Lidl plant big data offensief

Lidl plant 'big data'-offensief

Lidl plant 'big data'-offensief

De grote investeringen in informatica die Lidl momenteel plant, wijzen erop dat de keten hoge ambities koestert met de analyse van klantgegevens. 

 

Beslissende factor

De discountketen investeert miljoenen in nieuwe IT-systemen om klantengedrag systematisch te analyseren, melden onze Duitse collega’s van Lebensmittel Zeitung. Lidl bevestigt het nieuws aan de krant en stelt dat een modern en flexibel 'business intelligence'-systeem steeds meer een beslissende succesfactor betekent voor retailers. 


Alleen al de kastickets in de duizenden filialen leveren dagelijks massa’s data op die de retailer grondig wil gaan analyseren. Wanneer worden welke producten gekocht? Welke producten worden vaker samen met andere producten gekocht? Ook wil Lidl de kassagegevens gaan koppelen aan externe data, zoals informatie over het weer. 

 

Concurrentievoordeel

Het uiteindelijke doel van deze analyses is om assortiment, prijszetting, klantcommunicatie en promotieacties te optimaliseren. Zo wil Lidl een concurrentievoordeel opbouwen. 


Maar het gewicht van deze investeringen (het gaat om dubbele cijfers) duidt erop dat de versdiscounter meer wil doen dan de klassieke analyse van kastickets, meent Lebensmittel Zeitung. Wellicht wil de discounter ook data uit webshops, mobiele apps en sociale media gaan integreren om prognoses en simulaties op te zetten. 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Britten kunnen kassaloos shoppen bij Sainsbury’s

14/08/2018

Ook bij de Britse supermarktketen Sainsbury’s loopt nu een proefproject met mobiel scannen en betalen: met behulp van hun smartphone kunnen klanten boodschappen doen zonder langs de kassa te hoeven.

HelloFresh gaat toch nog niet voor winst

14/08/2018

Hoewel HelloFresh winst had beloofd voor het einde van dit jaar, geeft de leverancier van maaltijdboxen nu toch de voorkeur aan nieuwe investeringen. Na een sterk tweede kwartaal gaat het bedrijf voor extra groei in de Verenigde Staten.

Kassaloos shoppen en betalen nu ook naar OKay

13/08/2018

Na de Spar-winkels van Colruyt Group kan je nu ook kassaloos winkelen bij OKay en OKay Compact. Met de app ‘Scan. Pay. Go.’ lopen shoppers de winkel uit zonder nog aan een kassa aan te hoeven schuiven.

United Petfood blijft op overnamepad

09/08/2018

United Petfood, fabrikant van honden- en kattenbrokken en hofleverancier van menig huismerk van supermarkten, rijgt de overnames aan elkaar. Een maand na de overname van een Spaanse concurrent doen de Gentenaars dat kunstje nog eens over in Roemenië.

AB InBev wil Afrika aan de drank krijgen

09/08/2018

Het groeipotentieel van AB InBev ligt in Afrika. De brouwerij heeft hoge verwachtingen van het continent: de welvaart en de bevolking, die steeds vaker een biertje lust, groeien er snel. 

Concurrentiewaakhond eist uitleg rond comeback Albert Heijn in Lokeren

09/08/2018

De Belgische Mededingingsautoriteit heeft Ahold Delhaize om informatie gevraagd nu dochter Albert Heijn nog dit jaar een winkel in Lokeren zal openen. Eerder moest het supermarktconcern zijn vestiging daar immers sluiten om groen licht te krijgen voor de megafusie.