Lidl moet scheerapparaat uit winkel halen na klacht Philips

Lidl moet scheerapparaat uit winkel halen na klacht Philips

Lidl moet scheerapparaat uit winkel halen na klacht Philips
http://www.shutterstock.com/pic-146457164/stock-photo-karkkila-finland-july-13-13-sign-lidl-in-karkkila-finland-on-july-13-lidl-stiftung-and-co-kg-is-a-german-global-discount-supermarket-chain-that-operates-over-10000-stores-across-e.html?src=L9aI1yzjzk7Asz6MKse4Qg-1-1

De Duitse keten Lidl moet zijn Silvercrest-scheerapparaten uit de Nederlandse winkels halen, na een klacht van Philips. Dat vond dat de apparaten te veel leken op de eigen SensoTouch 3D en heeft nu gelijk gekregen van de rechtbank in Den Haag.

Dwangsom van 5.000 euro

Philips vond dat het apparaat van Lidl op vrijwel alle vlakken op hun toestel leek en dat het daarom dus een inbreuk maakte op het auteursrecht. Het heeft nu gelijk gekregen en Lidl krijgt vier dagen de tijd om de verkoop van het scheerapparaat te staken.

 

Doet Lidl dat niet, dan zal het per dag een dwangsom van 5.000 euro moeten neertellen. Dat is minder dan wat Philips geëist had: het Nederlandse technologiebedrijf wilde een dwangsom van 25.000 euro per dag. Lidl moet ook opdraaien voor de rechtskosten, die oplopen tot 16.000 euro.

 

Het scheerapparaat van Lidl stond in de juni-folder van Lidl en moest 29,99 euro kosten. Dat is een stuk minder dan de SensoTouch 3D, dat een aanbevolen verkoopprijs heeft van 209,99 euro.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid. De retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Supermarkt mag concurreren met apotheek

17/07/2018

Minister van Volksgezondheid Maggie De Block werkt aan een Koninklijk Besluit om de verkoop van medische hulpmiddelen mogelijk te maken in supermarkten. Retailers reageren positief, apothekers zijn kritisch. 

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.

Delhaize-café siert hoofdkantoor Ahold Delhaize

16/07/2018

Sinds kort is het merk Delhaize sterker aanwezig op het hoofdkantoor van Ahold Delhaize in Zaandam: de retailer opende er een café dat versierd is met stukken uit de rijke geschiedenis van De Leeuw.

Listeriabesmetting brengt Greenyard in problemen

16/07/2018

Groentenproducent Greenyard ligt onder vuur na een listeriabesmetting in zijn Hongaarse fabriek. Het bedrijf zegt alle nodige maatregelen te nemen, maar de beurskoers keldert.

Eerste OKay met Collect&Go-afhaalpunt opent in Heusden

16/07/2018

OKay, de buurtsupermarkt van Colruyt Group, opent een eerste vestiging met Collect&Go-afhaalpunt in Heusden. De nieuwe vestiging test de afhaalservice, die bij succes ook naar andere OKay-winkels wordt uitgerold.