Lidl zet in op zonne-energie | RetailDetail

Lidl zet in op zonne-energie

Lidl zet in op zonne-energie

De Belgische tak van supermarktketen Lidl investeert 3,5 miljoen euro om twintig winkels uit te rusten met zonnepanelen. De investering kadert in het beleid voor duurzame energie, dat het bedrijf al jaren voert. 

Groene energie

Lidl produceert steeds meer hernieuwbare energie: in het distributiecentrum van Wevelgem werden in 2010 al 3996 zonnepanelen geïnstalleerd en vier winkels hebben nu al zonnepanelen op het dak: Gent Mariakerke, Roeselare, Elsene en Sint-Niklaas. 


De komende maanden zal Lidl in twintig extra winkels zonnepanelen in gebruik nemen. Voortaan voorziet de discounter in zijn bouwrichtlijnen een bepaling om de weerstand van het dak altijd te berekenen met het oog op de installatie van zonnepanelen. Eind dit jaar zullen dus 24 Lidl-vestigingen zonnepanelen hebben. 

 

Laadpalen

Deze zonnepanelen dekken gemiddeld 30% van het elektriciteitsverbruik van een winkel, vertelt duurzaamheidsverantwoordelijke Philippe Weiler. Koelmeubels en bakeoffovens vreten nu eenmaal energie. Ook het nieuwe distributiecentrum in Marche-en-Famenne, dat begin 2017 zal openen, wordt uitgerust met zonnepanelen.

 

Lidl wil de groene stroom ook delen met zijn klanten en voorziet daarom meer winkels met elektrische laadpalen op zonne-energie. Drie winkels hadden al laadpalen (Mariakerke, Elsene en Sint-Niklaas) en daar komen er dit jaar drie bij (Hamme, Scherpenheuvel en Rocourt). Het gebruik ervan is gratis. 

 

Deze 20 winkels krijgen in 2016 zonnepanelen:

 Hamme  Seraing
 Tubeke  Athus
 Scherpenheuvel  Komen
 Braine-Le-Château  Charleroi
 Putte  Quaregnon
 Rijkevorsel  Koekelare
 Beerse  Wervik
 Maasmechelen  Roeselare II
 Sint-Niklaas  Harelbeke
 Rocourt  Zelzate
Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Alken-Maes verkoopt meer bier

20/07/2018

Brouwerij Alken-Maes, een onderdeel van de groep Heineken, heeft in 2017 meer bier verkocht maar wel minder winst gemaakt als gevolg van harde concurrentie in het binnenland en lagere marges voor de export.

Carrefour gaat So.bio met overname Franse bioketen

20/07/2018

Carrefour onthult zijn biologische ambities met de overname van So.bio, een lokale bioketen met acht winkels in het zuidwesten van Frankrijk. De keten wil graag nationale dekking krijgen.

Burberry ziet 100 miljoen euro in rook opgaan

20/07/2018

Niet iedereen ziet de noodzaak van duurzaamheid in: het Britse modemerk Burberry stookte vorig jaar voor meer dan dertig miljoen euro aan merkproducten op "om te vermijden dat ze in verkeerde handen zouden vallen".

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Eerste Belgische stadswinkel voor The Belgian Chocolate House

19/07/2018

Voor het eerst opent The Belgian Chocolate House (de grootste chocoladeretailer ter wereld met liefst 1000 ton per jaar) een boetiek in een Belgische winkelstraat. Klanten kunnen er ook ter plaatse consumeren.

Carrefour lanceert personal shopper en levering binnen 1,5 uur

19/07/2018

Supermarktketen Carrefour schakelt een tandje bij in service: een personal shopper kiest je producten uit, een bakfiets levert die binnen anderhalf uur thuis. "Retailers moeten het verschil maken in service, en dit is nog maar het begin", vertelt RetailDetail-stichter Jorg Snoeck.