Lidl test kleiner assortiment in twee winkels

Lidl schrapt 200 producten in kleinere winkels

Lidl schrapt 200 producten in kleinere winkels

De uitbreiding van het aanbod verse producten veroorzaakt plaatsgebrek in kleinere winkels van Lidl. Om plaats te maken, test de retailer een kleiner foodassortiment in twee supermarkten. 

 

Ruimte voor vers

Een regionale editie van de krantengroep Sudpresse ving deze week klachten op van enkele klanten van Lidl in Aarlen. Lidl bevestigt het nieuws en benadrukt dat het om een testproject gaat. 


“De expansieplannen van Lidl voorzien in het vernieuwen en vergroten van bestaande winkels naar een oppervlakte van 1.000 tot 1.400 m². Die vergrotingen zijn nodig omdat Lidl het assortiment de afgelopen jaren flink heeft uitgebreid”, zegt woordvoerder Julien Wathieu. “Zo werd het aanbod verse producten uitgebreid met verse vis, verse noten in bulk en een bakkerij.” 


Kleinere winkels van 600 tot 800 m² kampen daardoor met plaatsgebrek. Vandaar deze test. Van de 1800 referenties in een doorsnee Lidl werden er 200 geschrapt in twee testwinkels, Hamme-Mille en Aarlen.

 

Presentatie verbeteren

Het gaat onder andere om koffie, chocoladerepen, snoepgoed en broodbeleg. “We verminderen het aantal referenties in verschillende artikelgroepen maar we behouden uiteraard altijd een alternatief voor de gesupprimeerde producten.” Aan het aanbod verse groenten en fruit, vlees en vis wordt niet geraakt. 


Een beperkter assortiment laat Lidl toe om in kleinere winkels de rayons sneller aan te vullen, en ook om de presentatie van de producten te verbeteren. “Op middellange termijn zullen we deze test laten evalueren door een klantenenquête. Dan zullen we aanpassingen doorvoeren waar nodig.” Julien Wathieu geeft nog mee dat slechts een beperkt aantal kleinere winkels in aanmerking komt voor een inkrimping van het assortiment. In de grotere winkels verandert er niets.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Filet Pur: Snoep maar lekker verder!

18/05/2018

Hoe Colruyt zo goedkoop kan blijven, wat Albert Heijn bekokstooft in het versrayon, waarom Delhaize glutenvrij wordt en hoe vrolijk het er bij Aldi aan toe gaat? Dat verneemt u in het pittig gekruide weekoverzicht van RetailDetail Food.

Hoegaarden verhuist deel productie naar Vietnam en China

18/05/2018

Het witbier Hoegaarden groeit sterk in Azië, maar verliest zijn pluimen in Europa. AB InBev verhuist daarom een deel van de productie naar China en Vietnam: in de brouwerij in Hoegaarden zelf wordt twee dagen per week minder gebrouwen.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.

Coca-Cola blijft sterkste wereldmerk, lokale merken groeien

17/05/2018

Coca-Cola, Colgate en Maggi zijn wereldwijd de populairste FMCG-merken, blijkt uit een nieuw rapport van Kantar Worldpanel. Lokale merken knabbelen echter aan het marktaandeel van de grote jongens.