Liever plantaardig dan veganistisch voor consumenten | RetailDetail

Liever plantaardig dan veganistisch voor consumenten

Liever plantaardig dan veganistisch voor consumenten
Foto: Shutterstock

Plantaardige voeding is - zelfs in de Verenigde Staten - sterk in opmars: 48% van de Amerikanen wil er meer plantaardig eten. Consumenten horen dan wel liever de term plantaardig dan veganistisch, die te streng en negatief klinkt.

 

Plantaardig is positief, veganistisch negatief

De toekomst ligt volgens 83% van de Amerikanen bij de term "100% plantaardige voeding", eerder dan bij de term "veganistisch". Het kan dus voor merken en producenten beter zijn om producten als plantaardig te bestempelen, eerder dan hun communicatie rond veganisme te centreren, besluiten de onderzoekers van voedselontwikkelingsbureau Mattson. Consumenten associëren veganisme immers met een bepaalde restrictieve levensstijl, waarbij de focus op dierenrechten of het milieu ligt, en met een zwaar engagement. De term heeft daardoor eerder een negatieve lading voor niet-veganisten: het gaat om nee zeggen, om je dingen ontzeggen.

 

Die connotatie heeft "100% plantaardig" voor de respondenten niet: plantaardige producten worden als lekkerder en gezonder ervaren, het begrip wordt ook flexibeler en positiever aanzien. Door andere communicatie te voeren, kan voeding dus ook lekkerder worden in de ogen van de consument, tipt Mattson-directrice Barb Stuckey, .

 

Een op drie Amerikanen is flexitariër

Er is in ieder geval veel interesse om meer plantaardig te eten: 48% van de ondervraagden wil meer plantaardig eten, terwijl al 29% van de Amerikanen de facto flexitariër is. Die data worden bevestigd door HealthFocus International, dat eerder al zag dat 17% van de Amerikanen beweren een hoofdzakelijk plantaardig dieet te hebben, terwijl liefst 60% minder vlees wil eten.

 

Motieven om dierlijke producten te weren, zijn vooral de gezondheid, gevolgd door gewichtsverlies en algemeen welzijn. Het viel de onderzoekers niettemin dat op de vraag waarom plantaardige voeding dan precies beter voor je is, de meeste mensen het antwoord schuldig moeten blijven.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Filet Pur: Een wervelende slechtnieuwsshow

22/06/2018

Ook al deden flink wat foodspelers hafslachtige pogingen om hun beroerde berichten weg te moffelen, Filet Pur achterhaalde ze wel. Hier is het ietwat pijnlijke maar alweer leerrijke weekoverzicht van RetailDetail Food!

Panos vervangt klantenkaart door app

21/06/2018

Na bijna een kwarteeuw heeft broodjesketen Panos zijn klantenprogramma gedigitaliseerd: exit plastic kaart, welkom app. “Op korte termijn mikken we erop om via het kanaal 150.000 klanten te bereiken en te leren kennen”, klinkt het.

Kellogg’s aangeklaagd wegens misleidende verpakking

21/06/2018

Test-Aankoop heeft bij de FOD Economie een klacht ingediend tegen Kellogg’s, omdat volgens de consumentenorganisatie de informatie op de verpakking van de Special K-graanreep met rode vruchten misleidend is.

Dure voeding duwt consument over de grens

20/06/2018

Terwijl de export van Belgische voedingsproducten boomt, daalt de consumptie op de binnenlandse markt omdat de prijzen stijgen. Een onrustwekkende trend, zegt de industrie: het beleid moet ingrijpen.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Albert Frère lust wel een Vanreusel frikandel

20/06/2018

Ergon, een investeringsfonds van de holding GBL, neemt een participatie in Beltaste, het bedrijf achter frikandellenfabrikant Vanreusel. Dat was al een tijd op zoek naar een financiële partner.