Lidl plant 'big data'-offensief

Lidl plant 'big data'-offensief

De grote investeringen in informatica die Lidl momenteel plant, wijzen erop dat de keten hoge ambities koestert met de analyse van klantgegevens. 

 

Beslissende factor

De discountketen investeert miljoenen in nieuwe IT-systemen om klantengedrag systematisch te analyseren, melden onze Duitse collega’s van Lebensmittel Zeitung. Lidl bevestigt het nieuws aan de krant en stelt dat een modern en flexibel 'business intelligence'-systeem steeds meer een beslissende succesfactor betekent voor retailers. 


Alleen al de kastickets in de duizenden filialen leveren dagelijks massa’s data op die de retailer grondig wil gaan analyseren. Wanneer worden welke producten gekocht? Welke producten worden vaker samen met andere producten gekocht? Ook wil Lidl de kassagegevens gaan koppelen aan externe data, zoals informatie over het weer. 

 

Concurrentievoordeel

Het uiteindelijke doel van deze analyses is om assortiment, prijszetting, klantcommunicatie en promotieacties te optimaliseren. Zo wil Lidl een concurrentievoordeel opbouwen. 


Maar het gewicht van deze investeringen (het gaat om dubbele cijfers) duidt erop dat de versdiscounter meer wil doen dan de klassieke analyse van kastickets, meent Lebensmittel Zeitung. Wellicht wil de discounter ook data uit webshops, mobiele apps en sociale media gaan integreren om prognoses en simulaties op te zetten. 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Neemt Unilever tonicmerk Fever-Tree over?

19/01/2018

Het tonicmerk Fever-Tree heeft een nieuwe bestuurder aangesteld: Kevin Havelock, hoofd van de afdeling frisdranken van Unilever. De benoeming leidt tot speculaties dat Unilever moederbedrijf Fevertree Drinks wil overnemen en stuwt het aandeel de hoogte in.

Filet Pur: Een haar in de plastieksoep

19/01/2018

Zijn retailers ruziemakers en bedriegers? Moeten energiedrankjes verboden worden? Staat Carrefour voor een sanering en wordt Delhaize zo Hollands als kaas? Alweer een bewogen week, zoals blijkt uit het plasticvrije overzicht van RetailDetail Food.

Colruyt en PepsiCo begraven de strijdbijl: weer Pepsi in de rekken

19/01/2018

Het vertrouwde assortiment van Pepsi en Lay’s komt weer in de rekken bij Colruyt. In november startte de keten een boycot tegen 29 producten van PepsiCo, omdat de merkproducent geen lagere prijzen wilde geven, maar de supermarktketen stopt daar nu mee.

Recordomzet voor BelOrta

19/01/2018

Groente- en fruitbedrijf BelOrta heeft in 2017 een recordomzet gehaald van 439 miljoen euro, een stijging van 7% ten opzichte van een jaar eerder. Het volume steeg met 2,5% en nadert de 500 miljoen kilogram.

Aldi Nord en Aldi Süd werken samen voor dierenwelzijn

18/01/2018

Aldi Nord en Aldi Süd slaan de handen in elkaar voor een unieke samenwerking: de discountbroers lanceren samen een eigen keurmerk voor dierenwelzijn. Het label Fair & Gut start enkel in Duitsland en voor gevogelteproducten, maar wordt later uitgebreid.

Hoe weinig suiker is te weinig? Rewe test de limieten met chocoladepudding

18/01/2018

Hoe weinig suiker kan een mens verdragen? Dat test de Duitse supermarktketen Rewe met een klantenbevraging. Het wil het suikergehalte in huismerkproducten verlagen, maar de consument beslist zelf hoeveel.

Back to top