Lotus heeft er een goed jaar opzitten | RetailDetail

Lotus heeft er een goed jaar opzitten

Lotus heeft er een goed jaar opzitten

Koekjesproducent Lotus Bakeries heeft een goed 2015 achter de rug. Vooral de stijgende verkoop buiten Europa zorgde ervoor dat de winst en de omzet van het Belgische bedrijf er flink op vooruit gingen.

 

Nieuwe fabriek in Verenigde Staten

De omzet van Lotus Bakeries ging er met 18,3 procent op vooruit naar 411,6 miljoen euro. “Voornamelijk de internationale groei van Lotus speculoos (Lotus Biscoff) en speculoospasta, de groei van Lotus Dinosaurus en Lotus wafels waren belangrijk”, stelt Lotus in een persbericht.

 

Zowel in het Verenigd Koninkrijk als in de Verenigde Staten werd de distributie van Lotus speculoos verder uitgebreid en ook de speculoospasta kende sterke groei in verschillende landen. Lotus Dinosaurus groeide in Frankrijk en België dan weer dankzij de intrede van de gevulde koeken van het merk, maar ook in Nederland, Tsjechië en Israël wordt er werk gemaakt van de expansie van Lotus Dinosaurus.

 

Dankzij die sterke omzetgroei ging de nettowinst er met 23,5 procent op vooruit tot 45,4 miljoen euro. Lotus weet zo over heel de lijn beter te scoren dan de verwachtingen. De schulden zijn wel gestegen van 20,2 miljoen euro naar 163,9 miljoen euro. Dat is te wijten aan investeringen in extra productielijnen, maar ook de overnames van Natural Balance Foods en Urban Fresh Foods droegen bij tot de gestegen schuld.

 

Ook in de toekomst zal Lotus verder blijven investeren, met onder andere een nieuwe speculoosfabriek in de Verenigde Staten, die in 2019 operationeel moet zijn. Het zal zo de eerste productielocatie van het bedrijf buiten Europa worden.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.

Blokker ziet Belgische omzet fors dalen en directie afslanken

17/07/2018

De problemen voor Blokker blijven aanhouden: het bestuur wordt verder ingekrompen (van acht naar vijf), net zoals de omzet in de Belgische winkels (-21%). 

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.

Delhaize-café siert hoofdkantoor Ahold Delhaize

16/07/2018

Sinds kort is het merk Delhaize sterker aanwezig op het hoofdkantoor van Ahold Delhaize in Zaandam: de retailer opende er een café dat versierd is met stukken uit de rijke geschiedenis van De Leeuw.