Lidl schroeft Amerikaanse ambitie terug | RetailDetail

Lidl schroeft Amerikaanse ambitie terug

Lidl schroeft Amerikaanse ambitie terug
Shutterstock

Lidl hoopte tegen deze zomer een honderdtal vestigingen te hebben in de Verenigde Staten, maar nu moet de discountketen zijn ambitie voor het eerste jaar over de plas terugschroeven. Momenteel hebben de Duitsers 49 vestigingen in de Verenigde Staten.

 

"Competitieve markt onderschat"

De eerste maanden klonk er nochtans heel wat enthousiasme bij Lidl en liep de expansie voor op schema, maar lokale politici en vastgoedmakelaars in de Verenigde Staten laten nu verstaan dat een aantal nieuwe vestigingen on-hold werden gezet of zelfs gewoon zijn geschrapt. Tot nu toe heeft Lidl al meer dan twee miljard euro uitgegeven in aan de expansie in de Verenigde Staten, schrijft het Duitse Handelsblatt.

 

Lidl heeft meer dan waarschijnlijk de competitieve markt in de Verenigde Staten onderschat. Zo heerst er momenteel een echte prijzenoorlog en de overname van Whole Foods door Amazon heeft die enkel maar versterkt.

 

Kleinere winkels

De Duitse keten heeft daarom zijn richtlijnen voor nieuwe winkels al aangepast. In het begin pootte ze winkels neer met een winkeloppervlakte van ongeveer 2.000 m², maar nu zoekt ze enkel nog naar locaties voor winkels met een oppervlakte van 1.400 m². Ook de locaties zijn anders. Voorheen mikte Lidl op gemakkelijk bereikbare baanwinkels, maar nu kiest het steevast voor dichtbevolkte stadscentra.

 

Lidl heeft het tot slot ook niet gemakkelijk om de Amerikaanse klant te overtuigen: een discountketen met voornamelijk huismerken is niet iets waar de Amerikaanse consument onmiddellijk voor warmloopt. De concurrentie is nochtans bang voor Lidl: zo verlaagde Walmart overal waar Lidl de deuren opende drastisch zijn prijzen. In sommige gevallen waren prijzen van bepaalde producten zelfs meer dan 50% lager dan voor de komst van Lidl.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Panos vervangt klantenkaart door app

21/06/2018

Na bijna een kwarteeuw heeft broodjesketen Panos zijn klantenprogramma gedigitaliseerd: exit plastic kaart, welkom app. “Op korte termijn mikken we erop om via het kanaal 150.000 klanten te bereiken en te leren kennen”, klinkt het.

Tom&Co heeft 100 Franse locaties op het oog

21/06/2018

De Belgische dierenspeciaalzaak Tom&Co zet zijn opmars verder op de Franse markt. Zopas opende de 25ste winkel in Nantes, volgens een nieuw concept. Dit jaar zullen er nog zeven vestigingen volgen bij onze zuiderburen.

Kellogg’s aangeklaagd wegens misleidende verpakking

21/06/2018

Test-Aankoop heeft bij de FOD Economie een klacht ingediend tegen Kellogg’s, omdat volgens de consumentenorganisatie de informatie op de verpakking van de Special K-graanreep met rode vruchten misleidend is.

Dure voeding duwt consument over de grens

20/06/2018

Terwijl de export van Belgische voedingsproducten boomt, daalt de consumptie op de binnenlandse markt omdat de prijzen stijgen. Een onrustwekkende trend, zegt de industrie: het beleid moet ingrijpen.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Albert Frère lust wel een Vanreusel frikandel

20/06/2018

Ergon, een investeringsfonds van de holding GBL, neemt een participatie in Beltaste, het bedrijf achter frikandellenfabrikant Vanreusel. Dat was al een tijd op zoek naar een financiële partner.