Lidl zet in op zonne-energie

Lidl zet in op zonne-energie

De Belgische tak van supermarktketen Lidl investeert 3,5 miljoen euro om twintig winkels uit te rusten met zonnepanelen. De investering kadert in het beleid voor duurzame energie, dat het bedrijf al jaren voert. 

Groene energie

Lidl produceert steeds meer hernieuwbare energie: in het distributiecentrum van Wevelgem werden in 2010 al 3996 zonnepanelen geïnstalleerd en vier winkels hebben nu al zonnepanelen op het dak: Gent Mariakerke, Roeselare, Elsene en Sint-Niklaas. 


De komende maanden zal Lidl in twintig extra winkels zonnepanelen in gebruik nemen. Voortaan voorziet de discounter in zijn bouwrichtlijnen een bepaling om de weerstand van het dak altijd te berekenen met het oog op de installatie van zonnepanelen. Eind dit jaar zullen dus 24 Lidl-vestigingen zonnepanelen hebben. 

 

Laadpalen

Deze zonnepanelen dekken gemiddeld 30% van het elektriciteitsverbruik van een winkel, vertelt duurzaamheidsverantwoordelijke Philippe Weiler. Koelmeubels en bakeoffovens vreten nu eenmaal energie. Ook het nieuwe distributiecentrum in Marche-en-Famenne, dat begin 2017 zal openen, wordt uitgerust met zonnepanelen.

 

Lidl wil de groene stroom ook delen met zijn klanten en voorziet daarom meer winkels met elektrische laadpalen op zonne-energie. Drie winkels hadden al laadpalen (Mariakerke, Elsene en Sint-Niklaas) en daar komen er dit jaar drie bij (Hamme, Scherpenheuvel en Rocourt). Het gebruik ervan is gratis. 

 

Deze 20 winkels krijgen in 2016 zonnepanelen:

 Hamme  Seraing
 Tubeke  Athus
 Scherpenheuvel  Komen
 Braine-Le-Château  Charleroi
 Putte  Quaregnon
 Rijkevorsel  Koekelare
 Beerse  Wervik
 Maasmechelen  Roeselare II
 Sint-Niklaas  Harelbeke
 Rocourt  Zelzate
Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Filet Pur: Het kan altijd nog erger

20/10/2017

Het is geen feestje hoor, werken in FMCG. Slechts enkelen komen er vrolijk mee weg, de meerderheid lijdt in stilte. Zoals nogmaals blijkt uit het ironische weekoverzicht van RetailDetail Food, dat vandaag vol nuttig advies staat.

RetailDetail Food #24 staat online

20/10/2017

Zijn winkels in drukke stadscentra steeds moeilijker bereikbaar? Voelen ze het aan de omzet, nemen ze maatregelen? Het nieuwe nummer van de gepersonaliseerde RetailDetail Food krant gaat er dieper op in.

Vleesvervangers bezig aan sterke opmars

20/10/2017

De verkoop van vleesvervangers is de voorbij drie jaar met maar liefst 40% gestegen. Ondertussen koopt een kwart van de Belgische huishoudens wel eens een vleesvervanger en is het aanbod sterk gegroeid.

Metro kent kleine groei in 2016/2017

20/10/2017

Uit de voorlopige cijfers van het Duitse Metro blijkt dat het bedrijf in het boekjaar 2016/2017 met 1,6% is gegroeid. Ook op vergelijkbare basis was er nog net sprake van groei. Metro spreekt van een succesvol jaar.

Emté blijft wegen op resultaten Sligro Food Group

19/10/2017

Bij de bekendmaking van de resultaten voor het derde kwartaal heeft Sligro Food Group laten verstaan dat het nog steeds op zoek is naar een oplossing voor Emté. Ondertussen blijft de omzet van die bedrijfstak dalen.

Unilever verkoopt minder ijsjes in magere zomer

19/10/2017

De voorbije zomer was er maar weinig sprake van stralend weer en dat heeft ook zijn effect gehad op de ijsverkoop van Unilever. Dat onderdeel van het Brits-Nederlandse bedrijf zag zijn omzet met 6,7% dalen.

Back to top