Lindt wil grootste chocoladeretailer worden

Lindt wil grootste chocoladeretailer worden

De Zwitserse chocoladefabrikant Lindt & Spruengli wil tegen 2020 de grootste retailer van premium chocolade worden. Het gaat zo de strijd aan met het Belgische Godiva, dat momenteel de grootste ter wereld is.

 

20 tot 30 nieuwe winkels per jaar

Om dat doel te bereiken wil Lindt de komende jaren elk jaar 20 tot 30 nieuwe winkels openen. Momenteel telt de chocolademaker al meer dan 300 winkels wereldwijd, maar grote concurrent Godiva heeft al meer dan 450 retaillocaties. Vorig jaar opende Lindt ook al 50 winkels, waarvan 16 in Brazilië. De retailomzet groeide in 2015 dan ook 20 procent sneller dan de totale omzet van Lindt.

 

Lindt & Spruengli haalde in 2015 een omzet van 3,65 miljard Zwitserse frank (3,34 miljard euro). Dat is een stijging van 7,9 procent ten opzichte van een jaar eerder. De nettowinst steeg daarbij van 342,4 miljoen Zwitserse frank (313,2 miljoen euro) naar 380,4 miljoen Zwitserse frank (347,9 miljoen euro). Daarmee deed het Zwitserse bedrijf het beter dan de verwachtingen van 369 miljoen Zwitserse frank (338 miljoen euro).

 

De omzet had nog een flink pak sterker kunnen stijgen, maar de beslissing van de Zwitserse banken om de plafondkoers van de frank te schrappen, heeft ervoor gezorgd dat de groei een stuk werd beknot. Voor wisselkoerseffecten was er immers sprake van een omzetgroei van 14 procent.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Delhaize opent z’n stadsmoestuin

18/10/2017

Voortaan kunnen de klanten van Delhaize Boondael in Elsene groenten kopen die net geplukt zijn op het dak van hun supermarkt. Geen marketingstunt, wel een onderdeel van de duurzaamheidsstrategie van de retailer.

Sainsbury’s gaat 2.000 banen schrappen

18/10/2017

De Britse supermarktketen Sainsbury’s gaat in het Verenigd Koninkrijk ongeveer 2.000 banen schrappen. Zo wil het tot 500 miljoen pond (560 miljoen euro) besparen, in een poging om de concurrentie met de discounters aan te gaan.

Colruyt lanceert maaltijdbox

18/10/2017

Colruyt brengt een maaltijdbox voor gezinnen met kinderen op de markt, met alle nodige ingrediënten voor drie maaltijden. De kleinste maaltijdbox kost 52 euro, terwijl een iets grotere 59 euro kost. De keten maakt daarbij geen gebruik van een abonnementsformule.

Zalando gaat ook make-up verkopen

18/10/2017

De modewebshop Zalando gaat in Duitsland voortaan ook schoonheidsproducten verkopen. Om die nieuwe producten in de kijker te zetten komt er een fysieke schoonheidswinkel in Berlijn. Zalando maakte ook kwartaalcijfers bekend, met een omzetgroei van bijna 30%.

63 banen op de tocht bij Coca-Cola Belgium

18/10/2017

Coca-Cola is van plan om in België 63 van de 2.200 banen te schrappen. De frisdrankenproducent gaat daarover overleg plegen met de vakbonden, om zo veel mogelijk naakte ontslagen te vermijden.

Ferrero en Unilever gaan Kinder-ijsjes maken

17/10/2017

Het Italiaanse Ferrero heeft een samenwerking afgesloten met Unilever voor de creatie van Kinder-ijsjes. Unilever heeft op die markt al heel wat ervaring en is onder andere de producent van het merk Magnum.

Back to top