Lidl schroeft Amerikaanse ambitie terug | RetailDetail

Lidl schroeft Amerikaanse ambitie terug

Lidl schroeft Amerikaanse ambitie terug
Shutterstock

Lidl hoopte tegen deze zomer een honderdtal vestigingen te hebben in de Verenigde Staten, maar nu moet de discountketen zijn ambitie voor het eerste jaar over de plas terugschroeven. Momenteel hebben de Duitsers 49 vestigingen in de Verenigde Staten.

 

"Competitieve markt onderschat"

De eerste maanden klonk er nochtans heel wat enthousiasme bij Lidl en liep de expansie voor op schema, maar lokale politici en vastgoedmakelaars in de Verenigde Staten laten nu verstaan dat een aantal nieuwe vestigingen on-hold werden gezet of zelfs gewoon zijn geschrapt. Tot nu toe heeft Lidl al meer dan twee miljard euro uitgegeven in aan de expansie in de Verenigde Staten, schrijft het Duitse Handelsblatt.

 

Lidl heeft meer dan waarschijnlijk de competitieve markt in de Verenigde Staten onderschat. Zo heerst er momenteel een echte prijzenoorlog en de overname van Whole Foods door Amazon heeft die enkel maar versterkt.

 

Kleinere winkels

De Duitse keten heeft daarom zijn richtlijnen voor nieuwe winkels al aangepast. In het begin pootte ze winkels neer met een winkeloppervlakte van ongeveer 2.000 m², maar nu zoekt ze enkel nog naar locaties voor winkels met een oppervlakte van 1.400 m². Ook de locaties zijn anders. Voorheen mikte Lidl op gemakkelijk bereikbare baanwinkels, maar nu kiest het steevast voor dichtbevolkte stadscentra.

 

Lidl heeft het tot slot ook niet gemakkelijk om de Amerikaanse klant te overtuigen: een discountketen met voornamelijk huismerken is niet iets waar de Amerikaanse consument onmiddellijk voor warmloopt. De concurrentie is nochtans bang voor Lidl: zo verlaagde Walmart overal waar Lidl de deuren opende drastisch zijn prijzen. In sommige gevallen waren prijzen van bepaalde producten zelfs meer dan 50% lager dan voor de komst van Lidl.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Supermarkten rekenen af met Europees voorstel voor boerenwelzijn

20/02/2018

Het zint sommige supermarkten niet dat de Europese Commissie boeren hogere prijzen wil geven bij onderhandelingen. Distributeurs uit Nederland, Duitsland en Oostenrijk waarschuwen voor prijsstijgingen voor de consument.

Deze foodinnovaties gaan het maken

20/02/2018

Vernieuwing in voeding is de kern van de wedstrijd Gouden Tavola. Vallen dit jaar in de prijzen: Belberry Preserves, BelOrta, Kaasboerderij ‘t Groendal en J.L. Lambert. Hun producten komen morgen op het bord of in het glas van de consument.

Belgische noedelshops Umamido trekken naar buurlanden

20/02/2018

De Belgische keten van noedelrestaurants Umamido trekt volgend jaar naar het buitenland en opent ook nieuwe vestigingen in ons land. Umamido serveert ramen, een Japans geïnspireerde noedelsoep. 

Jupiler verdwijnt voor enkele maanden uit de rekken

20/02/2018

AB InBev pakt uit met een ongewone marketingstunt: succesmerk Jupiler verdwijnt voor enkele maanden uit de rekken. Om de Rode Duivels te "steunen" op het WK voetbal (of, er een graantje van mee te pikken) heet het merk tot deze zomer Belgium. 

Colruyt stapt in boodschappendienst van PostNL

20/02/2018

Tweewekelijks brengt de postbode voortaan boodschappen aan huis: in samenwerking met PostNL gaat in Nederland de nieuwe boodschappendienst Stockon van start. De huismerkproducten zijn van Boni (van het Belgische Colruyt).

Carrefour: Kies zelf hoeveel je meer betaalt voor ‘faire’ melk

19/02/2018

Naar Frans voorbeeld lanceert Carrefour melk van ‘Het merk van de consument’, een nieuw merk waarvan consumenten zelf de prijs hebben bepaald. De melk gaat 1,05 euro kosten, zodat boeren een grotere marge krijgen.

Back to top