Lutosa wordt Belviva: "Belgische identiteit benadrukken"

Lutosa wordt Belviva

Diepvriesproductenmerk Lutosa verandert zijn naam en heet voortaan Belviva. Het merk, vooral bekend om zijn diepvriesfrieten, wil zijn Belgische identiteit extra in de verf zetten.

 

Twee fasen

De naamsverandering zal in twee fasen verlopen: in een overgangsperiode zal het merk 'Lutosa wordt Belviva' heten. Vanaf begin 2021 blijft enkel 'Belviva' over en is de naamsverandering voltooid. Lutosa wil zo zijn identiteit verduidelijken. De producten van het merk worden in België geproduceerd: de aardappelen komen uit de directe omgeving van de fabrieken in Oost- en West-Vlaanderen. De naamsverandering zal geen gevolgen hebben voor de producten. Ook de verpakking - met de kenmerkende Belgische driekeur - blijft ongewijzigd.

 

Naast het versterken van de Belgische identiteit is er echter ook een juridische component aan de naamswijziging, legt Philipp Kluck, algemeen directeur van Iglo Belgium uit. "In 2013 werd Lutosa overgenomen door McCain. Om een monopolie te vermijden, moest deze laatste de merknaam Lutosa in retail doorverkopen. In 2014 heeft Findus de Belgische retailactiviteiten van Lutosa gekocht. In 2016 heeft Nomad Foods, dat ook Iglo onder zich heeft, Findus overgenomen en zo dus ook het merk Lutosa, wiens merknaam in retail nog steeds gewijzigd moest worden."