Zwakke pond kan resultaten Lotus Bakeries niet drukken | RetailDetail

Lotus Bakeries groeit ondanks zwakker Brits pond

Lotus Bakeries groeit ondanks zwakker Brits pond
Shutterstock

Ondanks de zwakke positie van het Britse pond wist koekjesmaker Lotus Bakeries in de eerste helft van het jaar zijn omzet met een procent te laten stijgen. Met een recordgroei in 2016 had Lotus nochtans een zware vergelijkingsbasis.

Speculoos en gezonde tussendoortjes

De omzet van Lotus steeg in de eerste zes maanden van 2017 van 256,4 miljoen euro naar 258,9 miljoen euro. Op vergelijkbare basis, en dus voor wisselkoerseffecten, was er zelfs sprake van een groei van 3%. Dat zal CEO Jan Boone tevreden stellen, want hij liet begin dit jaar al verstaan dat 2017 mogelijk een jaar van consolidatie werd na het recordjaar 2016.

 

De groei in 2017 had het vooral te danken aan een sterke verkoop van de natuurlijke tussendoortjes, maar ook de wafels van Lotus blijven verder groeien. “Gezond en minder gezond lopen tegenwoordig door elkaar. De mensen eten de ene dag een Luikse wafel met chocolade en de volgende dag willen ze iets gezonds en nemen ze een notenreep. Zo gaat dat nu. Het bewijs daarvan zit in onze cijfers: de gezonde fruitsnacks zijn onze grootste groeiers”, aldus CEO Jan Boone.

 

Voorbeeld Nutella

“In de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk willen we Lotus Biscoff, of speculoos dus, nog versterken. We gaan investeren in tv-reclame om er een merkverhaal op te bouwen. Ik ben ervan overtuigd dat we onze grote producten nog groter kunnen maken in de landen waar we al aanwezig zijn”, zegt Boone. Daarbij wil Lotus het voorbeeld nemen aan Nutella of de Oreo-koekjes van Mondelez, die wereldwijd bekend zijn.

 

Niet enkel de omzet, maar ook de nettowinst maakte een mooie sprong voorwaarts: die groeide met 3,3% naar 31,9 miljoen euro. Lotus verwacht dat prijsverhogingen die het doorvoerde om het zwakke pond te counteren pas in de tweede helft van het jaar hun effect zullen tonen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Minister Peeters toch akkoord met brugpensioenplan Carrefour

18/07/2018

Zoals verwacht heeft economieminister Kris Peeters het herstructureringsplan van Carrefour goedgekeurd, inclusief de 'brugpensioen'-regeling. De minister zei dat hij zekerheid voor werknemers verkoos boven het bestrijden van "een verkeerd signaal".

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.

Blokker ziet Belgische omzet fors dalen en directie afslanken

17/07/2018

De problemen voor Blokker blijven aanhouden: het bestuur wordt verder ingekrompen (van acht naar vijf), net zoals de omzet in de Belgische winkels (-21%). 

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.