verneemt u in het slechts min of meer GDPR-conforme weekoverzicht van RetailDetail Food!

Waarom grote FMCG-fabrikanten meer geld vrijmaken voor innovatie

25/05/2018

Zowel Nestlé als Kraft Heinz maakten zopas nieuwe investeringen bekend in onderzoek en ontwikkeling. De grote merkfabrikanten voelen de hete adem van innovatieve startups in de nek en willen sneller schakelen.

“Minder verschillende tarieven voor statiegeld nodig”

24/05/2018

De tarieven voor statiegeld op leeggoed moeten eenvoudiger, bepleit het Vlaams Innovatieplatform voor de Logistiek. Het VIL roept op om het aantal statiegeldtarieven voor glazen flessen te herleiden tot drie tarieven voor losse flessen en drie tarieven voor bakken.

Multinationals gezakt voor gezonde voeding

24/05/2018

Voedingsmultinationals leveren nog te weinig inspanningen om hun producten gezonder te maken, zegt de Access to Nutrition Foundation. Nestlé, Unilever en Danone behoren tot de besten van de klas.  

Binnenkort geen sigaretten meer in de supermarkt?

23/05/2018

Supermarkten moeten stoppen met de verkoop van sigaretten, vindt Waals minister van Volksgezondheid Greoli. In een nieuw anti-tabaksplan zet Wallonië vooral op preventie in, maar de minister vraagt om tabak ook uit de rekken te halen.