Logistieke problemen bij Delhaize | RetailDetail

Logistieke problemen bij Delhaize

Logistieke problemen bij Delhaize
Foto: Delhaize

Delhaize heeft te kampen met bevoorradingsproblemen, die het gevolg zijn van een samenloop van omstandigheden. De ontevredenheid is groot bij de aangesloten ondernemers, maar het hoofdkantoor belooft snel beterschap.  

“Murphy’s law”

Donderdag ontvingen de zelfstandige Delhaize-winkeliers een mededeling van het hoofdkantoor, waarin begrip wordt gevraagd voor de bevoorradingsproblemen waarmee de retailer recent geconfronteerd werd. Sinds enige tijd immers kunnen ondernemers niet de bestellingen plaatsen die ze wensen, en zeker in een periode met mooi weer en verlengde weekends is dat een stevige domper.

 

Volgens Delhaize gaat het om een opeenstapeling van evenementen. “De periode rond Hemelvaart en Pinksteren is traditioneel een uitdaging voor onze logistiek. Het aanhoudend warm weer en het succes van het commercieel plan hebben ervoor gezorgd dat de volumes sneller gestegen zijn dan verwacht,” zo staat in de mededeling.

 

Bovendien werd de retailer geconfronteerd met een IT-incident op 22 mei, organisatorische problemen bij een transporteur, zware verkeershinder op de Brusselse en Antwerpse ring door het bezoek van Trump en de uittocht voor de verlengde weekends. Daarnaast ondergaat de logistieke keten grote transformaties, zoals de verbouwing van het distributiecentrum in Ninove en de implementatie van SAP. De crisis toont aan dat Delhaize op logistiek vlak aan zijn limieten zit in drukke periodes, en structurele maatregelen zullen volgen, aldus de mededeling.

 

“We worden geconfronteerd met de wet van Murphy”, bevestigt Delhaize-woordvoerder Roel Dekelver. “Maar het ergste is achter de rug en we doen er alles aan om de problemen zo vlug mogelijk op te lossen. We hebben enkele beslissingen genomen om de gevolgen te beperken. Bestellimieten voor bepaalde categorieën zijn geen populaire maatregel, maar het werkt wel. We geven sowieso voorrang aan de verse producten. Er is nu snel beterschap in zicht.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Mayonaisemerk Hellmann’s opent eigen deli in Antwerpen

23/04/2018

Op de Antwerpse Grote Markt heeft Unilever voor haar sauzenmerk Hellmann’s een deli in New Yorkse stijl geopend. De broodjes- en burgerbar “Richard’s by Hellmann’s” is wel slechts een pop-up, die zes weken open blijft.

Nestlé is de vier vingers van KitKat kwijt

23/04/2018

De vier ‘vingers’ van de chocoladereep KitKat zijn niet typisch genoeg om Nestlé het alleenrecht ervoor toe te kennen. Het Europees Gerechtshof beslecht zo een lange juridische strijd tussen KitKat en Leo.

Picnic bouwt distributiecentrum vlakbij België

23/04/2018

Vorige week nog maakte Picnic bekend zijn service uit te breiden naar twee nieuwe Noord-Brabantse steden; vandaag kondigt de online supermarkt de bouw van een distributiecentrum in Eindhoven aan. Het magazijn moet in mei al operationeel zijn.

Colruyt zet volop in op ‘vleesloos vlees’

20/04/2018

Vleesvervangers zijn hot, en dat heeft ook Colruyt begrepen. De Belgische retailer gaat samen met het Ierse voedingsbedrijf Kerry plantaardige vleesvervangers maken, een jaar nadat het al 'soja-kippenvleesproducent' Ojah overnam.

Filet Pur: Hete standjes in het versrayon

20/04/2018

De meteorologische experts van RetailDetail Food voorspellen nu al: het wordt een gloeiend hete zomer voor de FMCG-branche. Waarom? Dat onthult ons ongezouten en flink gepeperde weekoverzicht.

EU stemt wet voor betere biolabels

20/04/2018

Het Europees Parlement heeft een wet aangenomen om de biosector strenger, maar eerlijker en duidelijker te reglementeren. Met onder meer een biolabel en importregels wil Europa vooral bioproductie van eigen bodem een duwtje in de rug geven.