Lidl introduceert fairtradecacao in huismerk ontbijtgranen | RetailDetail

Lidl introduceert fairtradecacao in huismerk ontbijtgranen

Lidl introduceert fairtradecacao in huismerk ontbijtgranen

Alle ontbijtgranen met chocolade van het Lidl-huismerk Crownfield bevatten voortaan 100% fairtrade gecertificeerde cacao. De versdiscounter is naar eigen zeggen de eerste supermarktketen in ons land die dergelijke stap zet.

Goed voor consument én boer

“Door voortaan enkel 100% fairtradecacao te gebruiken in onze zeer succesvolle ontbijtgranen willen we stap voor stap fairtradeproducten of -ingrediënten introduceren in ons aanbod en ons mainstream productaanbod geleidelijk aan verduurzamen”, zegt Philippe Weiler, duurzaamheidsverantwoordelijke bij Lidl Belgium. “En dit vanzelfsprekend tegen een scherpe prijs. Dat komt onze klanten ten goede, maar ook de boeren bij wie we rechtstreeks of onrechtstreeks aankopen.”

 

“Gezien de grote schaal waarop Lidl inkoopt en verkoopt, maken we met de beslissing om fairtrade-ingrediënten verder te promoten een belangrijk verschil. Fairtrade kan immers enkel succesvol zijn indien de schaal waarop de producten geteeld worden en de afzet bij de consument voldoende groot is”, gaat Weiler voort.

 

Jaar na jaar meer Fairtrade

Met de introductie van fairtradecacao in zijn ontbijtgranen is Lidl niet aan zijn proefstuk toe: de keten startte al in 2005 met de verkoop van bananen met fairtradekeurmerk en sinds 2008 is het aanbod verder uitgebreid met acht producten, waaronder ook chocolade, koffie en thee.

 

“We zijn verheugd om vast te stellen dat Lidl zijn engagement op gebied van fairtrade versterkt”,  zegt een tevreden Nicolas Lambert, directeur Fairtrade Belgium. “De introductie van ontbijtgranen die ons ‘cacao’-programma ondersteunen en een verdere aanvulling zijn van het bestaande fairtradeaanbod bij Lidl is een volgende stap in het kader van eerlijke handel. Het ‘cacao’-programma biedt nieuwe perspectieven voor de kleine cacaoproducenten. Het laat hen toe om een groter deel van hun productie te verkopen aan een eerlijke prijs. Verder draagt het programma ook bij tot het verbeteren van de werkomstandigheden en meer respect voor het milieu.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Britten kunnen kassaloos shoppen bij Sainsbury’s

14/08/2018

Ook bij de Britse supermarktketen Sainsbury’s loopt nu een proefproject met mobiel scannen en betalen: met behulp van hun smartphone kunnen klanten boodschappen doen zonder langs de kassa te hoeven.

HelloFresh gaat toch nog niet voor winst

14/08/2018

Hoewel HelloFresh winst had beloofd voor het einde van dit jaar, geeft de leverancier van maaltijdboxen nu toch de voorkeur aan nieuwe investeringen. Na een sterk tweede kwartaal gaat het bedrijf voor extra groei in de Verenigde Staten.

Kassaloos shoppen en betalen nu ook naar OKay

13/08/2018

Na de Spar-winkels van Colruyt Group kan je nu ook kassaloos winkelen bij OKay en OKay Compact. Met de app ‘Scan. Pay. Go.’ lopen shoppers de winkel uit zonder nog aan een kassa aan te hoeven schuiven.

United Petfood blijft op overnamepad

09/08/2018

United Petfood, fabrikant van honden- en kattenbrokken en hofleverancier van menig huismerk van supermarkten, rijgt de overnames aan elkaar. Een maand na de overname van een Spaanse concurrent doen de Gentenaars dat kunstje nog eens over in Roemenië.

AB InBev wil Afrika aan de drank krijgen

09/08/2018

Het groeipotentieel van AB InBev ligt in Afrika. De brouwerij heeft hoge verwachtingen van het continent: de welvaart en de bevolking, die steeds vaker een biertje lust, groeien er snel. 

Concurrentiewaakhond eist uitleg rond comeback Albert Heijn in Lokeren

09/08/2018

De Belgische Mededingingsautoriteit heeft Ahold Delhaize om informatie gevraagd nu dochter Albert Heijn nog dit jaar een winkel in Lokeren zal openen. Eerder moest het supermarktconcern zijn vestiging daar immers sluiten om groen licht te krijgen voor de megafusie.