Lotus Bakeries groeit ondanks zwakker Brits pond

Lotus Bakeries groeit ondanks zwakker Brits pond
Shutterstock

Ondanks de zwakke positie van het Britse pond wist koekjesmaker Lotus Bakeries in de eerste helft van het jaar zijn omzet met een procent te laten stijgen. Met een recordgroei in 2016 had Lotus nochtans een zware vergelijkingsbasis.

Speculoos en gezonde tussendoortjes

De omzet van Lotus steeg in de eerste zes maanden van 2017 van 256,4 miljoen euro naar 258,9 miljoen euro. Op vergelijkbare basis, en dus voor wisselkoerseffecten, was er zelfs sprake van een groei van 3%. Dat zal CEO Jan Boone tevreden stellen, want hij liet begin dit jaar al verstaan dat 2017 mogelijk een jaar van consolidatie werd na het recordjaar 2016.

 

De groei in 2017 had het vooral te danken aan een sterke verkoop van de natuurlijke tussendoortjes, maar ook de wafels van Lotus blijven verder groeien. “Gezond en minder gezond lopen tegenwoordig door elkaar. De mensen eten de ene dag een Luikse wafel met chocolade en de volgende dag willen ze iets gezonds en nemen ze een notenreep. Zo gaat dat nu. Het bewijs daarvan zit in onze cijfers: de gezonde fruitsnacks zijn onze grootste groeiers”, aldus CEO Jan Boone.

 

Voorbeeld Nutella

“In de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk willen we Lotus Biscoff, of speculoos dus, nog versterken. We gaan investeren in tv-reclame om er een merkverhaal op te bouwen. Ik ben ervan overtuigd dat we onze grote producten nog groter kunnen maken in de landen waar we al aanwezig zijn”, zegt Boone. Daarbij wil Lotus het voorbeeld nemen aan Nutella of de Oreo-koekjes van Mondelez, die wereldwijd bekend zijn.

 

Niet enkel de omzet, maar ook de nettowinst maakte een mooie sprong voorwaarts: die groeide met 3,3% naar 31,9 miljoen euro. Lotus verwacht dat prijsverhogingen die het doorvoerde om het zwakke pond te counteren pas in de tweede helft van het jaar hun effect zullen tonen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Carrefour schrapt duizenden jobs ten voordele van e-commerce

23/01/2018

De Franse hypermarktgroep Carrefour gaat enkele duizenden werknemers op straat zetten, kondigde CEO Alexandre Bompard vandaag aan. Dankzij een nieuw transformatieplan, met nadruk op e-commerce, wil Carrefour "wereldleider in voedseltransitie" worden.

Unilever schrapt banen bij Belgisch retailsalesteam

22/01/2018

Unilever Belgium reorganiseert haar team van winkelvertegenwoordigers. Er gaan daarbij elf banen verloren, bevestigt het bedrijf aan de RetailDetail-redactie.

The Sting weet flinke winst te maken in boekjaar 2016

22/01/2018

Modeketen The Sting heeft in 2016 opnieuw winst weten te maken, nadat het een jaar eerder nog meer dan vijf miljoen euro verlies moest slikken. Ook zusterformule Costes wist het boekjaar 2016 positief af te sluiten.

Zo hard groeit Amazon in food

22/01/2018

E-commerce vertegenwoordigt nog steeds een beperkt aandeel in de foodverkopen, maar de Amerikaanse én Europese groeicijfers van Amazon voor het jaar 2017 ogen bepaald indrukwekkend. Is het kantelpunt nabij?

Ceconomy stuurt winstwaarschuwing uit voor eerste kwartaal

22/01/2018

Ceconomy, het moederbedrijf achter elektronicaketens Media Markt en Saturn, heeft een bericht uitgestuurd waarin het waarschuwt voor mindere resultaten in het eerste kwartaal van het lopende boekjaar.

Amazon opent eerste winkel zonder kassa’s voor grote publiek

22/01/2018

Amazon opent vandaag in Seattle, nabij zijn hoofdkantoor, de eerste winkel zonder kassa’s voor het grote publiek. Het was al langer bezig met een test bij het eigen personeel, maar nu krijgt dus iedereen toegang.

Back to top