Logistieke problemen bij Delhaize | RetailDetail

Logistieke problemen bij Delhaize

Logistieke problemen bij Delhaize
Foto: Delhaize

Delhaize heeft te kampen met bevoorradingsproblemen, die het gevolg zijn van een samenloop van omstandigheden. De ontevredenheid is groot bij de aangesloten ondernemers, maar het hoofdkantoor belooft snel beterschap.  

“Murphy’s law”

Donderdag ontvingen de zelfstandige Delhaize-winkeliers een mededeling van het hoofdkantoor, waarin begrip wordt gevraagd voor de bevoorradingsproblemen waarmee de retailer recent geconfronteerd werd. Sinds enige tijd immers kunnen ondernemers niet de bestellingen plaatsen die ze wensen, en zeker in een periode met mooi weer en verlengde weekends is dat een stevige domper.

 

Volgens Delhaize gaat het om een opeenstapeling van evenementen. “De periode rond Hemelvaart en Pinksteren is traditioneel een uitdaging voor onze logistiek. Het aanhoudend warm weer en het succes van het commercieel plan hebben ervoor gezorgd dat de volumes sneller gestegen zijn dan verwacht,” zo staat in de mededeling.

 

Bovendien werd de retailer geconfronteerd met een IT-incident op 22 mei, organisatorische problemen bij een transporteur, zware verkeershinder op de Brusselse en Antwerpse ring door het bezoek van Trump en de uittocht voor de verlengde weekends. Daarnaast ondergaat de logistieke keten grote transformaties, zoals de verbouwing van het distributiecentrum in Ninove en de implementatie van SAP. De crisis toont aan dat Delhaize op logistiek vlak aan zijn limieten zit in drukke periodes, en structurele maatregelen zullen volgen, aldus de mededeling.

 

“We worden geconfronteerd met de wet van Murphy”, bevestigt Delhaize-woordvoerder Roel Dekelver. “Maar het ergste is achter de rug en we doen er alles aan om de problemen zo vlug mogelijk op te lossen. We hebben enkele beslissingen genomen om de gevolgen te beperken. Bestellimieten voor bepaalde categorieën zijn geen populaire maatregel, maar het werkt wel. We geven sowieso voorrang aan de verse producten. Er is nu snel beterschap in zicht.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Alken-Maes verkoopt meer bier

20/07/2018

Brouwerij Alken-Maes, een onderdeel van de groep Heineken, heeft in 2017 meer bier verkocht maar wel minder winst gemaakt als gevolg van harde concurrentie in het binnenland en lagere marges voor de export.

Carrefour gaat So.bio met overname Franse bioketen

20/07/2018

Carrefour onthult zijn biologische ambities met de overname van So.bio, een lokale bioketen met acht winkels in het zuidwesten van Frankrijk. De keten wil graag nationale dekking krijgen.

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Eerste Belgische stadswinkel voor The Belgian Chocolate House

19/07/2018

Voor het eerst opent The Belgian Chocolate House (de grootste chocoladeretailer ter wereld met liefst 1000 ton per jaar) een boetiek in een Belgische winkelstraat. Klanten kunnen er ook ter plaatse consumeren.

Carrefour lanceert personal shopper en levering binnen 1,5 uur

19/07/2018

Supermarktketen Carrefour schakelt een tandje bij in service: een personal shopper kiest je producten uit, een bakfiets levert die binnen anderhalf uur thuis. "Retailers moeten het verschil maken in service, en dit is nog maar het begin", vertelt RetailDetail-stichter Jorg Snoeck.

Minister Peeters toch akkoord met brugpensioenplan Carrefour

18/07/2018

Zoals verwacht heeft economieminister Kris Peeters het herstructureringsplan van Carrefour goedgekeurd, inclusief de 'brugpensioen'-regeling. De minister zei dat hij zekerheid voor werknemers verkoos boven het bestrijden van "een verkeerd signaal".