Lotus Bakeries gaat zelf fruitsnacks produceren in Zuid-Afrika

Lotus Bakeries gaat zelf fruitsnacks produceren in Zuid-Afrika

Lotus Bakeries gaat zelf fruitsnacks produceren in Zuid-Afrika
Bearnibbles.nl

Lotus Bakeries gaat vanaf volgend jaar de fruitsnacks van het merk Bear in eigen beheer produceren. De Oost-Vlaamse koekjesbakker sloot daartoe een deal met het Zuid-Afrikaanse Grassroots, dat in de loop van 2019 een fonkelnieuwe fabriek zal opleveren.

 

In de vallei waar het fruit groeit

De fruittussendoortjes van Bear, sinds 2015 eigendom van Lotus Bakeries, worden nu geproduceerd door co-manufacturer Grassroots. Die runt een fabriek vlak bij de Zuid-Afrikaanse Ceresvallei, waar het fruit groeit en geplukt wordt. Lotus Bakeries heeft nu een deal bereikt voor de overname van de productieactiviteiten van Bear. 

 

De overeenkomst voorziet dat Grassroots in de loop van 2019 een gloednieuwe productiefaciliteit zal bouwen en ook alle medewerkers zal voorzien voor de productie van het Bear-assortiment. Financiële details over de deal werden niet bekendgemaakt. De onderhandelingen zijn gevoerd met de meerderheidsaandeelhouder van Grassroots, het investeringsfonds Acorn, gespecialiseerd in de food- en landbouwsector in Sub-Sahara Afrika.

 

“Met deze overname zullen we volledige verticale integratie realiseren, die zal bijdragen tot de verdere duurzame groei van onze Bear-producten”, zegt Isabelle Maes, CEO van Lotus-dochter Natural Foods. Jan Boone, CEO van de groep, voegt daaraan toe: “We willen onze positie als voorloper binnen de categorie van de natuurlijke tussendoortjes in het Verenigd Koninkrijk behouden en deze krachtige positie gebruiken om het pad te effenen naar internationale groei. Op de lange termijn is in-house productie daarbij onontbeerlijk.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Mayonaisemerk Hellmann’s opent eigen deli in Antwerpen

23/04/2018

Op de Antwerpse Grote Markt heeft Unilever voor haar sauzenmerk Hellmann’s een deli in New Yorkse stijl geopend. De broodjes- en burgerbar “Richard’s by Hellmann’s” is wel slechts een pop-up, die zes weken open blijft.

Nestlé is de vier vingers van KitKat kwijt

23/04/2018

De vier ‘vingers’ van de chocoladereep KitKat zijn niet typisch genoeg om Nestlé het alleenrecht ervoor toe te kennen. Het Europees Gerechtshof beslecht zo een lange juridische strijd tussen KitKat en Leo.

Picnic bouwt distributiecentrum vlakbij België

23/04/2018

Vorige week nog maakte Picnic bekend zijn service uit te breiden naar twee nieuwe Noord-Brabantse steden; vandaag kondigt de online supermarkt de bouw van een distributiecentrum in Eindhoven aan. Het magazijn moet in mei al operationeel zijn.

Colruyt zet volop in op ‘vleesloos vlees’

20/04/2018

Vleesvervangers zijn hot, en dat heeft ook Colruyt begrepen. De Belgische retailer gaat samen met het Ierse voedingsbedrijf Kerry plantaardige vleesvervangers maken, een jaar nadat het al 'soja-kippenvleesproducent' Ojah overnam.

Filet Pur: Hete standjes in het versrayon

20/04/2018

De meteorologische experts van RetailDetail Food voorspellen nu al: het wordt een gloeiend hete zomer voor de FMCG-branche. Waarom? Dat onthult ons ongezouten en flink gepeperde weekoverzicht.

EU stemt wet voor betere biolabels

20/04/2018

Het Europees Parlement heeft een wet aangenomen om de biosector strenger, maar eerlijker en duidelijker te reglementeren. Met onder meer een biolabel en importregels wil Europa vooral bioproductie van eigen bodem een duwtje in de rug geven.