Louis Delhaize duikt diep in het rood

Louis Delhaize duikt diep in het rood

Waardeverminderingen en herstructureringen in Frankrijk wogen op de rekeningen van de Belgische distributiegroep Louis Delhaize.

 

Gele hesjes

De groep Louis Delhaize beleeft moeilijke tijden: hoewel de omzet stabiel bleef op 8,7 miljard euro, resulteerde het boekjaar 2018 in een nettoverlies van 929 miljoen euro. Ook het operationeel resultaat was negatief en daalde naar -883 miljoen euro. In 2017 was er nog een bedrijfswinst van 204 miljoen euro.

 

De slechte resultaten zijn het gevolg van bijzondere waardeverminderingen van goodwill bij Cora France, herstructureringskosten bij Cora France en Match France en financiële kosten in verband met de regeling van geschillen in Roemenië. Het verlies is het grootst in Frankrijk, waar Louis Delhaize de meeste van zijn Cora-hypermarkten bezit. Daar leed de familiegroep onder de acties van de gele hesjes, die de omzet en het bedrijfsresultaat negatief beïnvloedden.

 

België

Ook in België moest de groep een aanzienlijke omzetdaling slikken. Louis Delhaize wijt dat aan onder meer aan de "zwakke consumptie" en de "aanhoudende concurrentiële omgeving". Match en Cora sloten beiden het boekjaar af met verlies: bij Match liep het verlies op van 13,1 miljoen naar 14,2 miljoen euro, terwijl Cora het iets ‘beter’ deed dan een jaar geleden (van -19,4 miljoen naar -17,8 miljoen euro).

 

Voor het huidige jaar verwacht Olivier Haller, CEO van Cora België & Luxemburg, veel van de inkoopalliantie die het bedrijf eind vorig jaar sloot met Carrefour. Hierdoor zal Louis Delhaize kunnen profiteren van het tweede grootste inkoopcentrum van het land. De effecten daarvan zullen ten vroegste in het lopende boekjaar zichtbaar zijn.