Lidl zet in op zonne-energie | RetailDetail

Lidl zet in op zonne-energie

Lidl zet in op zonne-energie

De Belgische tak van supermarktketen Lidl investeert 3,5 miljoen euro om twintig winkels uit te rusten met zonnepanelen. De investering kadert in het beleid voor duurzame energie, dat het bedrijf al jaren voert. 

Groene energie

Lidl produceert steeds meer hernieuwbare energie: in het distributiecentrum van Wevelgem werden in 2010 al 3996 zonnepanelen geïnstalleerd en vier winkels hebben nu al zonnepanelen op het dak: Gent Mariakerke, Roeselare, Elsene en Sint-Niklaas. 


De komende maanden zal Lidl in twintig extra winkels zonnepanelen in gebruik nemen. Voortaan voorziet de discounter in zijn bouwrichtlijnen een bepaling om de weerstand van het dak altijd te berekenen met het oog op de installatie van zonnepanelen. Eind dit jaar zullen dus 24 Lidl-vestigingen zonnepanelen hebben. 

 

Laadpalen

Deze zonnepanelen dekken gemiddeld 30% van het elektriciteitsverbruik van een winkel, vertelt duurzaamheidsverantwoordelijke Philippe Weiler. Koelmeubels en bakeoffovens vreten nu eenmaal energie. Ook het nieuwe distributiecentrum in Marche-en-Famenne, dat begin 2017 zal openen, wordt uitgerust met zonnepanelen.

 

Lidl wil de groene stroom ook delen met zijn klanten en voorziet daarom meer winkels met elektrische laadpalen op zonne-energie. Drie winkels hadden al laadpalen (Mariakerke, Elsene en Sint-Niklaas) en daar komen er dit jaar drie bij (Hamme, Scherpenheuvel en Rocourt). Het gebruik ervan is gratis. 

 

Deze 20 winkels krijgen in 2016 zonnepanelen:

 Hamme  Seraing
 Tubeke  Athus
 Scherpenheuvel  Komen
 Braine-Le-Château  Charleroi
 Putte  Quaregnon
 Rijkevorsel  Koekelare
 Beerse  Wervik
 Maasmechelen  Roeselare II
 Sint-Niklaas  Harelbeke
 Rocourt  Zelzate
Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Mayonaisemerk Hellmann’s opent eigen deli in Antwerpen

23/04/2018

Op de Antwerpse Grote Markt heeft Unilever voor haar sauzenmerk Hellmann’s een deli in New Yorkse stijl geopend. De broodjes- en burgerbar “Richard’s by Hellmann’s” is wel slechts een pop-up, die zes weken open blijft.

Nestlé is de vier vingers van KitKat kwijt

23/04/2018

De vier ‘vingers’ van de chocoladereep KitKat zijn niet typisch genoeg om Nestlé het alleenrecht ervoor toe te kennen. Het Europees Gerechtshof beslecht zo een lange juridische strijd tussen KitKat en Leo.

Picnic bouwt distributiecentrum vlakbij België

23/04/2018

Vorige week nog maakte Picnic bekend zijn service uit te breiden naar twee nieuwe Noord-Brabantse steden; vandaag kondigt de online supermarkt de bouw van een distributiecentrum in Eindhoven aan. Het magazijn moet in mei al operationeel zijn.

Colruyt zet volop in op ‘vleesloos vlees’

20/04/2018

Vleesvervangers zijn hot, en dat heeft ook Colruyt begrepen. De Belgische retailer gaat samen met het Ierse voedingsbedrijf Kerry plantaardige vleesvervangers maken, een jaar nadat het al 'soja-kippenvleesproducent' Ojah overnam.

Filet Pur: Hete standjes in het versrayon

20/04/2018

De meteorologische experts van RetailDetail Food voorspellen nu al: het wordt een gloeiend hete zomer voor de FMCG-branche. Waarom? Dat onthult ons ongezouten en flink gepeperde weekoverzicht.

EU stemt wet voor betere biolabels

20/04/2018

Het Europees Parlement heeft een wet aangenomen om de biosector strenger, maar eerlijker en duidelijker te reglementeren. Met onder meer een biolabel en importregels wil Europa vooral bioproductie van eigen bodem een duwtje in de rug geven.