Lotus Bakeries gaat zelf fruitsnacks produceren in Zuid-Afrika

Lotus Bakeries gaat zelf fruitsnacks produceren in Zuid-Afrika

Lotus Bakeries gaat zelf fruitsnacks produceren in Zuid-Afrika
Bearnibbles.nl

Lotus Bakeries gaat vanaf volgend jaar de fruitsnacks van het merk Bear in eigen beheer produceren. De Oost-Vlaamse koekjesbakker sloot daartoe een deal met het Zuid-Afrikaanse Grassroots, dat in de loop van 2019 een fonkelnieuwe fabriek zal opleveren.

 

In de vallei waar het fruit groeit

De fruittussendoortjes van Bear, sinds 2015 eigendom van Lotus Bakeries, worden nu geproduceerd door co-manufacturer Grassroots. Die runt een fabriek vlak bij de Zuid-Afrikaanse Ceresvallei, waar het fruit groeit en geplukt wordt. Lotus Bakeries heeft nu een deal bereikt voor de overname van de productieactiviteiten van Bear. 

 

De overeenkomst voorziet dat Grassroots in de loop van 2019 een gloednieuwe productiefaciliteit zal bouwen en ook alle medewerkers zal voorzien voor de productie van het Bear-assortiment. Financiële details over de deal werden niet bekendgemaakt. De onderhandelingen zijn gevoerd met de meerderheidsaandeelhouder van Grassroots, het investeringsfonds Acorn, gespecialiseerd in de food- en landbouwsector in Sub-Sahara Afrika.

 

“Met deze overname zullen we volledige verticale integratie realiseren, die zal bijdragen tot de verdere duurzame groei van onze Bear-producten”, zegt Isabelle Maes, CEO van Lotus-dochter Natural Foods. Jan Boone, CEO van de groep, voegt daaraan toe: “We willen onze positie als voorloper binnen de categorie van de natuurlijke tussendoortjes in het Verenigd Koninkrijk behouden en deze krachtige positie gebruiken om het pad te effenen naar internationale groei. Op de lange termijn is in-house productie daarbij onontbeerlijk.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Panos vervangt klantenkaart door app

21/06/2018

Na bijna een kwarteeuw heeft broodjesketen Panos zijn klantenprogramma gedigitaliseerd: exit plastic kaart, welkom app. “Op korte termijn mikken we erop om via het kanaal 150.000 klanten te bereiken en te leren kennen”, klinkt het.

Kellogg’s aangeklaagd wegens misleidende verpakking

21/06/2018

Test-Aankoop heeft bij de FOD Economie een klacht ingediend tegen Kellogg’s, omdat volgens de consumentenorganisatie de informatie op de verpakking van de Special K-graanreep met rode vruchten misleidend is.

Dure voeding duwt consument over de grens

20/06/2018

Terwijl de export van Belgische voedingsproducten boomt, daalt de consumptie op de binnenlandse markt omdat de prijzen stijgen. Een onrustwekkende trend, zegt de industrie: het beleid moet ingrijpen.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Albert Frère lust wel een Vanreusel frikandel

20/06/2018

Ergon, een investeringsfonds van de holding GBL, neemt een participatie in Beltaste, het bedrijf achter frikandellenfabrikant Vanreusel. Dat was al een tijd op zoek naar een financiële partner.

Colruyt Group presteert beter dan verwacht

19/06/2018

Mede dankzij een sterk eindejaar kon Colruyt Group afgelopen boekjaar zijn marktaandeel opnieuw licht verhogen. Een beetje tegen de verwachtingen in bleven de marges op peil. Ook de onlineactiviteiten deden het goed.