Lindt waarschuwt voor tragere groei

Lindt waarschuwt voor tragere groei

De Zwitserse chocolademaker Lindt is in de eerste helft van het jaar verder gegroeid, maar waarschuwt tevens voor een verzwakking van de markt in Noord-Amerika en in het thuisland.

Druk van discounters

De omzet van de Lindt Group steeg in de eerste helft van het jaar met 6,6%naar 1,5 miljard Zwitserse frank (1,4 miljard euro). Op organische basis was er sprake van een groei van 4,4 %, terwijl de nettowinst met 11,1% steeg naar 72,2 miljoen Zwitserse frank (67 miljoen euro).

 

Ondanks de positieve resultaten waarschuwt Lindt toch voor mogelijke problemen in de toekomst. Zo had het in de eerste helft van het jaar al te maken met hoge prijzen voor grondstoffen en spreekt het van een stagnerende markt in Europa en Noord-Amerika. In Zwitserland waren de cijfers minder positief, omdat steeds meer consumenten over de grens gaan winkelen en er steeds meer concurrentie komt voor de retailpartners vanuit de discounters. In Noord-Amerika, dat goed is voor ongeveer de helft van de omzet, was er op organische basis een groei van slechts 0,8%.

 

Lindt wil tegen 2020 wereldwijd marktleider zijn op vlak van 'premium chocolate retail' en in dat opzicht zal het dit jaar 65 nieuwe winkels openen, wat het totaal op bijna 400 filialen brengt.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Zooplus groeit met vijfde in derde kwartaal

20/10/2017

In het derde kwartaal van 2017 is de omzet van huisdierenwebshop Zooplus met 22% gegroeid naar 277 miljoen euro. Daarmee zet het bedrijf de groei van de eerste kwartalen verder.

Fnac Darty groeit met 6 procent in derde kwartaal

20/10/2017

In het derde kwartaal van 2017 is de omzet Fnac Darty met 6% gegroeid naar 1,792 miljard euro. Daarbij meldt het bedrijf tevens dat de integratie van Fnac en Darty voorloopt op schema. Ook in de Benelux was er sprake van groei.

Filet Pur: Het kan altijd nog erger

20/10/2017

Het is geen feestje hoor, werken in FMCG. Slechts enkelen komen er vrolijk mee weg, de meerderheid lijdt in stilte. Zoals nogmaals blijkt uit het ironische weekoverzicht van RetailDetail Food, dat vandaag vol nuttig advies staat.

RetailDetail Food #24 staat online

20/10/2017

Zijn winkels in drukke stadscentra steeds moeilijker bereikbaar? Voelen ze het aan de omzet, nemen ze maatregelen? Het nieuwe nummer van de gepersonaliseerde RetailDetail Food krant gaat er dieper op in.

Vleesvervangers bezig aan sterke opmars

20/10/2017

De verkoop van vleesvervangers is de voorbij drie jaar met maar liefst 40% gestegen. Ondertussen koopt een kwart van de Belgische huishoudens wel eens een vleesvervanger en is het aanbod sterk gegroeid.

Metro kent kleine groei in 2016/2017

20/10/2017

Uit de voorlopige cijfers van het Duitse Metro blijkt dat het bedrijf in het boekjaar 2016/2017 met 1,6% is gegroeid. Ook op vergelijkbare basis was er nog net sprake van groei. Metro spreekt van een succesvol jaar.

Back to top