Lidl rolt loyalty-app uit in Duitsland

Lidl Plus loyalty-app

Discounter Lidl lanceert deze week de app-gebaseerde getrouwheidskaart Lidl Plus ook in Duitsland. In een eerste fase kunnen klanten in Berlijn en Brandenburg de ‘voordeel-app’ gebruiken. Het getrouwheidsprogramma werd eerder al in vier andere Europese landen geïntroduceerd.

 

Virtuele klantenkaart

Lidl Plus is momenteel reeds in gebruik in Denemarken, Oostenrijk, Polen en Spanje. Nu komt daar ook Duitsland bij. Na een eenmalige registratie ontvangen klanten een virtuele bonuskaart op hun smartphone, die moet worden gescand bij het afrekenen aan de kassa. Eventuele kortingsbonnen worden automatisch in rekening gebracht en bij het overschrijden van bepaalde bestedingsdrempels ontvangt de klant virtuele tegoedbonnen voor een volgend winkelbezoek of gratis producten.

 

Wie zich registreert, ontvangt een welkomstkorting van 5 euro, die kan worden ingewisseld bij een besteding van minimum 25 euro. Lidl belooft ook extra ‘partnervoordelen’. In de praktijk gaat het vaak om kortingen op tickets, bijvoorbeeld voor het Berlijnse Aqua Dom & Sea Life of voor het wassenbeeldenmuseum Madame Tussauds.

 

Wifi

Het Lidl-plus programma zit op dit moment nog in een testfase in Duitsland. Het systeem wordt eerst uitgerold in de vestigingen in Berlijn en Brandenburg. Een van de vereisten om het goed te laten werken, is een performante mobiele internetverbinding in de winkelpunten van de discounter en daar wringt momenteel het schoentje: in veel winkels is er nog een matige tot slechte ontvangst.

 

De supermarktketen heeft dan ook besloten om alle vestigingen uit te rusten met wifi. Duitsland telt meer dan 3000 Lidl-filialen en het zal dus een zekere tijd duren om de installatie van de netwerken te voltooien. De verwachting is dan ook dat Lidl Plus stap voor stap uitgerold zal worden in heel Duitsland. Of en wanneer de app ook naar de Benelux zal komen, is nog niet bekend.