Lotus heeft er een goed jaar opzitten

Lotus heeft er een goed jaar opzitten

Koekjesproducent Lotus Bakeries heeft een goed 2015 achter de rug. Vooral de stijgende verkoop buiten Europa zorgde ervoor dat de winst en de omzet van het Belgische bedrijf er flink op vooruit gingen.

 

Nieuwe fabriek in Verenigde Staten

De omzet van Lotus Bakeries ging er met 18,3 procent op vooruit naar 411,6 miljoen euro. “Voornamelijk de internationale groei van Lotus speculoos (Lotus Biscoff) en speculoospasta, de groei van Lotus Dinosaurus en Lotus wafels waren belangrijk”, stelt Lotus in een persbericht.

 

Zowel in het Verenigd Koninkrijk als in de Verenigde Staten werd de distributie van Lotus speculoos verder uitgebreid en ook de speculoospasta kende sterke groei in verschillende landen. Lotus Dinosaurus groeide in Frankrijk en België dan weer dankzij de intrede van de gevulde koeken van het merk, maar ook in Nederland, Tsjechië en Israël wordt er werk gemaakt van de expansie van Lotus Dinosaurus.

 

Dankzij die sterke omzetgroei ging de nettowinst er met 23,5 procent op vooruit tot 45,4 miljoen euro. Lotus weet zo over heel de lijn beter te scoren dan de verwachtingen. De schulden zijn wel gestegen van 20,2 miljoen euro naar 163,9 miljoen euro. Dat is te wijten aan investeringen in extra productielijnen, maar ook de overnames van Natural Balance Foods en Urban Fresh Foods droegen bij tot de gestegen schuld.

 

Ook in de toekomst zal Lotus verder blijven investeren, met onder andere een nieuwe speculoosfabriek in de Verenigde Staten, die in 2019 operationeel moet zijn. Het zal zo de eerste productielocatie van het bedrijf buiten Europa worden.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Filet Pur: Gratis is het nieuwe duur

22/09/2017

Wat een week! De ene na de andere retailer wordt onder curatele geplaatst, en een omgekeerde driehoek zet de foodsector op zijn kop. Klinkt mysterieus? Lees dan gauw het FMCG-overzicht van RetailDetail Food.

Spar Good Food verbindt retail met horeca

22/09/2017

Beleving is essentieel voor het succes van de buurtwinkel. Spar Lambrechts bedacht daarom het onderscheidende concept Spar Good Food, dat een bruggetje legt richting buitenhuisconsumptie.

RetailDetail Food #22 staat online

22/09/2017

In het nieuwe nummer van RetailDetail Food maken we een stand van zaken op met enkele franchiseformules. Waar zijn ze momenteel mee bezig, bij Spar Colruyt Group, Lambrechts, Delhaize, Carrefour en Alvo?  

Passendale. Proef de traditie van bij ons.

22/09/2017

(publireportage) Passendale, een Belgische kaas, traditioneel bereid volgens een origineel recept. Elke Passendale bol wordt met de nodige zorg en vakkundigheid vervaardigd onder het wakend oog van onze kaasmeesters. 

Breaking: François-Melchior de Polignac weg bij Carrefour Belgium

22/09/2017

De redactie verneemt dat de CEO van Carrefour Belgium het bedrijf verlaat. Guillaume de Colonges, zopas benoemd tot directeur exécutif Europe du Nord et de l’Est, zal rechtstreeks de directie van Carrefour Belgium op zich nemen. 

Louis Delhaize lanceert huismerk ‘Louis’

22/09/2017

In het groeiende segment van buurtwinkels en petrolshops zet Delfood meer dan ooit in op differentiatie. Het nieuwe huismerk Louis wil een merk op mensenmaat zijn, met een uitgesproken Belgisch karakter. 

Back to top